Namn: Lösen:

Lock för öron/lätt yrsel 2 dagar efter dyk

(Läst 805 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej!

I söndags tog jag mitt open water cert. Med andra ord är jag en väldigt färsk dykare som enbart har sex dyk under västen. Därav är jag också lite nojjig! Jag lyckades också strula till en grej som kanske orsakat lite problem för mig. Till vad som hände:

Under det första dyket så var vi nere på maxdjup 10 meter enligt dykdatorn. När vi skulle navigera upp och över ett vrak (detta var på ca 8m), så gjorde jag missen att inte släppa ut tillräckligt med luft i BCDn. Jag blev väldigt yr då jag sakta steg uppåt och tappade kontrollen på det mesta utöver andningen som var det jag tänkte på att fokusera på. Efter kanske 20-30 sekunder hade jag nått ytan - flög alltså inte upp som en raket - då jag mest koncentrerade mig på att andas långsamt in och ut för att få kontroll över yrseln och se hur jag kände mig. Öronen "poppade" mycket på uppvägen, men jag hade inte direkt ont. Yrseln släppte snabbt.

Min instruktör signalerade att jag skulle ned igen då jag såg denne nedanför, och jag kom ned efter att ha haft lite ont i öronen, men det släppte efter jag utjämnat ett par gånger. Kände mig OK och signalerade också så till min instruktör. Vi avslutade dyket med ett safety stop och efteråt syntes det att jag haft lite näsblod, vilket min instruktör trodde berodde på en brusten kapillär i näsan.

När vi kom upp så kollade min instruktör att jag var OK, frågade om diverse DCS-symptom osv, men jag kände mig mest lite medtagen. Ingen smärta i leder etc. Efter ca 1 timme och 20 min på land så körde vi dyk två och senare dyk tre efter samma intervall på land. Båda gick jättebra, och jag mådde bra efter.

Det som var bestående efter dyken var lock för öronen, men jag har förstått det som att detta inte är helt ovanligt. Det hade även min buddy (ej instruktören). Jag var trött, men inte mer än jag borde varit.

Dagen efter var vi uppe i en bergstad ca 700m över havet, detta var 20 timmar efter sista dyket. Hade inga tecken, känningar eller liknande efter DCS. Dock rejält lock för öronen, men det hade jag haft ända sedan morgonen och blev om något bättre på höjd. Ingen yrsel.

Följande dag (tisdag), så flög vi hem. Efter flyget så hade det lock som släppt något återkommit i intensitet, och på kvällen kände jag mig yr. I onsdags så kvarstod yrseln med tillkommet illamående, och jag hade även dragit på mig en förkylning med ont i halsen. Igår torsdag hade jag mindre yrsel och lite mindre lock. Idag fredag har jag varit lite smått yr när jag rör på mig, och locket kvarstår i vänster öra. Dock överlag bättre. Förkylningen är kvar.

Kan någon med bättre koll ge en insikt i vad som kan ha skett, och om jag behöver söka läkare? Det vänstra örat är segt på att ge med sig med de sista 5-10% av locket som är kvar, om ni förstår. Kan det vara så att öronen var allmänt ömma/irriterade/ovana efter den snabba uppstigningen och flera dyk och i och med förkylningen så kanske detta märks mer?

Tacksam för insikt!

Christian Rydberg
Foto saknas
2018-05-18 15:45:44
2 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Lock för öron/lätt yrsel 2 dagar efter dyk Christian Rydberg 2018-05-18 15:45
svara Sv: Lock för öron/lätt yrsel 2 dagar efter dykTomas Persson2018-05-18 19:12
svara Sv: Sv: Lock för öron/lätt yrsel 2 dagar efter dykChristian Rydberg2018-05-18 22:12
svara Sv: Lock för öron/lätt yrsel 2 dagar efter dykAndreas Brodow2018-05-18 22:45
svara Sv: Lock för öron/lätt yrsel 2 dagar efter dykMichael Olin2018-05-20 19:59

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: