Sv: Rebreather bailout
(Läst 622 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Eftersom jag både är blind och glöms samt inte lärt mig leta ordentligt provar jag i denna tråden istället!
Hur beräknar ni er gas för olika typer av RB dyk där ni dyker med OC parkamrat? (jag vet att många inte dyker med OC parkamrater men jag gör)
Räknar ni någon gång dyk med olika djup (som exempel 70m 20min, 50m 20min) (var och hur planerar ni in värsta tidpunkten vid olika djup, hur gör ni med gasen i dessa situationer)?
Vad använder ni för uppstigningshastigheter och tid för att byta eventuell gas?
När ni bailar ut med första bailout flaskan vilken luftförbrukning använder ni när ni planerar för en eventuell CO2 hit vid värsta tänkbara situation? Och hur länge räknar ni med att den luftförbrukningen håller i sig?
Jag räknar så här:
30 liter per minut (är det någon som vet hur mycket man faktiskt använder vid en CO2 hit)
Använder boven för ett par andetag på dilluenten samt börjar meddela parkamraten
1min på botten för att bytta till bailout och signalera till parkamraten att det är problem och börja uppstigningen. (den extra tiden är givetvis med i planen från början som botten tid vilket gör att jag börjar uppstigningen 1 min innan)
Första delen på det djupa uppstigningshastighet med 9m/min
Andra delen upp till första stoppet 6m/min
Där efter 3m/min
1 min extra vid flaskbyte
Tycker ni det är för konservativt eller för snålt räknat?
Jag glömde min sista fråga så den kommer när jag kommer på den ;-)
Tack på förhand
Nico
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: