Namn: Lösen:

Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdel

(Läst 2 020 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej!

Tack vare en fantastisk tråd med fantastiska svar häromveckan, och tack var Erik Rådström som kom med ett inte alls dåligt tips så börjar jag kika på RB. Läs "BÖRJAR KIKA PÅ".

Anledningen till detta är att jag tror att i och med de senaste 15 årens utveckling på maskiner samt det faktum att med tanke på heliumpriset inte är en så dålig affär längre, så tror jag att RB kommer att vara det självklara valet för teknisk dykning inom några år. OBS! Min reflektion på detta, jag säger inte att det kommer bli så.

Jag vill gärna veta så mycket som möjligt innan jag investerar så pass mycket pengar som det ändå handlar om, och är därför ute i god tid.

Jag har läst forumtrådar, både här och på andra sajter, pratat med erfaret folk, pratat med oerfaret folk och läst bruksmanualer.

Det jag är intresserad av är vrakdykning, eventuellt att det kan bli lite gruvdykning också. Men vrak framförallt. Det kommer säkert bli nån resa till Narvik/Malta/Öland för lite djupare dyk, men det är inte där fokus kommer ligga. Jag skulle tro att de flesta dyk blir runt 40-50 meter.

Min fråga till forumet här egentligen är följande:

En JJ kostar ca 100-110000 kr inkl kurs.
En Poseidon Se7en Sport kostar ca 60000 kr inkl kurs, men det tillkommer kostnader för att den ska vara kapabel till de dyk som en JJ eller AP är, så totalpriset blir kanske 80-90000 kr inkl kurs.
En AP Inspiration kostar ca 85000kr inkl kurs.

Det är dessa maskiner jag tittat lite närmare på, dels för att många i bekantskapskretsen dyker med JJ, Poseidon finns att köpa och gå kurs på hos mitt dykcenter och AP för att de är stora och har varit med länge.
____________________________________________________________________________________________________

Vad dyker ni med, och varför har ni valt just den ni har?
De tre jag radat upp, finns det någon ni inte rekommenderar, och i så fall varför?
____________________________________________________________________________________________________

Priset är inte det som avgör, jag vill ha en maskin som funkar. Men om jag kan köpa en Poseidon och klara mig med den och spara ex antal kronor mot en JJ så är det ju inte fel.

Jag tycker om att läsa andras tankar och idéer kring detta, för att själv kunna bilda mig en uppfattning om hur maskinerna är utan att ha testat de.
Det optimala vore ju att få testa varje maskin under kanske 10-15 dyk men det är ju i realiteten nästintill omöjligt.
Om jag däremot kan få respons på detta och komma fram till att en av dessa verkar överlägsen de andra så kanske det finns möjligheter till mer omfattande testning.

Foto saknas
Viktor Adolfsson 2021-02-05 14:29:36
32 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdel Viktor Adolfsson 2021-02-05 14:29
svara Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelAugust Höij2021-02-06 01:24
svara Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelNicholas Allen2021-02-06 07:34
svara Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelMicke Tilja2021-02-07 16:39
svara Sv: Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelViktor Adolfsson2021-02-08 10:41
svara Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelAnneli Sara Banderby2021-02-08 11:30
svara Sv: Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelSten Meyer2021-02-10 22:11
svara Sv: Sv: Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelAnneli Sara Banderby2021-02-11 11:49
svara Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelHenry Blom2021-02-08 21:06
svara Sv: Gammal inspirationSten Meyer2021-02-10 21:47
svara Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelPeter Sundström2021-02-09 05:16
svara Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelJesper Rydström2021-02-09 20:28
svara Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelFelix Forsgårdh2021-02-19 09:28
svara Sv: Poseidon/AP/JJ eller andra RB - För & nackdelNina Mattsson2021-02-23 13:35

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: