Sv: Okänd gruva/brott på Ingarö
(Läst 786 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag hade mitt barndomshem ett stenkast från gruvhålet. Det skall enligt uppgift vara 60 meter djupt. Det tömdes på vatten en sommar på 1980-talet eftersom det smutsiga vattnet förorenade de kringboendes brunnar. Det visade sig vara endast 15-20 meter djupt ned till gyttjelagret där det inte gick att pumpa längre. Några fynd annat än en död katt gjordes inte, sades det. När man tittade ned i hålet kunde man se en ort horisontellt på cirka tio meters djup. Om jag minns rätt så tog det inte många månader innan hela hålet var fyllt igen (grundvatten).
Trots att jag bodde där när jag var barn så hände det aldrig att jag och grannbarnen badade i gruvhålet. Inte för att föräldrarna hade förbjudit det (vem brydde sig om sånt), utan för att det såg alldeles för skitigt ut och så var man lite skraj för att det var så djupt. Dessutom är det bara några hundra meter till den riktiga badstranden, och där ligger två vrak på grunt vatten, som lockade mycket mera.
Någon räls har jag aldrig sett. Gruvbanan gick i nuvarande Baldersnäsvägens sträckning ned mot hamnen. Inget av detta finns kvar att se, förutom en stor betongkonstruktion som är en del av ångbåtsbryggan (nedanför denna ligger ett vrak på bara en-tre meters djup - står i sjökortet).
Att det SER skitigt ut behöver inte betyda att det ÄR skitigt i och för sig. Humus och järn kan förstås få vattnet att se smutsigt ut trots att det är ganska rent, men det påverkar förstås sikten.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: