Namn: Lösen:

Råd om kompaktkamera för UV foto

(Läst 766 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej

Jag sitter och försöker välja mellan två olika kompakta kamerasystem för UV foto som hamnar på nästan samma pris. Jag bor för tillfället i Förenade Arabemiraten och dyker runt Dibba och Musandam i Oman och har fattat tycke för att fota nakensnäckor och andra mindre djur på dagen.

Jag har för tillfället en Sony RX100 III som jag kan använda och vars stora sensor ger mycket fina bilder. Det jag tänkte skaffa till den är i så fall ett Ikelite hus, armar och en YS-01 stobe med fokusljus. Nackdelarna med kameran är att den är dyr om det mot förmodan skulle komma in vatten, samt att makro möjligheterna är lite begränsade.

Ett annat alternativ jag funderar på är att skaffa en Olympus TG-4 med hus och Olympus variant på YS-01 (UFL-3). Fördelen med denna kamera är makroläget samt att den sannolikt överlever om något skulle hända. Däremot är det en mindre sensor och sämre kvalité som följd och att man inte har full manuell kontroll över exponeringen.

Jag vore tacksam för hjälp och synpunkter med mitt val och om någon har erfarenhet av dessa, får ni gärna dela med er.

Tack på förhand,

Peter

Peter Clevestig
Peter Clevestig
2016-04-05 14:24:24
274 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Råd om kompaktkamera för UV foto Peter Clevestig 2016-04-05 14:24
svara Sv: Råd om kompaktkamera för UV fotoPeter Palágyi2016-04-05 19:53
svara Sv: Råd om kompaktkamera för UV fotoHarald Svensson2016-04-05 21:42
svara Sv: Råd om kompaktkamera för UV fotoLudek Hendrych2016-04-06 14:14

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: