"utbildning ... klaras av under ett veckoslut."???
(Läst 784 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Intressant läsning om en tragisk incident, än en gång vill jag rikta mina tankar till samtliga inblandade...
I rapporten framgår på sid 14 i sista stycket i kapitel 1.7 att SHKs bild av dykutbildningen inom samtliga organisationer i Sverige är att <citat>Det är vanligt förekommande att utbildning till det första certifikatet klaras av under ett veckoslut.</citat>
Hur det fungerar inom SSDF vågar jag påstå att jag har en bra bild av, och den stämmer inte alls med SHKs slutsatser. Jag inbillar mig även att jag har en bra bild av hur NAUI och PADI i stort hanterar sina grund- och fortsättningskurser och jag skulle, fram tills idag när jag läste rapporten, kunna ta gift på att detta inte alls är vanligt förekommande inom dessa organisationer heller. Visst finns det säkert fall som kan räknas på ena handens ena finger, men det finns det alltid. Det jag reagerar på är att SHK i rapporten formulerar sin bild av hur normen ser ut.
Således:
Hur ser det ut egentligen ute i Svedala, stämmer det verkligen att man kan genomföra en OW/SD/* kurs under ett veckoslut på samma sätt som det fungerar i framförallt tropiskt klimat?
Om så inte är fallet (vilket jag både hoppas och ärligt talat tror), har SHK verkligen en så pass dålig bild av dykutbildningen i Sverige eller är det bara en dålig formulering där man egentligen vill säga något annat?
Att man kan genomföra samtliga utomhusdyk under en helg med lite god vilja, torrdräkter och bra förhållanden köper jag och det kanske är det som SHK menar, men isåfall undrar jag vad som isåfall skulle vara så underligt med det att det var värt att särskilt notera i rapporten???
/Dragan
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: