Prisvärd dykdator med gauge mode (ännu en)
(Läst 1 654 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Nu har ju val av dykdator diskuterats ganska friskt redan, men jag hittade inget om några modeller jag funderar över. Så skapar ännu en tråd i ämnet.
Jag är ute efter en dykdator som fungerar smidigt för "vanlig" dykning. Typ liveaboard med massor av dyk om dagen och kanske lite blandat mellan nitrox och vanlig luft. Det enda övriga kravet jag har på den är att den ska ha ett vettigt "gauge mode" som är smidigt att använda i praktiken och fungerar för både fri- och tecdykning.
Sedan är det mest pris och gränssnitt som avgör. Jag räknar dock med att vilja ha PC interface, så det får räknas som en del av totalpriset.
Rent konkret har jag tittat på följande modeller:
Oceanic Geo 2
Cressi Archimede 2
Tusa DC ZEN
Uwatec Aladin 2G
Det finns lite om Uwatecdatorn på detta forum och folk verkar gilla den. Men hittar inte någonting alls om någon av de andra. Om det finns någon med erfarenhet av någon av datorerna ovan vore jag tacksam om ni kunde dela med er. De ligger alla i liknande prisklass och har på papper väldigt liknande funktionalitet. I princip helt standard dykdator med gauge och möjlighet att blanda 2 gaser under samma dyk (det verkar dock aldrig framgå om man kan byta fram och tillbaks som man vill upprepade gånger; tex nitrox på väg ner och upp, inte bara för deco).
Nu spelar inte extrafunktionerna så stor roll egentligen, egentligen är jag helt nöjd med min Stinger bortsett från avsaknad av gauge. Men visst kan jag tycka det är kul med lite lull-lull om det inte kostar alltför mycket extra ;)
Så, kommentarer? Erfarenheter? Någon dator i den här klassen som saknas från min lista ovan? Någon funktion som är superpraktisk som jag missat att ta med?
|
Christian Rückl | 2011-07-13 14:50 |
![]() | Christian Rückl | 2011-07-16 11:07 |
![]() | Johan Frisk | 2011-07-16 15:42 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: