Namn: Lösen:

Ljusförhållanden på olika djup

(Läst 1 543 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej!

Många av er känner mig som Bengt Grisells son och som den som första gången 1980 såg regalskeppet Kronan på ekolodet och undervattens-tv:n (farsan körde båten och Franzén låg och sov middag just när det hände).

Nå, trots många år på sjön och kontakt med dykning så har detta aldrig lockat mig. Jag har provat den där apparaten två gånger och fått en smärre panik båda gångerna. Ingen apparatdykning för mig alltså.

Detta förtar inte mitt intresse för dykning. Jag är mycket intresserad av allt som har med dykning att göra. Jag är för övrigt mycket intresserad av sportbilar trots att jag inte ens har körkort. Lite samma sak.

Nu till frågan. Om man dyker i Stockholms skärgård, eller kanske lite längre utomskärs: När börjar det bli mörkt? Vid vilket djup känner man att det börjar skymma? Vid vilket djup tänder man lampan? Hur långt ned klarar man sig utan lampa? Vid vilket djup blir det så mörkt att det är svårt att klara sig utan lampa? Kan man titta uppåt och se att det är ljusare? Vid vilket djup är det så jävla svart att man inte ser ett dyft och varken hittar upp eller ner?

Min fråga kan verka banal för er som dyker men det skulle vara kul att få lite inblick i det.

André Grisell
André Grisell 2013-12-26 04:47:41
401 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Ljusförhållanden på olika djup André Grisell 2013-12-26 04:47
svara Sv: Ljusförhållanden på olika djupPatrik Engström2013-12-26 07:54
svara Sv: Ljusförhållanden på olika djupBirger Faith-Ell2013-12-26 11:06
svara Sv: Ljusförhållanden på olika djupAndré Grisell2013-12-27 00:32
svara Sv: Ljusförhållanden på olika djupMichael Olin2013-12-27 05:46

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: