Namn: Lösen:

Sv: Sv: Raja ampat - bo på liveaboard eller en ö?

(Läst 68 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej,

Det är jätte stor skillnad mellan Liveaboard och landbaserad dykning i Raja Ampat.
Jag jobbade på Kri 8 månader och sen gjorde jag en säsong på en Liveaboard.
Efter det köpte jag min egen Liveaboard och har drivit liveaboards i raja ampat sen 2016.

Du har 3 delar som du vill helst besöka.

Så det beror på din budget och din tid som du kan spendera där nere.
Det är inte jätte ofta folk kommer besöker raja ampat flera gånger.
Och du måste planera in rätt tid också med månen. Veckan efter fullmånen kan dykningen va rätt "tråkig" för vara raja ampat. Du vill va där 10 dagar innan fullmånen så du har starka strömmar på dem kända dykplatserna speciellt i den centrala delen av raja ampat ( Dampier strait) och kri ligger mitt i hjärtat av Dampier strait.

Jag hade rekommenderat Centralt och Sönder ( Misool) Liveaboard.

Damier Strait - Hard corals inte så mycket soft corals Misool, mycket fisk, mycket pelagiska arter och mycket oceanic manta rays och reefs manta rays och självklart kan vara starka strömmar på dem bästa dykplatserna och mycket action när det är starka strömmar. mycket jagande.

Misool - Är oehört vackert och betydligt finare rev än centralt även om centralt är väldigt vackert så slår det inte Misool. finns gott om mantas, stora stim av fisk och även macro. Misool är det vackraste delen. Men art rikedomen är högre i den centrala delen ( Dampier strait)

Norra delen är inte jätte bra.
Dykningen är bra upp till Kawe, dem flesta åker upp till norr för det finns en väldigt fin viewpoint men du har ungefär likadan viewpoint i den centrala delen fast lite mindre.
Kawe är en blandning mellan centrala och södra delen. Blandning med hardcoral och softcorals.

Men jag hade tagit 9n10d Liveaboard och gjort centralt och söder. sen hade jag tagit 3-5 dagar på kri. Så du kan sitta vänta på strömmarna ska bli bra och starka nog så du kan få se de bästa av Dampier strait. Dampier strait är min favorit ställe.
Men gå inte någon resort. Local homestay som har dykning. Och jag vet inte hur erfaren du är men är du bekväm i strömmar så har dem lokala homestay bättre guider som har levt på dessa öarna hela sitt liv. Med Liveaboard har du lite pressat schema för hinna med allt. men tar 3-4 dagar på kri så du kan tajma in strömmarna bra så rekommenderar jag dig verkligen att göra det.
Jag ändrar alltid på schemat för att få in strömmarna rätt och ibland får man vänta och vara flexibel med tiderna man dyker för att kunna få ut det bästa. vissa dykplatser är kassa om det är falling tide eller raising tide.

du kan kontakta mig på WhatsApp om du har några frågor :)

+6281248509702

Fredrik Jacobsson
Fredrik Jacobsson 2022-03-02 08:06:52
285 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Raja ampat - bo på liveaboard eller en ö? Dmitri Gorski 2021-11-26 23:27
svara Sv: Raja ampat - bo på liveaboard eller en ö?Andreas Brodow2021-11-26 23:56
svara Sv: Raja ampat - bo på liveaboard eller en ö?Kristina Jonsson2021-11-27 17:31
svara Sv: Raja ampat - bo på liveaboard eller en ö?Calle Julin2021-12-09 18:12
svara Sv: Sv: Raja ampat - bo på liveaboard eller en ö?Fredrik Jacobsson2022-03-02 08:06

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: