Sv: När tycker ni det är för kallt för våtdräkt?
(Läst 503 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Helena
Som du säker stt så tycker de flesta att torris är att föredra (inklusive mig själv).
När det gäller skal eller neoprene så är det mycket en smaksak. Men! - Vissa objektiva skillnader finns det sen är bara frågan hur man värderar dessa!
Neopren: är tung och lite knölig att hantera, kan kännas lite klumpigare på, har egen isolering, elastisk, isoleringsgraden minskar med djupet, mycket flytkraft, minskad flyt med djup (att tänka på när man väljer blymängd, i slutet av dyket blir man lättare pga mindre luft i flaskorna och till detta kommer ökad lyftkraft pga miskad djup. dvs Neoprene kräver mycket bly). Många tycker att den stora fördelen är värmen, och att den vntuellt skulle vara mer strömlinjeformad i vattnet
Skal: finns elastiska material (gummi) och icke elastiska. Skal har ingen isolering eller lyftkraft. och sdetta gäller både djup och grunt. Den är lättare, och mindre, (personligen kanner jag mig rörligare i skal). Kräver mer underställ.
Sen finns det krossad neoprene som är någonting mitt emellan.
Själv har jag dykt mer än 100 dyk i varje typ och förordar skal (men det är min åsikt).
När det gäller köp så kan man ju alltid kolla på "TORGET". där köpte jag min första skaldäkt för 1500:-Bytte sedan hals och armtätningar och fick en helt OK dräkt. Man brukar klaga på att dykprylar har ett pissigt andrahandsvärde... men detta kan du ju utnyttja.
Börja med att testa någon annans eller hyr eller gå en kurs ... så att du skaffar dig lite preferenser. då är chansen störra att du blir mer nöjd när du köper din första dräkt
//GJ
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: