Problem vid köp/försäljning av utrustning!
(Läst 1 876 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hejsan, jag har kommit i lite problem med ett beg köp.
Jag sålde ett första steg här på torget, ett SeacSub för priset av 300.- och som rekomendation som jag haft sedan 2005 eller liknande, och servat ialla fall vid minst ett tillfälle på Skånsk Dykservice i Lomma. Och använt i stortsett genom hela min dykkarriär på olika flaskor.
Hur som helst så här långt är allt bra och frid och fröjd, killen i fråga skickar iväg det på service och enligt service teknikern så går det inte igenom serivcen pga att DIN-gängan inte är rätt modell för första steget. Det passar tydligen på men är av annat fabrikat. Något som jag inte har haft den minsta aning om eftersom det tydligen funkar bra för mig och gått igenom service förr.
Säger serviceteknikern att det är fel så är det troligen fel, även om det passar förstasteget och funktionen finns där.
Nu till problemet i fråga, hur löser man detta?
Han som köpte förstasteget av mig får inte tillbaka det av servicekillen. Skickar han tillbaka det så får han det i delar och får betala fullt service pris.
Alternativt är att servicekillen beställer delarna som skall sitta på reggen och för detta debiteras 600.- extra utanpå servicen. Då delar vi på kostnaden alltså har jag pengamässigt gett bort ett första steg, eftersom jag då har fått betalt 300.- tillbaka.
Jag har givetvis sagt att jag kan ta tillbaka förstasteget och han får tillbaka pengarna han köpte det av mig för, men enligt han bör jag även betala service kostnaden som han har fått lagt ut på 450.- eftersom han tycker att jag sålt ett ofullständigt förstasteg även om jag var ovetande om det.
Detta är jag såklart inte helt glad för eftersom det betyder 450.- ur min ficka och ett förstasteg i delar.
Hur löser vi detta så att det blir bäst för båda parter? jag är inte ute efter att lura någon men jag tycker att ett begangnat första steg som säljs löst för 300.- och som rekomenderades i annonsen som dräktgasregg är något som man kanske inte kan räkna med är den bästa reggen i världen.
Jag sa till honom att jag inte visste funktionen på det, men att jag använt det på mitt dubbelpaket samt på min dräktgasflaska i flera år, lovade även att prova koppla på ett andra steg och se så det fungerade så långt, vilket det gjorde.
Samtidigt förstår jag killen som köpt det att han har skickat sakerna på service och det innebar merkostnader mot vad han hade tänkt sig kände sig lurad!
I normala fall, så om man köper något beg privat så finns det inga skyldigheter såvida man inte har upsåtligen försökt lura någon, speciellt inte på så ringa summor som 300.- vad jag har förstått i alla fall.
Och jag skulle utan problem kunna ta tillbaka mitt första steg om köparen känner sig missnöjd, men är det verkligen rätt att jag skall betala hans omkostnader för service som han har anlitat? Det känns inte helt rätt för mig!
Är det någon som är insatt och vet hur vi skall lösa detta, hur det är jurdiskt kontra moraliskt? Jag vill såklart att alla ska va nöjda och glada, men det är nog svårt i vissa fall. Vad säger lagen? Vart går mitt ansvar som säljare och vad är shysstat att göra?
Jag tror vi både köpare och säljare kan vara intresserade av att få lite tips och råd här för jag har aldrig råkat ut för detta förr nämligen.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: