SVAR: Nytt eller begagnad utrustning

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Först vill jag bara säga att jag inte är en expert på utrustningar.

Har du en god vän som kan mycket om dykutrustning ??
om du har det kan ju han alltid hänga med och kolla den utrustning som du funderar på att köpa begagnad.

välj ut vad du vill ha för utrustning. vilken typ av väst och vilken typ av flaskor mm mm
så att du vet hur du vill konfigurera din utrustning så att du inte köper ihop ett kitt du inte är nöjd med.

En utrustning käns helt annorlunda under vattnet så kolla om du kan få prova den i en bassäng någonstans, detta gäller både nytt och begagnat.

när du valt ut en utrustning i stort kolla runt, titta på vad som finns i gula tidningen och hör på torget mm mm.

köper du en begagnad utrustning lämna då omedelbart in den på genomgång, packningar och sådant har förmodligen legat och torkat. den har säkert inte använts på ett år eller mer och servning av utrustningen är en av de viktigaste detaljerna man kan göra.

en begagnad utrustning är ju vad vi alla använder efter första dyket så det är nog inte sämre än en ny på det viset. problemet är att du inte kan veta hur utrustningen är använd och skött.
När du tittar på utrustningen kolla då runt även på hur den som säljer den har det, är han/hon pedantisk mm mm.
kolla varför säljaren säljer sin utrustning.

I sommras köpte jag ett helt nytt kit, jag har haft lite strul med manometern och manometerslangen, läkage i fästerna och sedan började sviveln läcka. inga större grejer.
Det är ju bara att gå in i affären kasta upp utrustningen på disken förklara felet och säga FIXA. Det finns ju garantier, men det är för dessa garantier du betalar dubbla priset jämnfört med ett begagnat system.

Om du köper en begagnad torrdräkt, kolla så att muffar och halstätningar inte torkat ut, men framför allt kolla så att den vatten och gas täta kedjan inte är "bruten", är kedjan bruten är det stor risk för läckage. kostar några tusenlappar att byta kedjan. Detta testar du genom att böja lätt på kedjan, den skall då gå i en mjuk båge.
kolla så att det inte läcker in vatten genom ventilerna.

Köp inte av någon som själv köpt sakerna begagnat.
utan köp av första ägaren om du köper begagnat.

Hoppas det hjälper något.
Lycka till

Foto saknas
Torbjörn Karlsson 2001-11-07 09:01:00
669 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Nytt eller begagnad utrustning Jörgen Karlsson 2001-11-07 00:14
svara SVAR: Nytt eller begagnad utrustningCamilo Gyllbäck2001-11-07 00:44
svara SVAR: Nytt eller begagnad utrustningDaniel Lagerholm2001-11-07 07:47
svara SVAR: Nytt eller begagnad utrustningTorbjörn Karlsson2001-11-07 09:01
svara SVAR: Nytt eller begagnad utrustningStefan Mattsson2001-11-07 14:16

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: