Namn: Lösen:

Sv: Sv: Problem med Ikelitehus

(Läst 309 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Inte alls ett svar på frågan, men varför f32 vid macro?
Skärpedjupet blir större med mindre bländaröppning. Men rent generellt brukar man väl tappa skärpa pga diffraktion vid bländare mindre än 12-14 nånstans?

Om du kör makro 1:1 är det väldigt få bilder som kommer att bli bra vid f11. Skärpedjupet blir helt enkelt nästan ingenting. Om du då inte ligger helt perfekt still, och objektet inte heller ligger helt perfekt still och om objektet inte är en 2D platt vertikal sak (med plattan mot dig), och om du inte håller kameran exakt rakt (alltså inte lutar den varken framåt eller bakåt) så är sannorlikheten att kortet blir skarpt väldigt liten. Det som du förlorar på diffraktionen (i alla fall på Nikkor 60mm makro) verkar vara väldigt marginellt.
Vid perfekta förhållanden (stillasittande objekt, bra ljus, helt lugnt, ordentligt stöd för dig och kameran) och mkt duktiga uv-fotografer så kan man ibland lyckas med bra kort vid stora bländare och 1:1 (eller mer) makro.
f16 kan funka men vanligast är att man kör f22. Många kör f32 och vissa tom över det. Har oxå läst om diffraktion vid små bländare men samtidigt sett bilder tagna med f32 och förundrats över dess knivskärpa. Detta gäller för Nikkor 60mm makro. Kanske är det annorlunda med andra gluggar?
Själv brukar jag inte köra mindre än f22 men har precis skaffat en telekonverter (vilket ger makro 1:1.4, alltså mer än 1:1) och kommer nu att köra med f32 när jag fotar något alldeles vid närgränsen.

Alltså, f22 är en bra allround bländare vid makrofoto. Visst kan det kännas lite begränsande att inte kunna experimentera med bländaren, men en bra fotograf kan ta helt otroligt bra foton med en fast bländare på f22, en fast tid på 1/125 och Nikon 60mm makro. Den som inte kan det skall öva! Det finns så väldigt mkt mer i uv-foto. Öva på blixtvinklar. Öva på komposition. Öva på att ligga still. Öva på att hitta motiv. Öva på att få autofokusen att träffa helt rätt och snabbt. När man behärskar detta till fullo kan man kanske börja reta sig på att man måste låsa bländaren.

Jag lovar er, räck Magnus Lundgren en enkel Nikon D50 med dubbla blixtar och t ex Nikkor 60mm makro och lås bländaren till f22 och tiden till 1/125 och han kommer att leverera grymmare bilder än alla här, trots att ni (vi) skulle använda både fina SLR och skulle få peta på både tid och bländare.

Nu vill jag inte säga att man aldrig skall experimentera med bländare. Klart man skall det. Men det är inte en jättekris om man inte kan det. I alla fall inte om man fotar makro i Sverige. Utomlands (i klara vatten) är det en annan femma. Där är dock kanske tiden viktigare, framför allt för att variera färgen på vattnet. Men, det går att ta helt grymma makrobilder även i Röda Havet med f22 & 125-del. Men en stor skillnad är att man i klara vatten fotar med makro på längre håll än vad man gör i Sverige. Därför behöver man öppna bländaren mer och f22 kan kännas lite litet. Dock, i makro 1:1 funkar f22 lika bra i Röda Havet som här.

Oj, när jag läser igenom mitt inlägg får jag ett intryck av att jag försvarar Ikelites konstruktion för den gamla analogkameran. Så är det inte. Klart det skall vara lätt att byta blädare på alla uv-hus. Jag vill bara belysa att i praktiken så är kanske inte problemet så jättestort.

Jag har ett Ikelite uv-hus till min D200. Den har oxå ett problem. Spaken för att ändra mellan C/S/M är inte bra. Problemet är att det är väldigt svårt att välja S. Istället hoppar den till M eller tillbaka till C. Dumt!
Sedan så borde de ha gjort det lättare att använda AF knappen, men det kan man bygga om själv.

/Peter

Peter Segerdahl
Peter Segerdahl 2007-10-22 16:06:24
1 197 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Problem med Ikelitehus John Gulliver 2007-10-21 13:24
svara Sv: Problem med IkelitehusJonas Vannar2007-10-21 16:22
svara Sv: Sv: Problem med IkelitehusJohn Gulliver2007-10-21 18:20
svara Sv: Problem med IkelitehusChristian Karlsson2007-10-21 20:54
svara Sv: Sv: Problem med IkelitehusJohn Gulliver2007-10-21 21:40
svara Sv: Sv: Sv: Problem med IkelitehusChristian Karlsson2007-10-22 12:01
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Problem med IkelitehusJohn Gulliver2007-10-22 16:17
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Problem med IkelitehusChristian Karlsson2007-10-22 19:52
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Problem med IkelitehusJohn Gulliver2007-10-22 20:54
svara Sv: Problem med IkelitehusJohan Forsgard2007-10-21 21:47
svara Sv: Sv: Problem med IkelitehusJohn Gulliver2007-10-21 22:07
svara Sv: Sv: Sv: Problem med IkelitehusJohan Forsgard2007-10-22 12:58
svara Sv: Sv: Problem med IkelitehusPeter Segerdahl2007-10-22 16:06
svara Sv: Sv: Sv: Problem med IkelitehusWolfgang Malottke2007-10-24 09:05
svara Problemet löst???John Gulliver2007-10-24 10:36
svara Sv: Problemet löst???Christian Karlsson2007-10-24 23:55

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: