Sv: Rebreather bailout
(Läst 1 137 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Rent generellt så ska du ha med dig gas så du kan ta dig till ytan när du är "längst bort" i ditt dyk. Då man på kurs räknar med att du dyker med en kamrat som också har RB, så räknar man på gas till sig själv, inte till kamraten också.
Jag själv brukar alltid räkna på ett högre "SAC" än vad jag i normalt läge har. Att göra som OC dykare och räkna på extra tid gör jag inte, då man oftast löst problemet när man har bailat ut, och först då börjat använda sin bailoutgas. Att räkna på gas till "längst bort" i ditt dyk tycker jag är tillräcklig säkerhetsmarginal, då de flesta "bailouter" sker i början på dyken... ofta går ju inte en RB sönder under dyk, utan den är knas redan från början.
Sen dyker många RB-dykare med som du nämner "team-bailout". Detta kräver att du inte tappar bort din kamrat, och är då i Svenska vatten inte att rekommendera kanske. Men utomlands dyks det så ganska mycket. På grundare dyk (max 45-50m) dyker jag ibland med "teambailout" på decogaserna enbart. Tex så har jag en 50%, och min kamrat en 100%. Så om jag måste gå av loopen, så har jag 2 decogaser att tillgå, förutsatt att min kamrat är i närheten. Men vi räknar då också att man kan ta sig upp på den gas man har, och att ha 2 gaser blir en bonus. Det funkar bra på såna dyk.
Vill man bli riktigt avancerad så dyks det även riktigt djupa dyk med team-bailout. Då har dom i nästan alla lägen en ytorganisation som kan gå ner med gas om det skulle behövas. Man använder decosäckar för att meddela sig till ytan om vilken status man har. Vi fick lära oss att många kör: Röd säck: jag ligger på deco enligt plan, gul säck: nödsituation, skicka ner dykare. Där använder en del också sig av en skrivskiva som dom fäster på säcken, så dom kan förtydliga vad dom råkat ut för och behöver.
När det gäller gaser, så ska du ha en bottengas som går att andas på det maxdjup du dyker. Självklart ska den ju vara lämplig i övrigt, bra mängd med helium/syre m.m. Man har ju oftast en bottengas stående hemma, som man använder till de flesta dyk, så man optimerar inte bailoutgasen till varje dyk.
Men likväl så planerar man ju efter vad man har där i, och ser till att man kommer till ytan på det.
Hur många och vilka decogaser man har, är ju beroende av vilket djup man ska till och hur länge man vill vara där... (som vanligt)
Vad gäller hur det lärts ut på mina kurser, så var en gräns på min grundkurs max 5 min deco, så där gick man inte in på så avancerad decobailout beräkningar. Förkravet var Advanced Nitrox eller motsvarande, så det låg på den nivån. Mod2 som vi kan kalla det, (benämns olika i olika orgnisationer), eller Normoxic Trimix eller motsvarande, så räkna vi som på OC vad gäller decoplikten, men bara till oss själv som jag nämnde tidigare...
Nu har jag skrivit mer än jag brukar, så för att sammanfatta min åsikt om bailoutgaser, så är det beroende på hur man själv bedömmer sannolikheter om vad för risker som finns under dyken. Jag själv räknar inte med att tex 3 stycken RB-maskiner går sönder under samma dyk, eller att vi alla tappar våra decogaser. Finns dom som gör det... ;)
Nu är skallen tom, så reflektera och tala om vad jag glömt, så tar vi det också! Kul tråd! :P
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: