Sv: Varför skulle Ninanitu undkomma souvenirbärgning?

(Läst 536 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

OT: Santos

Är inte insatt i frågan om Santos och har inte heller dykt där, men nog dyker folk i februari allt, så det utgör ju inget hinder.

Men vad är chansen att någon skulle göra sig besväret och dyka ett 13m vrak på 8m djup i februari många sjömil från närmaste hamn, då det också var väldigt dåligt väder (värsta vintern på flera år) och inom 20 dagar från förlisningen när positionen var okänd? Visst gud kanske finns och bin laden var oskyldig till 9/11 men vad är chansen? Dessutom så är dykvärlden liten så jag hade vetat om det. :)

om det bara är en lanterna som saknas så är väl knappast det i sig bevis för att den inte bärgas, att den saknades på den "jobbiga" sidan kan ju bero på att någon ville ha just den färgen - därmed inte sagt att det kan vara precis exakt som du säger att den saknas från förlisningen (eller kanske till och med från tiden före) och jag vet inte bättre heller.

Pär, det där låter ju inte vidare smart eller vad tycker du själv? nej den är inte bärgad... den är till 99% avrakad när förlisningen skedde och ligger nog runt vraket någonstans. Precis som det brukar vara... vi pratar om en mellanstor HG plastlantern. :)

Dock så kan jag inte låta bli att tycka, att om någon har varit på plats och sett vraket och dragit en slutsats, så kan det mycket väl finnas fog för deras påstående - så lite nyfiket undrar jag då vad du baserar din egen åsikt på: en grundlös skrivbordskommentar eller har du något fakta för ditt påstående eller kanske till och med själv varit på plats och gjort en bedömning?

Japp, jag var där i Maj. Och jag var troligast första privata dykaren på vraket sen förlisningen. Då såg det ut som att en lanterna var avskrapad men en del av fästet satt kvar i hållaren. Tittade specefikt på detta. Vidare kan man notera att allt annat var kvar, ratt, ventiler, resterande lanternor 7-8st, trålen, flottar o.s.v. Tillomed skeppsur samt en lite ful mässingsklocka fanns där. Med tanke på KBV tidigare smarta haverirapporter så har jag inte så mycket förtroende för deras argument..

Vill väldigt gärna se den dykaren så tar å sjösätter sin lilla plastbåt i ett igenfruset hamninlopp i Skillinge som är närmaste hamn, hackar upp isen så dom kommer ut ur hamnen, knattrar ut 5nm till vrakplatsen som dom då måste ha plottrat fram med uppgifter av sjöräddningen/kbv för inte ens dom hade rätt position utan den man söka upp själv med hjälp av suntförnuft och sonar. Sedan dyka på det stora vraket av 13m och hitta det fantastiska fyndet av en plastlanterna som dom bryter av. Ja till plastlanterna och nej till mässingsklocka. Jo det låter ju rätt troligt. :)

Antar att du har en stark uppfattning om att världen är ond, men jag har svårt att tro att det rör sig om bärgning här!

Calle Lundin
Calle Lundin 2010-07-12 09:56:08
3 779 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Ny dykplats... Christian Balousa Andersson 2010-07-08 08:45
svara Ninanitu heter båten som sjönkPär Ahlgren2010-07-08 10:03
svara Sv: Ninanitu heter båten som sjönkCalle Lundin2010-07-08 10:57
svara Varför skulle Ninanitu undkomma souvenirbärgning?Pär Ahlgren2010-07-09 12:40
svara Sv: Varför skulle Ninanitu undkomma souvenirbärgning?Calle Lundin2010-07-12 09:56
svara OT: Låter rimligt, CallePär Ahlgren2010-07-19 23:34
svara Sv: Sv: Ninanitu heter båten som sjönkBjörn Qvarnström2010-07-09 15:03
svara Fakta NinanituPär Ahlgren2010-07-09 12:46
svara African Zebra (som körde på) kvarhållenPär Ahlgren2010-07-09 12:47

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: