Namn: Lösen:

Lurad!?

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Jag har själv tröttnat lite på en dykskola, funderar på om det är någon mer som känner sig blåst.

Jag vill börja med att betona att vad jag skriver här är ganska svaga fakta och ganska mycket hur jag själv upplevt det hela, om någon annan har åsikter lyssnar jag gärna på dem. Vill försöka undvika alla namn och inte hänga ut skolan för alla, men det finns säkert en del utav er somm vet vad jag menar och ni kan väl skriva om ni själva kännt er blåsta, men akta er för att lämna ut namn mm.

Det är ju alltid trevligt att börja med lite beröm så det gör jag, priserna här kan man offa pressa riktigt lågt!

Jaja, det är väl ungefär där det possitiva slutar, min uppfattning är att det är rätt svårt att veta vad man egentligen får. Min första kontakt jag hade med den här skolan var på dykmässan år 2000, jag köpte ett helt luftpaket direkt från mässan och iom att jag tog det direkt därifrån fick jag faktiskt vad jag hade väntat mig. Således började jag nu rekomendera den här dykskolan för folk jag kände, jag hade ju fått ett hyffsat pris och allt var frid och fröjd. Min första kompis som skulle handla utav denna dykskola ringde ner och bad om en offert på APEKS TX100, han fick ett pris på denna men säljaren i fråga rekomenderade verkligen en annan regg som han fått in ifrån ett "konkurslager" (ska man tro på alla dessa konkursgrejer så måste det gå en dykskola i veckan i konken), eftersom dykskolan har en otroligt förmånlig deal att man inom 3 månader har bytesrätt så valde min polare att prova den rekomenderade reggen eftersom han senare kunde byta till en TX100. Min polare fick hem reggen men kände att han nog lyssnat lite för mycket på säljaren och ångrade sig. När han sen ringer ner till dykskolan för att byta till sig en TX100 visar det sig att det inte är en APEKS utan en SUUNTO, säkert inget fel på dem men nu var det ju en APEKS han var ute efter, dykskolan lovade naturligtvis att försöka få fram en APEKS men tiden gick och ingen regulator kom fram, det hela slutade med att han var fast med den regulator som han naturligtvis hade bytesrätt på, men mot vadå? Suunton ville han ju inte ha.

Jaja tänkte vi, snesteg gör vi alla. När det var dags att köpa en torrdräkt till min flickvän ringde vi så igenn upp dykskolan, naturligtvis hade de inte den dräkten vi sökte men hade också ett mycket bättre alternativ till ett konkuranskraftigt pris. En Aqualung Explorer, jaja en sån fick det bli, den verkade vara en reko dräkt som var mycket lik den Nothen Diverdräkt (CNX 200) som vi sökt. Så kom vi till storleken, säljaren fick måtten och rekomenderade en storlek i vanlig ordning och naturligtvis kunde vi byta den i 3 månader, dräkten kom på posten och det var dags för utprövning. När dräkten inte ens gick över höfterna på min tjej utan underställ var det solklart att den var för liten. Med våra 3 mån i baktanke ringde vi direkt till skolan för att få en större storlek. Oj, det fanns ingen större storlek. Hmm men det lovar skolan att fixa och börjar ringa runt. Efterett tag ringer de tillbaka och har minsan hittat en dräkt i Danmark, låter bra tycker vi och den nya dräkten kommer upp på posten. Men vad nu, på den här står det APEKS, lite förvånade att vi inte fått vad vi beställt tar vi upp dräkten. Att det står Apeks på den bryr vi oss faktiskt inte så mycket om utan är glada att vi fått rätt storlek. Tyvär ser dräkten ut som om den är begagnad, det kan jag naturligtvis inte bevisa och den kan ha hängt i nåt lager länge bara så att muddarna torkat. Den neoprenlapp som täcker inloppsventilen hade föresten trillat bort också. Jaja utan bevis och glada för rätt storlek tar vi dräkten i alla fall.

Nu får jag höra att en kompis köpt en flaska utav den här skolan, då gick det till så här. Flaskor, naturligtvis från ett överskottslager finns till ett bra pris men han vill ändå tänka lite. Efter ett par dagar ringer han tillbaka och har bestämt sig för att ta flaskan. Tyvär är alla flaskor från "konkurslagret" slut men de har en flaska på lager som dock kostar 500 kr mer. Min kompis säger kallt nej, varvid säljaren snabbt hittar en flaska från "konkurslagret" som naturligtvis går att sälja till det billiga priset.

Eftersom han kom ut glad i hågen med en flaska till det billiga priset gav vi oss nu på en ny affär med den här skolan. Vi ska bla köpa 2st Halcyonvästar och får ett bra pris eftersom han har ett konkurslager på hyllan, 4500:-. Låter bra säger vi men vill i vår enfald tänka lite. Vid nästa tillfälle kostar naturligtvis Västarna 5000:- hmm besvikna säger vi att vi nu tänker åka till den här skolan för att göra affär där vi kan se grejorna, vi vill ju inte ha "begagnade" västar. Dagen kommer då vi ska åka ner men i sista sekund får vi ett pris på 4500:- från Stockholm. Vi ringer ner och berättar nyheten för den första dykskolan som naturligtvis nu kan sälja dem för 4500:- Nu har vi tröttnat rätt hårt och säger att vi köper dem i stockholm där vi fått ett bra paketpris med andra saker också. Säljaren blir förbannad och skickar en faktura på frakten på de västar som han beställt hem för oss... jaja den får vi ta och jag har pröjsat den utan att bråka.

I samma sväng som västarna skulle vi till en början köpa 6st reggar, vi ringer på torsdagen och då finns det bara 7st kvar från ett "konkurslager", vi vill ändå tänka, senare på eftermiddagen ringer säljaren och nu har han bara 6st kvar och en kund i butiken som vill köpa en utav honom. Jaha säger vi, sälj dem då. På måndagen när vi fortfarande vill ha reggar visar det sig att det naturligtvis finns reggar kvar och nu är det helt plötsligt inte ett konkurslager, han köper in 500st åt gången och får så ett bra pris. Efter att ha fått ett bättre pris i stockholm blir det inga reggar heller här ifrån även om säljaren naturligtvis nu kunde möta de lägre priserna, jag är glad så länge jag slipper att göra affärer med den här skolan.

Efteråt har jag hört om en till som beställt en torrdräkt utav dem men sen fått en helt annan som dessutom var begagnad, de fanns tydligen också en hemsida om nån som kände sig illa behandlad utav dessa men den är borttagen efter en polisanmälan.

Jaja så lite råd, lyssna inte på det här med att det bara finns 2st kvar, det är inte konkurslager de säljer, visst är det kanske det ibland och då har man otur om man är kall men bevisligen var det inte ett konkurslager med reggarna.

Tänk också på det här med 3 mån bytesrätt, ingen idé med bytesrätt om det inte finns något att byta mot.

Och åk gärna några mil extra för att göra affär på plats, jag vet att de gärna vill sälja på postförskott men då kan man inte titta på grejorna innan, det skulle jag i alla fall göra. Men nu är det sluthandlat för mig här, jag känner mig tillräkligt dum som handlat så mycket redan.

Slutligen vill jag gardera mig genom att jag inte står för sanningen i de berättelser jag har hört, men ni får tro vad ni vill, jag är som sagt säker på att det är fler somm känner sig lurade.

Fredrik Siljelöf
Foto saknas
2001-11-30 12:23:00
340 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Lurad!? Fredrik Siljelöf 2001-11-30 12:23
svara SVAR: Lurad!?Stefan Mattsson2001-11-30 12:33
svara SVAR: SVAR: Lurad!?Jonas Pavletic2001-12-02 01:21
svara SVAR: Lurad!?Fredrik Torstensson2001-11-30 12:41
svara SVAR: Lurad!?Urban Lund2001-11-30 12:51
svara Mina erfarenheterP. Ahlgren2001-11-30 12:53
svara SVAR: Lurad!?Mattias Segerdahl2001-11-30 13:50
svara Linköpings DykarskolaAnders Johnsson2001-11-30 14:47
svara jaUrban Lund2001-11-30 14:52
svara SVAR: Linköpings DykarskolaMattias Segerdahl2001-11-30 15:11
svara SVAR: SVAR: Linköpings DykarskolaUrban Lund2001-11-30 16:12
svara SVAR: SVAR: SVAR: Linköpings DykarskolaMattias Segerdahl2001-11-30 16:29
svara SVAR: SVAR: SVAR: SVAR: Linköpings DykarskolaUrban Lund2001-11-30 17:05
svara SVAR: SVAR: SVAR: SVAR: SVAR: Linköpings DykarskolaCamilo Gyllbäck2001-11-30 22:30
svara Tänkte inte lägga mig i diskussionenMagnus Andersson2001-12-01 10:52
svara SVAR: Pengar före säkerhetKattarina Andrewsson2001-12-01 20:24
svara Andra skolorFredrik Siljelöf2001-11-30 16:12
svara HANDLA UTAV NÅGON ANNANFredrik Siljelöf2001-11-30 16:12
svara Pay PeanutsSten Meyer2001-11-30 20:01
svara SVAR: Lurad!?Andreas Hagberg2001-11-30 21:48
svara Jomen.Anders Johnsson2001-12-02 15:25
svara SVAR: Lurad!?Magnus Andersson2001-12-01 00:55
svara Insidan syns inte på utsidan.Anders Johnsson2001-12-02 15:28
svara SVAR: Lurad!?Peter Wahlström2001-12-01 18:10
svara SVAR: SVAR: Lurad!?Richard Westermark2001-12-01 18:55
svara Tro.Anders Johnsson2001-12-02 15:29