Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Rebreather bailout
(Läst 582 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Det som inte står om ICD är hur lång tid du behöver exponeras eller hur stor heliumprocenten är.
Räcker det med att du kör en luft diluent som jag gör på grunda dyk och sedan gå över på en 21/35 som enda bail? Gäller det här också om du har trimix diluent och bailar på en ännu fetar mix, för det står ju inget om hur många procent kväve?
Som i exemplet ovan så innehåller en sån mix till största delen kväve, om jag då går över till en 18/50 trimix så innehåller den gasen mest helium. Gaserna better sig ju som den gas de har störst del av.
Därför ser jag 21/35 som en "kväve" gas och 18/50 som en "helium" gas. Om jag då fattat texten rätt så är det dessa förhållanden som inte är bra?
Jag vet flera som inte har tillräckligt många bailoutflaskor som gör grunda dyk med luftdiluent och sendan helium i bailouten. I många fall handlar det bara om pengar eftersom man inte vill tömma gasen.
Jag försöker köpa på mig flera flaskor som jag kommer ha fyllda med olika mixar så jag slipper tömma och krångla.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: