Sv: Sv: Sv: Medtida vrak vid Karlsöarna funnet
(Läst 576 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Några kommentarer om vrakets ålder utifrån film tillgänglig på internet: I en sekvens är det tydligt hur styrbordssidans bordläggning sluter an mot akterspegeln. Jag tycker det ser ut som om bordläggningen ligger på kravell (sida vid sida) åtminstone i botten. Äldsta kända kravellbyggda fartyget funnet i Östersjän är den s k Kraveln vid Franska Stenarna (omkring 1525 har jag för mig). Sedan är det detta med själva akterspegeln. Nyss nämnda Kravel liksom Riddarholmsskeppet (ungefär samma datering som kraveln) är de tidigaste beläggen på våra breddgrader. Filmsekvensen tagen längs den nedsjunkna babordssidan indikerar att de övre delarna av skrovsidan är lagda på klink (om lott). Det framgår även att upplängorna (spanten) är längre akterut, vilket talar för att skrovsidorna rest sig ju längre akterut man kommer. Fartyget har sannolikt haft en liten kajuta i aktern. Den bevarade delen av akterspegeln är den s k vattenspegeln (jag tror f ö på lastlucketeorin, snarare än att fartyget skulle blivit beskjutet) vilket är den nedre delen av akterspegeln. Över denna har en utskjutande del varit placerad.
Knekten sitter i direkt anslutning till en lastluckskarm som kan skönjas i sedimenten. Det skulle förvåna mig mycket om man fann ett sådant arrangemang på eyt medeltida fartyg (jämförtelsematerialet är dock ganska skralt).
I änden på en mastdel som filmats ser man ett fyrkantigt hål, och io anslutning till samma ände av timret finns två kortare, tvärsgående trästycken. De har utgjort s k krysstimmer, vilket skvallrat för att masten varit skarvad (sannolikt är det övre delen (märsstången) som filmats. Medeltida master höjer sig sällan över märsarna. Sedan är det sorleken på fartyget, 25 meter är en stor baddare med medeltida mått mätt.
Mellan tummen och pekfingret tror jag att detta är ett handelsfartyg från 16- eller 1700-talet. Bra grejer att gå vidare med för närmare datering är rundhulten, d v s alla mastdelar, rår och liknande. Då går det säkert att bringa närmare klarhet i fartygets ålder.
Jag tycker vraket är skitkul oavsett om det är medeltida eller ej. Det tycks ju vara väldigt välbevarat.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: