Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?

(Läst 3 550 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag älskar att dyka men har hållit mig under 25 meter pga. rädsla för hur jag skulle uppleva kvävenarkos. Orsaken till detta är att jag i min ungdom använde en del hallucinogena droger och upplevde mkt obehagliga saker även långt efter att jag nyttjade drogerna. I förra veckan bestämde jag mig dock för att göra ett djupdyk för att uppleva detta. Tre dagar innan djupdyket till 33 meter dök jag till 28 meter och mådde väldigt bra men förstod i efterhand att jag varit trögtänkt och inte tänkt riktigt som om jag vore på ytan.

Men nu till den fruktansvärda upplevelsen då jag faktiskt trodde att jag skulle dö. Det var enbart jag och en instruktör som gjorde en drop off från båten. Vi tog oss lugnt ner till 33 meters djup och då jag började simma efter en havssköldpadda för att filma denna. Efter att jag gjort detta och sköldpaddan simmat bort kände jag hur jag började få panik, hög puls, snabb andning och hjärtklappning. Jag tänkte att jag bara ville upp till ytan. Det blev värre och jag uppmärksammade instruktören att jag inte mådde så bra. Då var vi på 28 meter och när jag väl uppmärksammat honom stegrades paniken ytterligare. Det enda jag tänkte var att jag kommer att dö nu, att jag fixar inte det här. Jag grep krampaktigt om hans arm och tänkte måste fokusera på att få ned pulsen och att andas djupt och lugnt. Det var det enda som fanns i mina tankar. Jag höll krampaktigt om hans arm, kunde varken simma eller röra mig inte utan lät mig föras framåt och uppåt av honom. Jag klarade heller inte att hålla ögonen öppna då det påminde mig om var jag befann mig.

När döds- och panikkänslan lagt sig något och jag upplevde att jag hade mer kontroll öppnade jag mina ögon och såg på min dator att vi var på 17 meters djup. Då släppte jag honom och kände mig lite mer kontrollerad men med ett svagt obehag kvar i kroppen under resten av dyket, som jag dock fullföljde. Vi simmade successivt mot ytan och båten. Väl på båten kände jag mig omskakad och skärrad över det som hänt, en känsla som fanns fram till eftermiddagen då dyk 2 skulle ske. Jag bestämde mig dock för att göra ännu ett dyk som bestämt, i pedagogiskt syfte. Inledningsvis av dyket kände jag mig lite orolig men oron glömde jag bort under dyket där maxdjupet var 16 meter.

Nu tänker jag att jag aldrig kan utsätta mig för att gå så djupt igen. Det var fruktansvärt och det hade ju kunna gå riktigt illa. Jag har ju ingen aning om jag får samma panik nästa gång? Är det någon som har bredd erfarenhet och teoretisk kunskap i frågan och säga vad ni tror?

Tack Johan

Johan Holmdahl
Johan Holmdahl 2015-08-19 17:43:46
18 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga? Johan Holmdahl 2015-08-19 17:43
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Per Grönberg2015-08-19 18:48
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Tommy Bornholm2015-08-19 18:51
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Anders Vilhelmsson2015-08-19 20:44
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Henric Sandqvist2015-08-20 07:52
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Christian Wistberg2015-08-20 08:35
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Nicolas Bremell2015-08-20 22:43
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Björn Berglöf2015-08-21 10:59
svara Sv: Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Per Grönberg2015-08-21 16:55
svara Sv: Sv: Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Tomas Persson2015-08-21 17:26
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Patrik Rosén2015-08-21 20:23
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Johan Holmdahl2015-08-25 13:42
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Fredrik Eriksson2015-08-27 12:51

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: