Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?

(Läst 980 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Låter mer som "koldioxidförgiftning" än kvävenarkos, även om effekterna kan förstärka varandra.

Kroppen reagerar på partialtrycket CO2 i blodet, det skapar det vi känner som andnöd vid t.ex andhållning.
Eftersom trycket på 30m är 4 ggr större än vid ytan så bli då även partialtrycket för CO2 4 ggr högre => du känner av koldixioden mycket tidigare och det tar längre att vädra ner till tillräckligt låg nivå.

Att simma efter något (t.ex sköldpadda) är arbete och bygger upp koldixoid, men vid normalt tryck så skulle du hinna vädra ut detta innan kroppen hinner reagera. På detta djupet så verkar det som du inte hann detta snabbt nog och upplever då de vanliga "symptomen" på hög koldioxidhalt i blodet.

Lägg sedan till lite kvävenarkos, lätt stress iom att du är djupare än du brukar vara och paniken är ett faktum.

Jag har själv känt av detta när jag simmat mot ström på ca: 25 m och inte tänkt mig för, andningen blir häftigare och häftigare men obehaget försvinner inte. Lösning är att hålla fast i något på botten så kroppen slutar arbeta, ta det lugnt och vänta på att kroppen vädrar ut det. Nu spelar jag uv-rugby så jag är rätt van vid kontraktioner och andra otrevliga saker vid andhållning. Hade jag inte haft den erfarenheten hade säkert det varit full panik

Tips kan vara att under säkra former (dvs INTE ensam) prova andhållning för att se hur din kropp och sinne reagerar på koldioxiduppbyggnad.

Jag tror du kan prova att gå ner till 30 igen men ta det EXTREMT lugn och absolut inte simma eller uträtta nått nämnvärt arbete. Sätt knäna i botten och bara känn på trycket.

Någon mer erfaren har säkert bättre eller andra tips!

mvh
/Per

Per Grönberg
Per Grönberg 2015-08-19 18:48:11
37 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga? Johan Holmdahl 2015-08-19 17:43
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Per Grönberg2015-08-19 18:48
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Tommy Bornholm2015-08-19 18:51
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Anders Vilhelmsson2015-08-19 20:44
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Henric Sandqvist2015-08-20 07:52
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Christian Wistberg2015-08-20 08:35
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Nicolas Bremell2015-08-20 22:43
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Björn Berglöf2015-08-21 10:59
svara Sv: Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Per Grönberg2015-08-21 16:55
svara Sv: Sv: Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Tomas Persson2015-08-21 17:26
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Patrik Rosén2015-08-21 20:23
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Johan Holmdahl2015-08-25 13:42
svara Sv: Mkt obehaglig incident/kvävenarkos, fråga?Fredrik Eriksson2015-08-27 12:51

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: