Mitt möte med en Oceanic white tip shark
(Läst 2 310 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Morgondyket börjar alltid mycket tidigt. Väckning sker redan 5.30 på morgonen, briefing strax efter och dyk. Efter ett relativt lugnt dyk på ca 55 minuter, är vi klara för att komma till ytan och bli upplockad av en zodiak. Andre har släppt upp sin smb och vi simmar långsamt bort från revet för att ge utrymme till båten. Plötsligt så tittar jag ut mot det blåa och jag ser en mängd fiskar som simmar tillsammans och på mitten är det faktiskt en haj. Den första hajen jag ser på tio år. Jag petar Andre och uppmärksammar honom på hajen. Då ser jag till min förvåning att hajen verkar ha oss i sikte, och är helt orädd när den simmar rakt fram till oss. (Nu vet jag vad som inspirerade världens mest berömda varumärke, Mercedes.) Jag tänker vilken tur, nu kan Andre ta massor med bilder med sin kamera. Jag tittar på hajen och den är båda respektingivande och fantastiskt elegant, åtföljd av nästan 20 tal fiskar, en del silverfärgade en del randiga. Andre berättar senare att hajen kom så nära så han petade faktiskt bort honom med sin flash, som är ganska stor och står ut från kameran. Han är mellan mig och hajen, och vi tittar båda helt begeistrad på hajens rörelser. Den vänder bort från oss och efter en cirkel vänder den sig mot några dykare som redan är på ytan och har inte den blekaste aningen om hajen under ytan. Vi tittar båda helt orörligt på hajen när den simmar fram, och enligt Andre dunkar näsan på en dykares tank och sedan vänder tillbaka till oss. Nu kommer han nära andra gången och Andre lämnar över smbn till mig. Jag börjar spola upp den sakta med säkert. Jag känner mig inte rädd men lite fundersam och glad att hajen kommer tillbaka och jag får titta på den en gång till. Den går en cirkel igen och försvinner ur sikte en kort stund. Då inser vi att vi är i närheten av tre andra dykare, den guidade gruppen och börjar simma mot dem. Nu är vi i alla fall fem personer som ska komma till ytan ganska snart. Andres luft börjar ta slut berättar han senare och han är ganska stressad över det. Han vet att hajen kan bli farlig när vi närmar oss ytan och han är börjar bli för lätt. Jag är kolugn, och jag har ingen aning varför. Hajen dyker upp igen och simmar framför oss fram och tillbaka ungefär i samma djup som vi befinner oss på. De två tjejerna, Åsa och Maria är de första upp i zodiaken. Efter dem är det vår tur. Jag börjar simma mot båten tillsammans med Andre och jag lossar min ryggplatta för att kunna lämna över den till killen i båten. Det är första gången jag dyker med platta, så jag undrar lite hur det ska gå till när jag ska upp i båten. Först går Andre upp i båten sedan är det min tur. Jag tittar ner medan han klättrar, och ser guiden som simmar längst hajen och försöker hålla den borta från zodiaken. Guiden är modig tycker jag och då blir det plötsligt bråttom. Det är min tur. Jag räcker över smb-n till en av tjejerna och trycker upp tanken med plattan till killen. Sedan flyger jag nästan upp till gummibåten, utan en tanke på att ta bort mitt viktbälte. Sist i båten är guiden Hany, och alla pustar ut. Adrenalinet verkar flöda och alla är glada för att vara oskadda. Hany säger senare när jag frågar var hajen var när vi kom upp i båten ”I’m not going to tell you that , but it was a male shark I can tell you this much. I was close enough to see that.” Maria berättar senare att hajen var väldigt nära, men som tur var han bara nyfiken, inte hungrig. Dock är det frågan, vad händer när en haj blir för nyfiken, det är inte så att den har händer för att utforska världen. Snarare gör den som min som på sju månader som smakar världen med munnen, fast det skiljer typ hundratals tänder där emellan.
Epilog: Det var inte som jag trodde att vi har en vacker film om vårt möte med hajen. Andre tog knappa fyra bilder på hajen eftersom han var så rädd för att jag blir skadad. Märk väl, han var inte rädd för att han själv blir uppäten, han tänkte på min säkerhet först …. Min första tanke ... You bet! Men sen så tror jag på honom i alla fall är så ärlig!
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: