Namn: Lösen:

Nära ett ordentligt tillbud...

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Ja,

Jag har haft livliga diskusioner med en del personer på forumet, mest för att söka information och kunskap, men även för att se vart dom står när det gäller dykning.

Ett av dom största problemen inom dykning är ju igentligen mörkertalet av olyckor, många drabbas av diverse tillbud men väljer att hålla tyst om dom. Jag pratar inte ofta om det som har hänt mig, men jag håller inte heller tyst om det, är det någon som frågar om det någonsin har hänt mig något, så berättar jag om en upplevelse som nästa fick mig att sluta med dykningen, eller iaf fick mig att ta ett litet uppehåll..

Det var på cypern, jag åkte ner med min flickvän, och som jag är, dykare, så lockade världen under vattnet lite mer än att ligga fjorton dagar i rad på stranden. Jag dök ett par olika dyk runtom Cypern, bl.a fick jag chansen att sticka över till den turkiska sidan, denna bit av landet är helt och hållet tvärt om mot vad den grekiska sidan erbjuder, men det var inte där jag mötte min fasa, utan på den grekiska sidan, ute vid vraket Zeonibia. Jag hade ingen parkamrat denna dagen, utan blev tilldelad en person, vilket hade utgett sig för att vara utbildad divemaster ("vilket i efterhand visade sig att han inte var, utan precis nycertad OWD från ett annat center"), vi gjorde inte direkt en parcheck, för min buddy var mest intresserad av den blonda, storbröstade tjej, som agerade som en av våra divemasters. Så jag bad att få göra en buddycheck med en av divemastrarna, vi gick igenom, och allt gick igenom perfekt, han öppnade upp min flaska, kollade västen, vikten, spännena, etc. etc.

Vi gick ner, hade varit nere ett par minuter, jag märkte att jag fick verkligen simma för att hinna med min buddy, vilken cirklade fram och tillbaka över vraket och ville titta på den ena och det andra, utan någon som helst tanke på att ha koll på mig. Jag började verkligen mistänka att det inte stod rätt till, han uppförde sig inte på det sätt jag väntade mig av en DM. Det tog ett par minuter till, jag signalerade till min parkamrat att vi skulle stanna till, vi hade precis kommit fram till ett par lastbilar som hade varit en del av lasten på båten och jag ville ta mig en lite längre tid, jag fick ett OK tillbaka. Jag stannade cirka en minut och cirklade runt lastbilen, jag förväntade mig att min buddy skulle vara bakom, vände mig om, och det var han, *puh*, han stannade, cirka 30-45 sekunder efter det, kände jag hur det började bli tungandas. Jag sträckte mig efter manometern och ser hur för varje andetag jag tar så droppar den 10-15 bar.. Något är fel, jag är oerfaren, idag vet jag exakt hur jag skulle löst detta problem, men under dessa omständigheter så tänkte jag inte klart, det enda jag hade i huvet var att signalera till min buddy att jag hade ont om luft, att jag ville ha luft och gå upp..

Jag vänder mig om, tittar efter min buddy, men ser han inte. Paniken börjar krypa i mig, vänder mig om igen, och mycket riktigt, där är han, precis brevid våran lilla sexiga blondin, cirka 25-30 meter ifrån mig..

Min tanke var att jag skulle aldrig klara av denna sträcka, inte en chans, så jag tog ett djupt andetag, droppade min utrustning och simmade mot den ponybottle som hade hängts ut på 10 meters djup under båten, en 10 poängs kontrollerad nöduppstigning och jag hade fortfarande luft kvar i lungerna när jag nådde flaskan, detta hade varit från 33 meter upp till 10 meter. Jag vet inte hur länge jag stannade här, men efter en stund kom en av divemastrarna fram till mig och sa till mig att stanna i 10 minuter till.. Jag kände mig bra, fruktansvärt bra, inga prolem över huvud taget... Efter en stund började vi växelandas och gå upp till fem meters djup, där jag stannade i ytterligare en kvart, sedan upp till ytan, där jag direkt bad om syrgas, men konstigt nog nekades. Detta sket jag fullständigt i, utan gick in i styrhytten och tog oxyboxen, förbannad som jag var, så var det ingen som igentligen ville ta den ifrån mig...

Detta slutade gott, eller om vi säger så här, jag träffade den berörda DM'n, vilket i senare skede, visade sig ha öppnat min flaska bara ett varv, på krogen ett par dagar senare, och tackade honom grundligt för att han hade riskerat mitt liv.

Foto saknas
Mattias S 2001-11-04 18:22:00
1 965 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Nära ett ordentligt tillbud... Mattias S 2001-11-04 18:22
svara SVAR: Nära ett ordentligt tillbud...Denny Haraldsson2001-11-04 22:11
svara SVAR: Nära ett ordentligt tillbud...Esbjörn Nordesjö2001-11-04 22:29
svara Storbystade blondinerKattarina Andrewsson2001-11-04 22:58
svara SVAR: Nära ett ordentligt tillbud...Mattias Segdahl2001-11-04 23:42
svara SVAR: SVAR: Nära ett ordentligt tillbud...Mattias S2001-11-07 08:14
svara SVAR: SVAR: SVAR: Nära ett ordentligt tillbud...Kattarina Andrewsson2001-11-07 13:14
svara SVAR: Nära ett ordentligt tillbud...Camilo Gyllbäck2001-11-05 00:51
svara SVAR: OW-dykare ute i världen...Anna-Lena Myrén2001-11-05 11:11
svara SVAR: Nära ett ordentligt tillbud...Stefan Karlsson2001-11-11 02:16

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: