Sv: När kan man tidigast dyka med barn?
(Läst 560 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag tog mitt dykcert tillsammans med min dotter, när hon precis fyllt 10. ( Padi, i Thailand, Koh Lanta ) Det var inga problem, och hon hade samma krav på prov och dyk som vuxna, förutom djupbegränsningen på 12 meter. Vi bodde då i Thailand, och dök en hel del, och jag sa till alla som undrade att det inte var något problem, så länge man såg till att vara i grupp med andra, eftersom jag inte kunde lägga på henne att bistå mig om det uppstod något. ( Det blir lite väl mycket för en 10-åring. )
Jag står fortfarande för det det jag sa då. Är barnet moget, klarar proven och förstår att det finns risker med dykningen, som problemet med fyllda lungor och uppstigning är det inga bekymmer att dyka med sitt barn, I TROPISKA VATTEN.
I somras skulle hon, 13,5 år gammal nämligen göra sitt första dyk i Svenska vatten. 12 l ståltub, dubbla våtdräkter, handskar, boots, 6 kg bly runt midjan... Hon var ju inte smidig precis. En sköldpadda på rygg är väl en bra liknelse... Jag fick hjälpa henne mer i somras, än vad jag fick för 3,5 år sen i Thailand, då hon dök med shorty, 8 l aluminiumtub och 1 kg bly på höften. Efter dyket fick jag hjälpa henne iland, då vågorna gick lite högre än då vi gick i. Det finns goda skäl till varför man i Sverige inte utbildar 10-åringar, men att det är OK i mer tropiska vatten.
Sammanfattningsvis, så tycker jag att det inte är något bekymmer att dyka med en mogen 10-åring, men man måste ha förståelse för att de kanske inte har samma fysiska kapacitet. Händer det något kommer de inte att kunna bistå dig, och även om de klarar dyket själv, kan det ändå bli problematiskt när man ska in till land igen.
Lycka till i framtiden, när du dyker med dina barn. Det är otroligt roligt att göra det, och man ser undervattensvärlden på ett annat sätt tillsammans med dom.
Johan Stråhle
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: