Namn: Lösen:

Sv: Position i vattnet vid dekompression

(Läst 242 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Jag har erfarenhet av att hantera personer som fått SIPE (Simningsorsakat lungödem) vid såväl dykning som vid simning och kan konstatera att den tryckskillnad som uppstår mellan hjärta och lungor vid framåtlutad ställning (någon decimeter i höjdsjillnad) räcker för att skapa detta symptom.

Vad har det med saken att göra då? - Jo, jag anser utifrån detta att det händer mycket i kroppen med små tryckförändringar och förespråkar horisontal positionering vid dekompressionsdykning. Detta ska inte förväxlas med rekreationsdykning där man gör ett säkerhetsstopp på 5m för att underlätta för kroppen ytterligare.

Men om dykdatorn har samma djup som alla vävnader så känner jag i alla fall att den räknar mer rätt, än om jag håller mig i vertikal position.

Sedan finns det säkerhetsmarginaler inom dykning, om man känner en oro inför dessa små skillnader av fysiologiska eller psykologiska skäl - så tycker jag det är bättre om man ökar denna marginal genom att sätta datorn i ett mer restriktiv inställning.

Johan Ström
Johan Ström
2020-05-07 10:11:59
107 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Position i vattnet vid dekompression Fredrik Astlid 2020-05-06 00:02
svara Sv: Position i vattnet vid dekompressionAnes Nadarevic2020-05-06 13:50
svara Sv: Position i vattnet vid dekompressionJohan Ström2020-05-07 10:11
svara Sv: Sv: Position i vattnet vid dekompressionFredrik Astlid2020-05-24 19:25
svara Sv: Position i vattnet vid dekompressionLudek Hendrych2020-05-08 06:27
svara Sv: Position i vattnet vid dekompressionCalle Lundin2020-05-08 11:18

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: