Namn: Lösen:

Maj 2021

(Läst 620 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Platsen ligger ungefär 50 mil nordväst från Stockholm. Sikta på Vemdalen ungefär. Sista milen är hyfsad grusväg, sista kilometrarna är riktigt dålig grusväg. Sen får man gå, en knapp kilometer. Sen är man framme, vid hålet: kanske 100 m i diameter och, sägs det, nästan lika djupt. Som barn släpade jag dit en gummibåt i avsikt att loda det med fiskespö men gav upp. (hur måttar man 100 meter med 0,20 lina på en haspelrulle. Djupt är det, och svart. En brant bergsluttning på sydsidan täcker bort solen mot eftermiddagen men på vår och försommar står solen högt i Härjedalen. Mygg finns- Termacell fungerar. Björn finns i närheten-dem kan man gott leva med. Det regnar ibland, och det är riktig vildmark.
Styggtjärn är en vacker plats, trolsk och stilla, med en av Sonfjällets toppar uppstickande bakom Tjärnbergets branta nordsluttning, stupet som fortsätter djupt ned i vattnet. Bara att vara där…
Jag ska dyka där, nästa vår/försommar. Ska du med? Vad jag vet har ingen gjort det förut, så jag kan inte berätta så mycket om själva dykningen: det är ju lite av själva poängen. Siktdjupet ligger någonstans mellan Vättern och Röda havets, men bra lampor är en god idé. (Det finns ett bestånd av öring i tjärn) Jag har AOW och avser att vara god för 40 meter till dess, men det finns större djup att erövra. Vi får som sagt bära/kärra utrustningen en knapp kilometer på i stort sett bra stig. Tanken är att ta med tält och proviant för en övernattning. Resten får vi utveckla tillsammans, om det finns intresse för detta. Vad sägs?

Pekka Virta
Foto saknas
2020-10-31 12:15:21
18 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Maj 2021 Pekka Virta 2020-10-31 12:15
svara Sv: Maj 2021Björn Jakobsson2020-11-01 07:03
svara Sv: Sv: Maj 2021Pekka Virta2020-11-01 12:34
svara Sv: Maj 2021Pekka Virta2020-11-02 21:46

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: