Namn: Lösen:

Nybörjare behöver råd

(Läst 2 053 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Tjenare,

Jag är nybörjare och funderar på att så smått plocka ihop min egen utrustning och behöver lite råd när det gäller BP/W.
Jag har hittils bara dykt i tropiska vatten med enkelflaska och BCD, men om jag nu ska köpa egen utrustning så vill jag inte begränsa mig alltför mycket.
Även om 80% av dykningen kommer att bestå av "resortdykning", så vill jag kunna koppla på dubbelflaskor och eventuellt rebreather, utan att behöva byta utrusning helt.
Och även om jag inte har full koll på DIR så tycker jag att det mesta av tankarna däromkring verkar sunda, så om möjligt så skulle jag redan nu vilja skaffa utrustning som är "DIR-vänlig".

Så här kommer önskemålen uppradade:
1) Platta som är resvänlig (aluminium?) och som klarar enkelflaska, dubbelflaskor och rebreather.

2) Vinge har jag egentligen ingen aning om men först och främst vill jag köpa en som är lätt och som klarar enkelflaska. (Jag antar att man får skaffa en annan större om man vill dyka med dubbla/rebreather?)

3) Selen (heter det så?. harness på engelska i alla fall.) har jag heller ingen kolla på men som sagt så vill jag gärna ha en som är DIR-vänlig, men samtidigt inte allför obekväm. Jag vill inte få ont i axlarna när jag klampar ut på de långgrunda stranddyken.

Jag har förstått att halcyon gör bra grejer. Är det någon här som kan rekommendera något från deras sortiment som passar in på mina önskemål?

Och, jag bor nu i Schweiz och har tyvärr ingen möjlighet att åka och prata med någon handlare eller så.

Tack på förhand

Rikard Lindby
Rikard Lindby 2009-12-11 14:52:58
47 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Nybörjare behöver råd Rikard Lindby 2009-12-11 14:52
svara Sv: Nybörjare behöver rådJakob Selbing2009-12-11 15:39
svara Sv: Nybörjare behöver rådTogge Wijk2009-12-11 15:41
svara Sv: Sv: Nybörjare behöver rådRaul Bäck2009-12-11 15:54
svara Sv: Nybörjare behöver rådChristian Svärd2009-12-11 16:06
svara Sv: Nybörjare behöver rådRikard Lindby2009-12-11 17:35
svara Sv: Sv: Nybörjare behöver rådKristian Ek2009-12-11 17:46
svara Sv: Sv: Nybörjare behöver rådJimmie Wingstedt2009-12-11 19:21
svara Sv: Nybörjare behöver rådHåkan Wikström2009-12-11 20:16
svara Sv: Nybörjare behöver rådTony Nilsson2009-12-11 22:22

«TILLBAKA