Närkontakt med DCI?
(Läst 1 630 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej,
Här är ett litet inlägg om ett dyk som inte gick riktigt som det skulle.
Förra onsdagen var det dags för ett kvällsdyk. Vädret var fint, nästan vindstilla, 20+ i luften, +5 i vattnet. Jag hade ett nytt luftpaket(vinge + flaskor) att prova, men inget jag förutsåg skulle ge några problem. Att få ner utrustningen till stället där vi plocka ihop allt var rätt ansträngande, ca 200 m gång i nedförsbacke med ojämt underlag.
Vi gick i vattnet runt 1930 och räknade med att ligga i runt 40-50 minuter. Planen var att runda en udde, simma längs en bergskam, och sedan gå in i en vik. Ganska snart kände jag att jag hade en läcka på torrdräkten. Inget som direkt oroade mig dock. Ca 12-13 min in i dyket var läckan rätt påtaglig och jag kände att jag var blöt på hela överkroppen. Signalerade till buddyn att vi skulle gå upp. Vi påbörjar uppstigning från ca 20 m, efter 18 minuter och 6-7 meters djup ska jag justera mitt viktbälte, men tappar det. Omdelbar ytkontakt. Efter ett ansträngande ytsim tar vi oss in till land, och av med grejjorna.
Jag känner mig lite uppjagad/skrärrad, frusen och lite trött. Jag kommer hem runt 22 och känner mig fortfarande lite uppjagad, försöker sova men har svårt att somna. Vaknar dagen efter och känner mig fortfarande lite uppjagad, som om pulsen var lite hög. Känner mig lite snorig, och kladdig i ögonen och tänker att det nog är pollen. Så tar en kerastin och åker till jobbet.
Mitt jobb är att knacka kod, så har behov av att läsa text. Men framåt 9-10 upplever jag att jag har svårt att fokusera på texten, den flyter ihop. Jag känner en viss dåsighet, och yrsel, armarna känns tunga.
Börjar tro att jag drabbat av DCI, och ringer 1177. De råder mig att åka till akuten. På akuten tas diverse prover, ekg, snabbsänka, osv. Så småningom får jag träffa en läkare som också är dykare. Han gör diverse motoriska och sensoriska tester. Jag känner mig fortfarande lite "skum". Sänkan visar att jag har en infektion i kroppen, men övriga prover är bra.
Läkaren hittar inga tecken på DCI, han tror istället att ansträngningen och kylan i kombination med kerastin och infektion ligger bakom de diffusa symptomen. Dagen efter bryter en kraftig förkylning ut, som fortfarande hänger i.
Lärdomen jag tar med mig är att känna efter ett par gånger extra hur kroppen känns innan jag spänner på mig paktetet och hoppar i.
Dyk säkert!
|
Fredrik Jonsson | 2013-06-04 08:32 |
![]() | Robert Kingfors | 2013-06-04 15:41 |
![]() | Pelle Macs | 2013-06-05 08:54 |
![]() | Johan Pettersson | 2013-06-05 14:37 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: