Sv: Rebreather bailout
(Läst 684 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Kortfattat: du ska ha gas så du kan klara dig själv och din buddy upp till första gasbytet och du ska ha gas med dig så att du kan genomföra en fullvärdig dekompression på oc. Så ser jag det.
En del väljer att dela upp gasen så att jag bär ditt och du bär datt, det innebär en risk om man förlorar sin buddy men det är förhoppningsvis dykarna medvetna om.
Eller så är man som jag lite harig och töntig och har hängslen, livrem och bazooka…dvs jag har bottengas så det räcker att göra större delen eller hela dyket på oc och samtliga deco gaser. Behövs det så lägger jag till en stage med ytterligare bottengas.
Det kostar en slant att börja dyka ccr, då kan man lika gärna se till att ha ordnat med ett gäng bail out flaskor som man har bra mixar i för diverse olika djup. Dom ska ju förhoppningsvis aldrig behöva användas. Betala en fyllning och ha flaskan i många år.
Något som är huvudlöst och som jag har sett är folk som kastar på sig sin lilla smidiga maskin med 2*3 liter på ryggen och en 7:a med något i och fläskar på ett 70+ dyk. Även om det finns gas på nedstigningslinan eller inte. Hur länge räcker 7:an…kommer han upp…tja det går så länge det går.
Team bail funkar om det görs rätt och man har supportdykare på djupa dyk och gas på linan. Att staga gas på linan och botten fungerar även det. Att bära med sig allt själv funkar även det.
Det viktigaste är att man är samkörd i teamet och kan lösa problemet om det uppstår, sen kan de flesta som idag dyker djupt och länge göra mycket med sina maskiner, plugga in diverse gas utifrån överallt, köra SCR, köra maskinen som en o2 rb på 6 meter med mera med mera. Så förhoppningsvis ska inte en trasig maskin eller flera trasiga maskiner betyda liv eller död…bara ett lite stökigare deco.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: