Namn: Lösen:

O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?

(Läst 2 851 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Ibland får man flaskor som det är liter rost i och ett perfekt medel att få bort det med är med Natriumhydroxid. Blir en form av betning och flaskorna blir spegelblanka invändigt när de har stått över natten med även med ganska mycket rost!

Natriumhydroxiden löser även upp allt fett m.m. så flaskorna torde bli helt rena efter denna behandling. Sköljer man sedan ut dem med hett vatten så misstänker jag det blir en tunn beläggning kvar som skyddar mot ytrost också för flaskorna får ingen ytrost efter denna behandlingen lika lätt utan är i princip helt blanka inuti efter torkningen.

Frågor som jag har är:
- Har någon av er någon erfarenhet av detta?
- Finns det någon kemist risk att använda Natriumhydroxid för detta ändamål? Ja jag vet riskerna med Natriumhydroxid i koncentrat form och var det kan ställa till med för skador.
- Den lilla beläggning som blir kvar förhindrar ju ytrost och borde inte påverka verken andningsluften eller O2 i de små mängderna som finns kvar, både luft och smakfritt! Har jag förstått kemin rätt så ska inte de små resterna kunna reagera med ren O2 då det redan är en oxid.

Det sista av Natriumhydroxiden kan lätt tvätts ut också med ett surt rengöringsmedel och sedan köra en normal O2 tvätting, men det känns liksom inte riktigt befogat för det är redan så rent det kan bli eller!?

Råkade spilla ut lite på spisen när jag värmde upp Natriumhydroxidlösningen för den ska vara ca 60 grader och den kastrullen har aldrig varit så ren inuti och i botten som efter detta! :-) Man kunde använda den som en spegel! Man får en renhet på metall som man inte riktigt är van vid.

Är StrippAll i pulverform jag använder.
Ja jag är certad tvättare och vet vad jag håller på med, men detta gav ett resultat som var över förväntan.

Tyvärr har jag inte kunnat fota på ett bra sätt hur det ser ut efter en Natriumhydroxidtvätt, men flaskorna ser ut som nya!

Tacksam för synpunkter.

OBS!
Natriumhydroxid reagerar med aluminium, så vad ni än gör prova inte detta i aluminiumflaskor. Är endast för för rent stål! Se även till att inte spilla för det löser upp allt, färg, fingrar händer och Natriumhydroxid ger kemiska brännskador och ska hanteras därefter!
Akta ögonen!

Paul Kemgren
Paul Kemgren 2013-09-26 15:59:23
32 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid? Paul Kemgren 2013-09-26 15:59
svara Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Paul Kemgren2013-09-28 12:26
svara Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Fredrik Oldefors2013-10-03 21:51
svara Sv: Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Henrik Kjellberg2013-10-04 07:51
svara Sv: Sv: Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Fredrik Oldefors2013-10-04 12:11
svara Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Joakim Larsson2013-10-12 15:31
svara Sv: Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Fredrik Badenlid2013-10-31 07:23
svara Sv: Sv: Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Tomas Persson2013-10-31 08:57
svara Sv: Sv: Sv: Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Fredrik Badenlid2013-10-31 09:10
svara Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Fredrik Badenlid2013-10-31 09:12
svara Sv: Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Martin Quensel2013-10-31 09:28
svara Sv: Sv: Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Fredrik Badenlid2013-10-31 09:44
svara Ett varningens ordAnders Puranen2013-11-04 14:43
svara Sv: O2 tvättning av flaskor med Natriumhydroxid?Johan Spännare2015-08-14 20:06

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: