Namn: Lösen:

Sv: Problem med djupangivelsen på Vyper

(Läst 519 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Båda funkar som de ska. Skillnaden i djupangivelse beror på att din Citizen är saltvattenkalibrerad och din Vyper är sötvattenkalibrerad.

Sötvattenkalibrering ger dig det faktiska trycket omräknat till meter. Det är det faktiska trycket som är det enda intressanta för en dykdator som ska beräkna din belastning av inerta gaser (kväve). Omräkningen till meter är bara ett plus.

Saltvattenkalibrering görs av Citizen och många andra rena djupmätarinstrument för att få fram ett djup som så nära som möjligt överensstämmer med det faktiska, metriska, djupet. Detta eftersom det är vad dykaren använder för att få ett ingångsvärde i en dyktabell (som utgår från ett faktiskt djup).

För att kunna räkna om mellan de båda måste du använda UNESCO (med konstanter enl Millero mfl) formel ang "State of Sea Water. Det är rätt många konstanter så ifall du är intresserad så har jag gjort en XL-kalkyl som beräknar vattnets densitet samt ljudhastigheten med utgångspunkt från salinitet, temperatur och djup.

Det bör framgå av din Vyper-manual att den är sötvattenkalibrerad. Att det framgår av Citizens manual är jag rätt så säker på, det står iaf i min.

Eller så kan du bara strunta i det och acceptera skillnaden och att det är i sin ordning.

mvh/nils

Foto saknas

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Problem med djupangivelsen på Vyper Jonas Wiklund 2011-08-13 18:43
svara Sv: Problem med djupangivelsen på VyperJonny Axelsson2011-08-13 21:39
svara Sv: Problem med djupangivelsen på VyperNils Möllerström2011-08-13 22:18
svara Sv: Sv: Problem med djupangivelsen på Vyper, SaltJonas Wiklund2011-08-14 09:55
svara Sv: Sv: Sv: Problem med djupangivelsen på Vyper, SaltNils Möllerström2011-08-14 10:28
svara Sv: Problem med djupangivelsen på VyperHåkan Magnusson2011-08-14 10:02
svara Sv: Sv: Problem med djupangivelsen på VyperChrister Pettersson2011-08-15 11:11
svara Sv: Problem med djupangivelsen på VyperHans Blomqvist2011-08-14 10:37
svara Sv: Sv: Problem med djupangivelsen på VyperMagnus Wiker2011-08-14 14:55
svara Sv: Problem med djupangivelsen på VyperBjörn Berglöf2011-08-14 19:23

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: