Mysteriet på Gran (ångskonerten Umeå) Hjälp!

(Läst 1 245 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej!

Jag vet inte riktigt var detta skall ligga, så ni får gärna flytta det om inlägget ligger i fel kategori.

Detta är ett mysterium som intresserat mig i många år nu, men som jag fortfarande går bet på att finna svar på.

(Numera framlidne) Sven Norman presenterade för ett antal år sedan denna blogpost som jag här länkar till i sin helhet:
https://balinge.wordpress.com/2011/09/16/en-misslyckad-fartygsbargning/

Den innehåller alltså ett gammalt tidningsklipp,
I detta klipp står beskrivet i korthet om någonting man beskriver som en "äggformad" dykfarkost som inte är en vanlig dykarklocka. Bärgningsföretaget leddes av Willehard Sandström. Jag vet dock ej om det var denne eller någon annan som designat denna farkost.

Jag har både verkligen försökt att finkamma internet, samt kontaktat marinmuseum, men där visste personen jag blev hänvisad till (som för övrig verkade mycket kunnig om denna incident) heller inte mer om denna apparat.

Jag undrar om det någonstans finns en avbildning, modell eller annan information som skulle kunna tänkas fungera som mer detaljerad förlaga för en modellrekonstruktion av denna farkost.

Jag har länge velat kunna göra en mer exakt rekonstruktion av den!

Uppriktigt tacksam för svar!

Vänliga Hälsningar Erik W.

(Tyvärr är det tekniskt sett ganska svårt att dyka på vraket i fråga då det enligt uppgifter jag fått ligger på ganska stort djup, men det skall vara återfunnet av HSDK en god bit från den antagna platsen. Jag misstänker dock att man behöver ha ganska god erfarenhet av djupt vatten för att kunna ge sig ned till det.)

.

Foto saknas
Erik Winther 2022-05-03 20:28:27
65 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Mysteriet på Gran (ångskonerten Umeå) Hjälp! Erik Winther 2022-05-03 20:28
svara Sv: Mysteriet på Gran (ångskonerten Umeå) Hjälp!Anders Palm2022-05-11 12:27
svara Sv: Sv: Mysteriet på Gran (ångskonerten Umeå) Hjälp!Erik Winther2022-05-18 22:22

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: