Romanskrivandet fortsätter

(Läst 711 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Personlig uppfattning
Visst, du har rätt till din personliga uppfattning, men är du kommer med påståenden om mig så har du fel.

Bevarande
Jag har aldrig hävdat att bevarandet skall vara ovillkorligt. Jag anser att bevarande utan att någon får uppleva eller undersöka det är syfteslöst. Det är du som hävdar att det när något motsatsförhållande mellan möjligheten att uppleva och bevara…svart-vit

100 år
Du gör det igen, du verkar inte ens förstå vad jag menade eller vad du själv skriver. Lagen och 100 års regel har inget att göra med om något är kulturhistoria eller inte.

Jämställa ”bärgning” med kriminell bärgning…
Mitt fel, skulle stått: ”Jämställa ”plundring” med kriminell bärgning…

Bara ägarlösa vrak under 100 år
Du har upprepade gångar hävdat att vi bara pratar om vrak under 100 år, ägarlösa vrak, och annat. Men det är ju trevligt om du nu kommit till annan insikt.

Jag anser
Som vanligt så har du fått saker om bokfoten, så här anser jag.
1. Jag anser att vi skall vara rädda om de vrak som råkat bli, och om inte ägaren vill ta till vara på sin egendom, så anser jag att vi borde ta tillvara på denna unika möjlighet och inte förstöra vraken genom exempelvis att bärga.
2. Jag anser att bärgning (utöver om det är ägaren som tar hand om sin egendom, miljöskäl eller möjligtvis trafikskäl), skall ske i samarbete med någon offentlig instans som ser till att bärgning sker med urskiljning och med omhändertagande säkrat.
3. Jag anser att lagen inte är skriven för den verksamhet vi nu diskuterar, och att systemet inte fungerar som det är tänkt.
Notera att jag inte urskiljningslöst skriver ”alla vrak”, ”all bärgning” eller hävdar att lagen inte alls fungerar.

Undvika exempel
Så du hävdar att du inte undviker mina exempel. FSH var väl ett ypperligt exempel på att du undviker, efter några duckar och kullerbyttor med meningslösa hänvisningar till väder, så var du tvungen att hålla med mig.

Idioter
Helt rätt, de personer som du kallade för idioter har inte deltagit i debatten. Var och en kan ju fråga sig själv om man blir lockad att ge sig in i en debatt där någon redan gått ut och kallat en för idiot.
Rent teknisk så har du nog rätt i att du inte kallat någon som deltagit i debatten för ”idiot”, men dina kommentarer om ”normalbegåvad” och annat lämnar väl inte så mycket att läsa mellan raderna…eller?

FSH
Nej, inte bara för att märka ord, utan för att få dig själv att rätta ditt eget felaktiga påstående: ”Det är alltid tillåtet att bärga från vrak som kan anses vara yngre än 100 år.
Alla som läser det inlägget är inte insatta, och därför är det intressant att rätta det.

Moral och lag
Moralen kan påverka hur man tolkar/tillämpar lagen, exempelvis meningen ”om minst etthundra år kan antas ha gått sedan skeppet blev vrak”, dvs vill man bärga så kan moralen inverka på hur man friar/fäller i sitt beslut om vraket kan antas vara 100 år eller inte när säker uppgift saknas.

Merry & Silva
Nej, helt rätt så saknar jag erfarenhet av att lämna in bärgade föremål från vrak som sjöfynd. Jag har lämnat in lösfynd som jag hittat, och baserar mina erfarenheter kring dessa. Polisens intresse har då inte imponerat på mig.
Berätta gärna mer om dina egna erfarenheter från när du lämnade in ditt vrakgods. Var polisen verkligen intresserade av det du lämnade in, vilka frågor ställde de, vet du om de saker du lämnade in utlystes i UfS, vet du vad de gjorde under handläggningen i övrigt? Eftersom du tycker att jag är så okunnig, så kan du väl upplysa mig och andra okunniga.
CL har ju delgett sina erfarenheter av att lämna in vrakgods ovan, och de går ju i linje med mina erfarenheter, så har du avvikande kan du väl presentera dem som motvikt.

Vem håller med mig om ALLA vrak?
Ingen, eftersom jag inte urskiljningslöst säger ALLA. (Se ovan)

Vem med avvikande åsikt har jag diskuterat med?
Förstår inte relevansen, men några som läser denna tråd vet jag, men jag bokför inte vilka jag pratar med eftersom det inte är relevant, och även om jag så hade gjort så gillar jag fortfarande inte att hänga ut människor på nätet på det sätt du efterlyser. Jag kommer ofta in i bärgningsdebatten eftersom många vet vem jag är.

Vet du säkert att ingen i P2 bärgar?
Nej, jag tror mig veta motsatsen eftersom CL erkänt att han bärgar trots att han är medlem.

Varför man skulle vilja äga ett vrak
Varför har ingen trätt fram idag….kanske för att miljöskälen inte slagit igenom ännu med full kraft, kanske för att skrotpriserna fortfarande är för låga, kanske för att man helt enkelt inte fått upp ögon för frågan ännu, kanske för att man inte är medveten om att det bärgas från vraken.
Din fråga
…varför skulle man VILJA äga eller framhäva sitt ägarskap om man bara får eventuella skyldigheter men inga fördelar?
är ”extrem” så till vida att den inte lämnar utrymme för någon annan tolkning än att det faktiskt inte finns någon fördel över huvudtaget. Finns det absolut ingen fördel, så finns det absolut ingen vilja. Mina förslag bygger ju på att det finns några olika tänkbara fördelar. Din egentliga fråga blir omöjlig att ge något annat svar på än det du vill – det är egentligen ingen fråga.

Äganderätt till fornminne
Vi har rett ut att ägandet står över eventuellt kulturminnesskydd
Har vi? Jag försökte påvisa att det finns oklarheter, och att det egentligen inte är konstigt att äga och bruka ett fornminne, utan att få göra åverkan på det.

Avgift för souvenirbärgning
Du ställer frågor, jag ger svar på tänkbara utvecklingsmöjligheter, du hävdar att det är förslag från mig, jag svarar att det inte var ett förslag utan ett svar med en tänkbar möjlighet, du undrar nu varifrån jag fått idéen och varför jag tog upp det.
1) Idéen kommer från mitt huvud, kändes inte särskilt svår att tänka den tanken (man kan väl snarare undra varför inte en bärgningsförespråkare kommit på det själv).
2) Därför, att du, om du nu inte kommer ihåg det, faktiskt, tro det eller ej, ställde en fråga, dessutom – faktiskt – just till mig, så därför gav jag dig ett svar.

”Alla”
När du skrev ”Det är alltid tillåtet att bärga från vrak som kan anses vara yngre än 100 år.” så fanns det inget där som visade på något annat än att du faktiskt menade vad du skrev, det var därför jag ifrågasatte ditt påstående. Min mening ”Som jag ser det så har samhället fått en gåva i form av en lämning som är mycket mer värd om den lämnas opåverkad så att vi alla kan uppleva dem.” går inte att jämställa med din ”alla”, dels därför att det handlar om tillträde, dvs den teoretiska möjligheten att besöka vraket (inte vilka som faktiskt kommer ta sig dig), dessutom behöver man inte vara på plats för att uppleva det eftersom man kan dokumentera och ta del av det på annat sätt. Ett löst föremål ger ringa värde till kunskap, annat än att utgöra en fysisk kontaktpunkt för de som inte kommer besöka platsen i sig.

Vrak berör inte bara dykare…
Tydligen svårt att förstå, så jag förklarar igen.
1 – Du vill bärga för du hävdar att vrak på botten endast gynnar dykare och att det därför skulle vara ett egoistiskt skäl för dykare att bevara dem där.
2 – Jag med mitt vidare perspektiv inser att vrak på botten är en unik tidskapsel som gynnar även icke-dykare genom den informations-/kunskapsbank den utgör i sin helhet. Det finns inga liknande lämningar på land, vilket i kombination med att de inte nyskapas (från samma tidsepok) och fartyg i sig är unike (eller åtminstone är gjorda i relativt små serier) gör att de är helt unika i sin helhet.
Varför du blir upprörd över att jag anser att vrak berör andra än bara dykare förvånar mig, har jag någonsin hävdat något annat? Får vi inte dela grunduppfattning (även om vi skiljer oss i slutsatserna därav), eller har tycker du att du har ensamrätt på den uppfattningen? Vad säger du om jag istället påpekar att föremålen berör fler än bärgarna och deras bekanta?

Dokumentation på film
Bara denna vår har jag sett vrakfilm på två museum, på armé museum och på sjöhistoriska. I vintras hade vi ju en mycket trevlig TV-serie i form av Vrakletarna, för att inte nämna det aktuella programmet. Vidare så har det ju även släppts vrakfilm på VHS och DVD som gått att köpa. Varför du vill utesluta privatpersoner som filmar förvånar mig. Själv har jag flera gånger använt andra privatpersoners filmer för att visa hur det ser ut på vrak för icke-dykande människor. Det finns ju flera personer på den här sajten om filmer och lägger ut det på nätet, där det kan nå en oerhört bred publik. Flera sådana filmer har ju dessutom visats på olika sammankomster som dykpubbar och annat. Dessa filmer är något som i alla fall jag tycker är oerhört mycket mer intressant att se än, och min uppfattning är att även icke-dykare tycker att de är intressanta (åtminstone de första man visar…innan det blir för mycket).

Möte med person intresserad av vrakgods
Kan väl inte påstå att det är så många som kommer fram till mig och vill diskutera just bärgade föremål, men när personer kommer fram och börjar prata för att de inser att jag är dykare, så brukar jag prata upplevelsen, snarare än att uppmana dem att dyka. Om någon undrar om bärgning av föremål, så brukar jag upplysa dem om att jag inte håller på med sådant, och förklara varför. Har vi tillgång till dator, så visar jag gärna några filmer från nätet. Min uppfattning är att folk förstår mig när jag förklarar, och att deras vision av dykning som skattletning brukar fara ut genom dörren väldigt fort.

"dussinvrak"
Du har ju flera gånger förklarat att mina exempel inte platsar in i din syn på världen och du hänvisar till ”dussinvrak”, ”dussingångare”, och annat och beskriver dem som ”…tusentals namnlösa, okända yngre vrak utan spektakulär historia och ekonomiskt, historiskt eller juridiskt värde, i praktiken alltid övergivna, ibland skrotbärgade…”. Hur upplever du att typiska vrak längs våran kust ser ut?
Inte kan du väl mena att vi har tusentals namnlösa ångare, eller avser du tusentals småbåtar utan namn eller möjligtvis att det finns tusentals oidentifierade fartyg? Anser du att yngre vrak är vrak under 100 år, eller är de ännu yngre än så? Vad klassas som en spektakulär historia (är en dramatisk förlisning spektakulär historia, är inblandning i något av världskrigen det)? Kan du förklara lite mer hur du ser på ekonomiskt värde (skrotvärde, värdefull last eller bärningsbart fartyg?), historiskt värde (vad faller in under historiskt värde, inte kulturhistoriskt värde eller?) och vad avser du med juridiskt värde?
Du tror säker att jag försöker hänga upp mig på ord, men jag frågar faktiskt för att jag är nyfiken på hur du uppfattar att ”vrakvärlden” ser ut.

Undantag & Specialfall
Nej, det spelar ingen roll att jag har använt mig av kända vrak – jag har valt kända vrak för att läsare kan relatera till dem (istället för tänk dig ”ett” vrak som sjunker…).
Nej, det spelar ingen roll om ett vrak har varit värdefullt, lagen tar ingen hänsyn till värdet, annat än om det understiger 100 kr (vilket skulle vara att betrakta som ett undantagsfall om vi pratar hela vrak).
Nej, det är inget undantagsfall om jag använde ett vrak som är icke-övergivet, om det är just det jag vill påpeka att alla vrak inte är.

Har få vrak ägare
Du hävdar att få vrak har ägare. Undrar bara vad du baserar detta påstående på, har du läst något, någon som sagt det till dig, eller är det bara din uppfattning? Hur gör du bedömningen om ett vrak är övergivet eller inte?

Vilka fördelar finns med de vrak jag pratar om som skulle göra att en ägare träder fram?
Ekonomiska, moraliska eller juridiska.

Vilka nackdelar finns med de vrak jag pratar om som skulle göra att en ägare INTE träder fram?
Miljö, trafikmässiga eller rättsliga.

Varför träder inga ägare fram idag?
Kanske för att miljö, trafikmässiga och rättsliga skäl är större än ekonomiska, moraliska och juridiska i dagsläget.
Kanske för att man inte är medveten om sin resurs.
Kanske för att man anser att man har klargjort sitt ägande (ex Tyskland och tyska krigsfartyg).
Kanske för att ägare inte uppmärksammas på bärgningar (hur många utländska ägare läser ex UfS?).
Kanske för att man inte vet att ens vrak är lokaliserat.
Kanske för att man avvaktar tills det blir ekonomiskt fördelaktigt att bärga själv.
Kanske för att man inte är medveten om sitt ägandeskap (ex förtagsuppköp).

Varför bärgas inget (flaskor, ventiler och andra typiska föremål. Du vet vad jag menar) av ägare eller myndigheter idag?
Se ovan, dessutom:
Möjligtvis kan man lägga till att mycket av sakerna sannolikt är borta om vraket är känt.
Om du med myndigheter menar musem, så är de ganska inne på återdeponering, dvs bevara föremålen i havet, istället för att ta upp dem.

Varför är det lagligt för sportdykare att bärga dessa föremål idag?
1) Det är inte alltid lagligt.
2) Därför att lagen antar att de försöker återbörda godset till ägaren – men om inte det är syftet, är det då verkligen enligt lagen?

Varför, Henrik??
Ovan har du kritiserat mig för att ge teoretiska svar på dina teoretiska frågor, så varför slänger du ur dig nya teoretiska frågor – för att få mer att klaga över eller vad?

Tillgängligt
Du vet att jag menar tillgängligt att besöka platsen. Så varför vill du jämföra det med tillgängligt för ögat?
Ett föremål som ligger under dyn när du kommer dit, behöver inte ligga under dyn nästa gång. Strömmar, en oförsiktig fenspark eller något annat kan blottlägga den.

Vilka föremål åker jag ut och tittar på?
Förstår att du vill att frågan skall låta löjlig, vilket jag faktiskt tyckte att den var – fast helt säker på ett annat sätt än du avsåg.
I de kretsar jag umgås i, så är det inte ovanligt att man tipsar varandra om detaljer att titta på under dyket. Det kan vara högst triviala saker som pga av omständigheterna eller en historia blir intressanta. Glödlampan som flutit upp i taket och legat still så länge att den eroderat fast där, del lösa ventilen som ligger på botten bredvid det skrotbärgade fartyget, trossen som ligger fint surrat efter så många år på havets botten, reservankaret bakom lejdaren, stöveln i den gången med det där vita som man inte vet om det är en benpipa eller inte, tallrikarna som ligger lösa inne i vraket, reglagen som visar i vilket läge man hade den vid förlisningen, den inglasade kartan på promenaddäck som visar fartygets rutt, den lilla trasiga ratten som ligger löst bredvid den raserade styrhytten.
Tyck gärna att det är löjligt om du vill, men man i dina kretsar inte tipsar varandra och på samma sätt uppskattar dessa tips på detaljer att titta på – då tycker jag ärligt talat synd om dig.

Bärgat fel eller inte
Nej, jag säger inte att bärga alltid är fel. Men bärgning (precis som arkeologisk utgrävning) är förstörande verksamhet. Skall det ske skall det finnas ett högre gott syfte, och det skall ske selektivt. För att säkerställa detta och ett riktigt omhändertagande så krävs tyvärr att yrkesfolk blir inblandade, vilket idag endast våra offentliga museum och RAÄ står för. Jag motsätter mig inte heller att en ägare har rätt att ta hand om sin egendom.
Jag har aldrig hävdat att jag anser att bärgade föremål inte skulle berika omgivningen och ge upplevelser. Det är bara att jag gör en annan bedömning är du gör avseende om bärgning av enstaka föremål är bättre eller om det är bättre att så långt det går behålla kontexten på vrakplatsen.
Jag tycker dock att souvenirbärgning är fel.

Jag och P2
Lite tröttsamt att du åter igen utan insikt kritiserar något du inte vet något om, samtidigt lite smickrande att du så ivrigt angriper mig och P2, istället för att komma med några övertygande argument i debatten. För mig ser det ut som att du saknar bättre argument, och faktiskt upplever det som att vi utgör ett hot mot bärgningsintressen.

Dyk Väl!
Pär Ahlgren

Pär Ahlgren
Pär Ahlgren 2008-08-12 00:04:07
2 606 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Projektet vid Falsterbo vs. Vrakplundring Tobias Åberg 2008-06-12 01:59
svara Sv: Projektet vid Falsterbo vs. VrakplundringPatrik Falk2008-06-12 07:50
svara Du får gärna förtydliga.Tobias Åberg2008-06-12 08:54
svara OffentlighetsprincipenPatrik Falk2008-06-12 09:16
svara ParallellerTobias Åberg2008-06-12 09:50
svara Sv: ParallellerPatrik Falk2008-06-12 09:59
svara Det stämmer...Tobias Åberg2008-06-12 10:02
svara Sv: ParallellerStefan Barth2008-06-12 12:58
svara Inte alltid.Tobias Åberg2008-06-12 13:01
svara Delaktig i projektetPatrik Falk2008-06-12 09:21
svara UtbildningarTobias Åberg2008-06-12 09:46
svara Sv: UtbildningarPatrik Falk2008-06-12 09:55
svara Bra informationTobias Åberg2008-06-12 10:00
svara Sv: Du får gärna förtydliga.Patrik Falk2008-06-12 09:31
svara Sv: Sv: Du får gärna förtydliga.Henrik Enckell2008-06-12 12:39
svara Förkasta utlåtanden på vilka grunder?Pär Ahlgren2008-06-17 22:51
svara Sv: Förkasta utlåtanden på vilka grunder?Henrik Enckell2008-06-17 23:31
svara Antal dykTobias Åberg2008-06-12 12:56
svara Angående Plundring - Lag och moralPatrik Falk2008-06-12 09:48
svara Helt korrektTobias Åberg2008-06-12 09:59
svara Sv: Helt korrektPatrik Falk2008-06-12 10:08
svara Bra!Tobias Åberg2008-06-12 10:14
svara Sv: Bra!Patrik Falk2008-06-12 10:38
svara Sv: Sv: Bra!Magnus Nygren2008-06-12 11:20
svara Sv: Sv: Sv: Bra!Erik Rådström2008-06-12 11:50
svara Hur torrt på fötterna har du?Tobias Åberg2008-06-12 12:11
svara En frågaMicke Tilja2008-06-12 14:16
svara Sv: En frågaCalle Lundin2008-06-12 14:53
svara Sv: Sv: En frågaGöran Nilsson2008-06-12 15:41
svara SvarTobias Åberg2008-06-12 15:30
svara Sv: En frågaSten Meyer2008-06-12 15:33
svara Sv: Hur torrt på fötterna har du?Anders Ståhl2008-06-15 16:01
svara Sv: Sv: Hur torrt på fötterna har du?Henrik Enckell2008-06-15 16:51
svara Sv: Sv: Sv: Hur torrt på fötterna har du?Anders Ståhl2008-06-15 20:41
svara Erik har inte ställt den frågan.Tobias Åberg2008-06-16 06:21
svara Sv: Erik har inte ställt den frågan.Erik Rådström2008-06-16 08:41
svara ????Tobias Åberg2008-06-18 00:41
svara Sv: ????Lars Von Wachenfeldt2008-06-18 08:12
svara Sv: Sv: ????Erik Rådström2008-06-18 11:45
svara Sv: Erik har inte ställt den frågan.Anders Ståhl2008-06-16 22:50
svara Varför fornminne ELLER ägarlöst?Pär Ahlgren2008-06-17 22:54
svara Orkar inteTobias Åberg2008-06-18 00:42
svara Några kommentarerStaffan von Arbin2008-06-12 14:58
svara Några reflektionerTobias Åberg2008-06-12 15:46
svara Du måste inte veta att den är 100 årPär Ahlgren2008-06-17 23:01
svara Sv: Du måste inte veta att den är 100 årMarko Jylhä2008-06-21 10:55
svara Om att antas vara 100 årPär Ahlgren2008-06-21 21:15
svara Myt och FAQPär Ahlgren2008-07-31 22:56
svara Struntprat och uppblåsthet.Henrik Enckell2008-08-06 10:43
svara Don QuijotePär Ahlgren2008-08-11 23:27
svara Sv: Don QuijoteHenrik Enckell2008-08-25 20:29
svara Myten bland bärgningsförespråkarenAnders Ståhl2008-08-25 22:02
svara OK, du har rätt!Pär Ahlgren2008-08-26 01:43
svara Sv: OK, du har rätt!Henrik Enckell2008-08-26 10:29
svara Föll bortTobias Åberg2008-06-12 15:50
svara Sv: Föll bortStaffan von Arbin2008-06-12 17:48
svara TvärvetenskapligtTobias Åberg2008-06-13 00:03
svara Sv: TvärvetenskapligtStaffan von Arbin2008-06-15 09:50
svara Sv: Sv: TvärvetenskapligtHenrik Enckell2008-06-15 16:53
svara Sv: Sv: Sv: TvärvetenskapligtStaffan von Arbin2008-06-16 19:43
svara Sv: Några kommentarerHenrik Enckell2008-06-12 16:19
svara Sv: Sv: Några kommentarerStaffan von Arbin2008-06-12 17:36
svara Sv: Sv: Sv: Några kommentarerHenrik Enckell2008-06-12 20:27
svara Sv: Projektet vid Falsterbo vs. VrakplundringDmitri Gorski2008-06-12 20:56
svara Sv: Sv: Projektet vid Falsterbo vs. VrakplundringMartin Quensel2008-06-13 00:17
svara Samlade kommentarer på denna bärgningstrådPär Ahlgren2008-06-17 23:25
svara Ledsen Pär...Tobias Åberg2008-06-18 00:48
svara OK Tobias, läs inte detta hellerPär Ahlgren2008-06-18 11:33
svara ;-)Tobias Åberg2008-06-18 12:17
svara Lägesrapport.Tobias Åberg2008-06-18 00:56
svara Sv: Lägesrapport.Henrik Enckell2008-06-18 20:17
svara Sv: Sv: Lägesrapport.Christian Svärd2008-06-18 21:47
svara Sv: Sv: Sv: Lägesrapport.Henrik Enckell2008-06-18 23:49
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Lägesrapport.Christian Svärd2008-06-19 00:47
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Lägesrapport.Henrik Enckell2008-06-19 01:27
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Lägesrapport.Christian Svärd2008-06-19 01:38
svara Om vi kunde backa historien: visa eller inte visa?Pär Ahlgren2008-06-21 08:06
svara KluvenTobias Åberg2008-06-23 00:24
svara PositivPär Ahlgren2008-06-23 00:51
svara Sv: PositivHenrik Enckell2008-06-23 12:29
svara Du har din åsikt, jag har minPär Ahlgren2008-06-23 16:23
svara Det handlar inte om "åsikter" i det här fallet!Henrik Enckell2008-06-23 17:08
svara Dina vinklingar, dina souvenirer, ditt TV-programPär Ahlgren2008-06-24 00:25
svara Sv: Dina vinklingar, dina souvenirer, ditt TV-programHenrik Enckell2008-06-24 11:06
svara Inga restriktioner....hmmmPär Ahlgren2008-06-24 16:51
svara Pär blandar och ger!Henrik Enckell2008-06-24 22:55
svara Sv: Pär blandar och ger!Christian Svärd2008-06-24 23:28
svara Sv: Sv: Pär blandar och ger!Henrik Enckell2008-06-24 23:37
svara Sv: Sv: Sv: Pär blandar och ger!Christian Svärd2008-06-24 23:50
svara Sv: Pär blandar och ger!Patrik Falk2008-06-25 00:41
svara Sv: Sv: Pär blandar och ger!Christian Svärd2008-06-25 00:55
svara Sv: Sv: Pär blandar och ger!Henrik Enckell2008-06-25 17:33
svara Sv: Sv: Sv: Pär blandar och ger!Christian Svärd2008-06-25 17:46
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Pär blandar och ger!Henrik Enckell2008-06-25 17:52
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Pär blandar och ger!Christian Svärd2008-06-25 18:09
svara Henrik spelar finns i sjönPär Ahlgren2008-06-25 10:00
svara Sv: Henrik spelar finns i sjönPeter Hagert2008-06-25 13:06
svara Förbudområdet dagen efter?Pär Ahlgren2008-06-26 23:05
svara Sv: Förbudområdet dagen efter?Peter Hagert2008-06-27 10:11
svara En juridisk fråga, inte om det var görligtPär Ahlgren2008-06-29 22:07
svara Sunt förnuft?Henrik Enckell2008-06-27 15:18
svara En generalisering av bärgningsexempletPär Ahlgren2008-06-27 23:53
svara En generalisering av specialfallet???Henrik Enckell2008-06-28 21:30
svara Inget specialfall, du bevisade det jag villePär Ahlgren2008-06-29 20:26
svara FSH inget specialfall? Herregud...Henrik Enckell2008-06-30 22:43
svara Generellt lagligt eller inte för vrak <100 årPär Ahlgren2008-07-03 14:37
svara Sv: Generellt lagligt eller inte för vrak <100 årHenrik Enckell2008-07-07 16:32
svara Svammelpetter i farten igen!Henrik Enckell2008-06-25 17:48
svara Patetiskt HenrikPär Ahlgren2008-06-26 01:52
svara Sv: Patetiskt HenrikPeter Hagert2008-06-26 09:29
svara SjälvkritikPär Ahlgren2008-06-26 22:34
svara Sv: SjälvkritikPeter Hagert2008-06-27 10:15
svara Sv: Sv: SjälvkritikPär Ahlgren2008-06-27 23:56
svara Mer svammel...Henrik Enckell2008-06-26 12:05
svara Bärgaren & godset, Övergivet, UppdateringPär Ahlgren2008-06-26 22:07
svara Sv: Bärgaren & godset, Övergivet, UppdateringHenrik Enckell2008-06-27 15:22
svara Då är vi överensPär Ahlgren2008-06-29 20:15
svara Var får du allt ifrån?Henrik Enckell2008-06-30 22:45
svara Bärgarens rätt till föremålet?Pär Ahlgren2008-07-03 14:39
svara Sv: Bärgarens rätt till föremålet?Henrik Enckell2008-07-07 16:34
svara Övertyga migPär Ahlgren2008-07-10 15:35
svara Varsågod!Henrik Enckell2008-07-14 00:20
svara Försök svara på min frågaPär Ahlgren2008-07-21 00:13
svara Sv: Försök svara på min frågaHenrik Enckell2008-07-30 15:21
svara Värdering på föremålAnders Ståhl2008-07-31 19:39
svara Ingen svar från Henrik!Anders Ståhl2008-08-07 21:43
svara Sv: Ingen svar från Henrik!Peter Hagert2008-08-07 22:08
svara Toppen!Anders Ståhl2008-08-10 15:21
svara Sv: Toppen!Peter Hagert2008-08-10 17:03
svara Jag gör ett nytt försökPär Ahlgren2008-07-31 22:16
svara Sv: Jag gör ett nytt försökChristian Svärd2008-08-01 03:39
svara För sista gången...Henrik Enckell2008-08-06 10:25
svara Gråt vidare i så fallPär Ahlgren2008-08-11 23:40
svara Sv: Gråt vidare i så fallHenrik Enckell2008-08-25 20:36
svara MuseumAnders Ståhl2008-08-25 21:44
svara Sv: MuseumFredrik Jönsson2008-08-27 23:01
svara SjöfyndAnders Ståhl2008-08-25 21:54
svara Gråt ännu merPär Ahlgren2008-08-25 22:19
svara Analfabet eller bara korkad?Henrik Enckell2008-08-25 23:07
svara Låt mig veta, så anpassar jag migPär Ahlgren2008-08-26 01:34
svara Sv: Låt mig veta, så anpassar jag migPeter Hagert2008-08-26 13:05
svara Sv: Låt mig veta, så anpassar jag migHenrik Enckell2008-08-26 14:31
svara Sv: Låt mig veta, så anpassar jag migFredrik Jönsson2008-08-27 18:30
svara Bemötande hos museumPär Ahlgren2008-08-27 22:15
svara Skitsnack!Anders Ståhl2008-06-27 19:53
svara Sv: Skitsnack!Peter Hagert2008-06-27 20:19
svara Sv: Sv: Skitsnack!Anders Ståhl2008-06-27 22:03
svara Sv: Sv: Sv: Skitsnack!Peter Hagert2008-06-28 10:37
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Skitsnack!Anders Ståhl2008-06-29 21:28
svara Hjälp!Henrik Enckell2008-06-30 22:47
svara Lagar - konventioner och vrakplundringClaude Zacharias2008-06-21 09:53
svara Lagen om hittegodsClaude Zacharias2008-06-25 10:38
svara Sv: Projektet vid Falsterbo vs. VrakplundringSebastian Jonsson2008-06-24 01:48
svara vem äger vraket?Calle Lundin2008-06-25 00:15
svara Sv: vem äger vraket?Christian Svärd2008-06-25 00:22
svara Vrakägare kan få täcka kostnaderPär Ahlgren2008-06-25 10:10
svara Sv: Vrakägare kan få täcka kostnaderClaude Zacharias2008-06-25 11:02
svara Sv: Vrakägare kan få täcka kostnaderHenrik Enckell2008-06-25 17:36
svara Sv: Sv: Vrakägare kan få täcka kostnaderCalle Lundin2008-06-25 17:42
svara Tror du har rätt om ägarviljanPär Ahlgren2008-06-26 02:01
svara Sv: Sv: Vrakägare kan få täcka kostnaderChristian Svärd2008-06-25 17:51
svara Sv: Sv: Sv: Vrakägare kan få täcka kostnaderCalle Lundin2008-06-25 21:02
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Vrakägare kan få täcka kostnaderChristian Svärd2008-06-25 21:30
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Vrakägare kan få täcka kostnaderCalle Lundin2008-06-25 21:51
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Vrakägare kan få täcka kostnaderChristian Svärd2008-06-25 22:16
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Vrakägare kan få täcka kostnaderCalle Lundin2008-06-25 22:58
svara Sans och balans nu...Henry Blom2008-06-25 23:45
svara Sv: Sans och balans nu...Christian Svärd2008-06-26 00:15
svara Sv: Sv: Sans och balans nu...Calle Lundin2008-06-26 00:30
svara Calle, ett par reflektionerPär Ahlgren2008-06-26 02:15
svara Sv: Calle, ett par reflektionerCalle Lundin2008-06-26 07:51
svara Ta hand om bärgat gods bra, men bärgning dåligtPär Ahlgren2008-06-26 22:28
svara Sv: Ta hand om bärgat gods bra, men bärgning dåligCalle Lundin2008-06-27 08:51
svara Bärgning & BevaringPär Ahlgren2008-06-29 20:53
svara Sv: Bärgning & BevaringPeter Hagert2008-06-29 23:16
svara KontextPär Ahlgren2008-06-30 21:23
svara Sv: KontextHenrik Enckell2008-06-30 23:21
svara ”Mansålder” och ”Rädda”Pär Ahlgren2008-07-03 14:43
svara Sv: ”Mansålder” och ”Rädda”Henrik Enckell2008-07-07 16:36
svara Skydd av kulturhistoriaPär Ahlgren2008-07-08 17:25
svara Sv: Skydd av kulturhistoriaHenrik Enckell2008-07-08 18:56
svara Sv: Bärgning & BevaringCalle Lundin2008-06-30 00:02
svara Föremål från skrotning, P2 och bärga vs in situPär Ahlgren2008-06-30 20:31
svara Sv: Föremål från skrotning, P2 och bärga vs in situCalle Lundin2008-06-30 20:56
svara Inbetalningstalonger och mötenPär Ahlgren2008-06-30 21:32
svara Vart tog svaret vägen?Henry Blom2008-06-26 09:20
svara Sv: Vart tog svaret vägen?Fredrik Jönsson2008-06-26 19:33
svara Sv: Sv: Vart tog svaret vägen?Christian Svärd2008-06-26 19:38
svara Sv: Sans och balans nu...Christian Svärd2008-06-26 15:13
svara SjälvklartPär Ahlgren2008-06-26 01:55
svara Sv: SjälvklartHenrik Enckell2008-06-27 15:27
svara Hypotetiska frågor och svarPär Ahlgren2008-06-29 22:00
svara Sv: Hypotetiska frågor och svarHenrik Enckell2008-06-30 22:50
svara Ägarförhållande vs KulturminnePär Ahlgren2008-07-03 14:46
svara Sv: Ägarförhållande vs KulturminneHenrik Enckell2008-07-07 16:44
svara Lagligt, ägarförhållande och moralPär Ahlgren2008-07-08 17:30
svara Sluta blanda argument!!!Henrik Enckell2008-07-08 19:09
svara Det är dags att börja fatta Henrik…Pär Ahlgren2008-07-10 15:44
svara Så här är det.Henrik Enckell2008-07-14 00:35
svara Mycket svart-vit i din världPär Ahlgren2008-07-21 00:07
svara Sv: Mycket svart-vit i din världChristian Svärd2008-07-21 00:41
svara Sv: Sv: Mycket svart-vit i din världHenrik Enckell2008-08-06 10:16
svara Sv: Mycket svart-vit i din världHenrik Enckell2008-07-30 15:17
svara Så mycket skitsnack HenrikPär Ahlgren2008-07-31 22:10
svara Du är svarslös!Henrik Enckell2008-08-06 10:14
svara Romanskrivandet fortsätterPär Ahlgren2008-08-12 00:04
svara Sv: Romanskrivandet fortsätterHenrik Enckell2008-08-25 20:51
svara Pocketversion av svaretPär Ahlgren2008-08-26 01:11
svara Sv: Pocketversion av svaretHenrik Enckell2008-08-26 14:27
svara Ge dig nu, Henrik!Anders Ståhl2008-08-27 22:50
svara Magnifico!Fredrik Jönsson2008-08-27 23:03
svara Vad då "Magnifico!"Pär Ahlgren2008-08-27 23:46
svara Sv: Vad då "Magnifico!"Fredrik Jönsson2008-08-28 22:34
svara CattivoPär Ahlgren2008-08-29 10:00
svara Sv: CattivoChristian Svärd2008-08-29 13:03
svara Sv: Sv: CattivoPär Ahlgren2008-08-29 14:33
svara Sv: Sv: CattivoFredrik Jönsson2008-08-30 11:48
svara Sv: Sv: Sv: CattivoChristian Svärd2008-08-30 23:31
svara Sv: Sv: Sv: Sv: CattivoFredrik Jönsson2008-09-02 00:23
svara Sv: CattivoFredrik Jönsson2008-08-30 11:39
svara Din egen inställning?Pär Ahlgren2008-08-31 22:25
svara Sv: Din egen inställning?Fredrik Jönsson2008-09-01 23:48
svara "Plundring" eller intePär Ahlgren2008-09-03 23:34
svara Lurad?Henrik Enckell2008-09-02 11:13
svara Att inte lyssna, eller…Pär Ahlgren2008-09-03 23:43
svara Sv: Att inte lyssna, eller…Tomas Persson2008-09-04 08:18
svara Ansvar, "penetreringsbrott" och lagbrottPär Ahlgren2008-09-17 20:42
svara Herregud!Martin Sundwall2008-09-17 21:19
svara Sv: Herregud!Christian Svärd2008-09-17 22:05
svara Du har rätt om fokus ChristianPär Ahlgren2008-09-17 23:16
svara Sv: Du har rätt om fokus ChristianHenrik Enckell2008-09-20 10:22
svara Sv: Sv: Herregud!Henrik Enckell2008-09-20 10:18
svara Be en bön till, MartinPär Ahlgren2008-09-17 23:12
svara Sv: Be en bön till, MartinHenrik Enckell2008-09-20 10:40
svara Vakna Henrik, inse vad du görPär Ahlgren2008-10-03 00:33
svara Sv: Vakna Henrik, inse vad du görBjörn Qvarnström2008-10-03 07:22
svara Göm dig Pär, du är slut!Henrik Enckell2008-10-04 17:40
svara Sv: Ansvar, "penetreringsbrott" och lagbrottTomas Persson2008-09-19 15:00
svara Besviken TomasPär Ahlgren2008-10-03 00:51
svara Sv: Mer än besviken PärBjörn Qvarnström2008-10-03 07:18
svara Ja, Tomas är nog besviken på dig, Pär...Henrik Enckell2008-10-04 17:27
svara Sv: Ansvar, "penetreringsbrott" och lagbrottHenrik Enckell2008-09-20 10:14
svara OT: Angående "hyckleri"Pär Ahlgren2008-10-03 01:59
svara Sv: OT: Angående "hyckleri"Björn Qvarnström2008-10-03 07:20
svara Fashinerande!Pär Ahlgren2008-10-03 13:08
svara Sv: OT: Angående "hyckleri"Henrik Enckell2008-10-04 16:54
svara LagarHenrik Enckell2008-09-04 23:07
svara Lagar - hur det fungerarPär Ahlgren2008-09-17 22:57
svara Att inte offentligöraChristian Svärd2008-09-17 23:22
svara Sv: Att inte offentligöraFredrik Jönsson2008-09-17 23:50
svara Sv: Sv: Att inte offentligöraChristian Svärd2008-09-18 00:19
svara Svärd fattar inte vad det handlar om!Henrik Enckell2008-09-20 12:45
svara Offentliggöra vad då? Din feghet?Henrik Enckell2008-09-20 12:13
svara Sv: Lagar - hur det fungerarHenrik Enckell2008-09-20 12:04
svara Sluta spekulera HenrikPär Ahlgren2008-10-03 01:02
svara Vad snackar du om?Henrik Enckell2008-10-04 17:23
svara Sv: Lagar - hur det fungerarMarko Jylhä2008-09-20 15:04
svara Sv: Sv: Lagar - hur det fungerarMarko Jylhä2008-09-20 16:29
svara En ny roman…Pär Ahlgren2008-08-27 23:38
svara Du borde korrekturläsa dina romaner!Henrik Enckell2008-08-29 22:35
svara FSH, P2, eftersöks, språkPär Ahlgren2008-09-01 01:14
svara Sv: FSH, P2, eftersöks, språkHenrik Enckell2008-09-01 12:43
svara Siffror, ägare, tyska vrak, polisenPär Ahlgren2008-09-04 00:41
svara Sv: Siffror, ägare, tyska vrak, polisenHenrik Enckell2008-09-04 23:18
svara "Hur vet du att det eftersöks?"Anders Ståhl2008-09-05 08:04
svara Sv: "Hur vet du att det eftersöks?"Henrik Enckell2008-09-07 16:29
svara Sv: Sv: "Hur vet du att det eftersöks?"Anders Ståhl2008-09-07 18:44
svara Sv: Sv: Sv: "Hur vet du att det eftersöks?"Henrik Enckell2008-09-07 22:18
svara Siffror, ägare, tyska vrak, polisen - #2Pär Ahlgren2008-09-17 23:22
svara Sv: Siffror, ägare, tyska vrak, polisen - #2Henrik Enckell2008-09-20 18:32
svara Dina egna sjöfynd?Pär Ahlgren2008-10-03 01:29
svara Sv: Dina egna sjöfynd?Björn Qvarnström2008-10-03 07:31
svara Sv: Dina egna sjöfynd?Henrik Enckell2008-10-04 16:59
svara Vem som ansvarar för vraksaneringskostnader?Anders Ståhl2008-06-27 19:17
svara Sv: Projektet vid Falsterbo vs. VrakplundringUlf Meyer2008-08-28 14:25

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: