Sv: Sv: Förklaring
(Läst 851 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Det skulle vara intressant att veta vlika standards andra organisationer har gällande hur många elever/instruktör och förhållanden som skall råda för att genomföra djupdyk (dvs ca 25 -30 m) för nybörjare.
Precis som Astlid så har jag personligen mycket goda erfarenher av de kurser jag gått hos PADI. Första OW så var vi två elever på en instruktör och på AOW så var vi tre elever på en insttuktör och med en divemaster som assistent (kändes tryggt både under nattdyk och speciellt på djupdyket).
Tror att valet av instruktör (ifrån dykskolan, är ju väldigt sällan som man själv har möjlighet att välja eller påverka det som elev) spelar allra störst roll. Man ligger mycket (eller snarare helt) i händerna på att de har sunt förnuft och gör bra bedömingar utifrån varje unika situations förhållanden.
Personligen så drar jag mig inte för att säga att en instruktör som planerar så tokigt som tidigare diskuterat inte verkar ha mykcet innanför pannbenet och enligt mig aldrig borde få vara instuktör (ivf inte på någon kurs som jag skulle vilja gå).
Men... och nu kommer det intressanta här: jag tror/misstänker dock att standards ändå kan ha en viss betydelse här. Det är självklart svårt att skriva dem så att de täcker in alla möjliga kombinationer av individuell nivå på dykare, olika väderförhållanden, etc, *men* det sätter ändå någonstans (tex även enbart genom maxantal elev/instruktör) en fingervisning om vad som är lämplig nivå, och vilka krav man bör ställa.
Jag misstänker (men det är enbat en teori) att organisattioner med strikatre krav gällande elevers säkerhet även kanske kan bygga en företags/organisations-kultur där man tar det tänket med sig till andra delar av planeringen. Vidare så kanske man också lättare vågar kritsera och utesluta dykcenter och instruktörer som inte värderar att sätta säkerhet hos elever framför vinstmarginaler.
Jag har tidigare varit väldigt positiv till PADI som jag dykt med, och tror fortfarande att det till absolut största delen är tur med att få rätt instruktör som varit mest avgörande för min säkerhet, men finner mig mycket mera tveksam och kritiskt inställd til PADI i norden när de agera på det sätt som de gjort under rättegången (förutsatt att det stämmer det som redovistats här, men jag har ingen direkt anledning att betvivla det).
Hur som helst, tillbaka till min ursprungsfråga (blev lite längre än vad jag tänkt) vad har CMAS, NAUI, GUE, etc för krav som jämförelse till PADI?
|
|
Tobias Åberg | 2006-06-01 14:12 |
| Mats Lillnor | 2006-06-01 16:06 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-01 16:19 | |
| Tomas Persson | 2006-06-01 16:15 | |
| Fredrik Astlid | 2006-06-01 17:09 | |
| Tomas Persson | 2006-06-01 22:12 | |
| Fredrik Astlid | 2006-06-02 08:52 | |
| Peter Ram | 2006-06-02 11:10 | |
| Micke Tilja | 2006-06-01 16:31 | |
| Tomas Persson | 2006-06-01 16:36 | |
| Carl Öhrström | 2006-06-02 20:34 | |
| Micke Tilja | 2006-06-03 12:07 | |
| Fredrik Jönsson | 2006-06-03 21:19 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-01 16:57 | |
| Lennart Andersson | 2006-06-01 17:15 | |
| Richard Lundgren | 2006-06-01 18:09 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-02 00:14 | |
| Anders Puranen | 2006-06-02 23:47 | |
| Dmitri Gorski | 2006-06-01 16:34 | |
| Thobias Lomyr | 2006-06-01 17:22 | |
| Thobias Lomyr | 2006-06-01 17:26 | |
| Micke Tilja | 2006-06-01 18:05 | |
| Alexandra Grönvall | 2006-06-01 18:28 | |
| Henrik Hammarström | 2006-06-01 19:27 | |
| Sten Meyer | 2006-06-01 19:42 | |
| Ewa Andersson | 2006-06-01 20:31 | |
| Henrik Hammarström | 2006-06-01 20:56 | |
| Anders Ståhl | 2006-06-01 21:27 | |
| Henrik Hammarström | 2006-06-01 21:47 | |
| Alexandra Grönvall | 2006-06-01 21:15 | |
| Tobias Ljunggren | 2006-06-01 20:39 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-01 23:09 | |
| Stefan Balk | 2006-06-02 01:24 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-02 08:45 | |
| Richard Lundgren | 2006-06-02 10:40 | |
| Fredrik Astlid | 2006-06-02 11:51 | |
| Martin Törnsten | 2006-06-03 16:13 | |
| Richard Lundgren | 2006-06-03 18:08 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-03 18:35 | |
| Richard Lundgren | 2006-06-03 18:48 | |
| Martin Törnsten | 2006-06-05 11:30 | |
| Anders Arnholm | 2006-06-06 22:07 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-07 00:10 | |
| Anders Arnholm | 2006-06-07 15:57 | |
| Alexandra Grönvall | 2006-06-07 17:15 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-08 20:16 | |
| Alexandra Grönvall | 2006-06-08 21:42 | |
| Martin Törnsten | 2006-06-09 11:22 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-09 12:10 | |
| Anders Ståhl | 2006-06-02 12:21 | |
| Kristian Lyberg | 2006-06-02 13:25 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-02 13:29 | |
| Andreas Sannerman | 2006-06-02 13:46 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-02 14:18 | |
| Anders Ståhl | 2006-06-02 18:14 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-02 18:44 | |
| Martin Törnsten | 2006-06-02 12:54 | |
| Richard Lundgren | 2006-06-02 15:30 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-02 15:55 | |
| Richard Lundgren | 2006-06-02 16:10 | |
| Kirre Björk | 2006-06-03 16:55 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-03 18:15 | |
| Alexandra Grönvall | 2006-06-03 21:04 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-03 22:20 | |
| Alexandra Grönvall | 2006-06-04 16:47 | |
| Charlotta Carlén | 2006-06-04 18:23 | |
| Alexandra Grönvall | 2006-06-04 21:41 | |
| Charlotta Carlén | 2006-06-06 23:14 | |
| Linda Haglund | 2006-06-06 23:47 | |
| Anders Ståhl | 2006-06-06 23:55 | |
| Alexandra Grönvall | 2006-06-08 16:47 | |
| Anders Ståhl | 2006-06-08 19:30 | |
| Alexandra Grönvall | 2006-06-08 21:13 | |
| Anders Ståhl | 2006-06-08 21:19 | |
| Peter Abrahamsson | 2006-06-04 10:05 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-04 10:58 | |
| Peter Abrahamsson | 2006-06-04 15:29 | |
| Martin Törnsten | 2006-06-05 21:49 | |
| Martin Gustavsson | 2006-06-05 00:59 | |
| Anders Ståhl | 2006-06-06 12:50 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-07 00:31 | |
| Anders Ståhl | 2006-06-07 21:36 | |
| Tobias Åberg | 2006-06-08 19:58 | |
| Anders Ståhl | 2006-06-08 20:03 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar:

