Sv: Rebreatherworld forum: Chickendiver
(Läst 461 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
En i allra högsta grad aktuell och intressant disskusion.
Jag fastnade lite för jämförelsen med klättring och jag tror att lite av ursprungsfrågans svar kan ligga just här. Människan har alltid klättrat, långt innan vi lärde oss att utbilda varandra så klättrade vi. Om man frågar någon som bor i höglänt terräng vilka klätterkurser de gått så tror jag de garvar om de ens förstår frågan.
Dykning däremot, och i synnerhet "rekreationsdykning", har en mycket kortare historia från när JYC & Co. gjorde exotiska filmer och dränkte dem i testosteron. Något som passade marknadsföringen av dykning och resten av historien kan vi...
Från första dagen på första kursen matas vi med budskapet att vidareutbilda oss, något som är av godo nu när det finns möjlighet att vidareutbilda sig. Tidigare var det ju stopp efter Master scuba diver eller *** (Go Pro är inte vidareutbildning, det är EN ANNAN utbildning). Att självlärning pågår är något som nästan stigmatiseras och syftet är givetvis $$$. Varför är då det här med "måste gå en kurs" så känsligt?
Man hittar riktigt otäcka paraleller i Millgramexperimenten... det är en auktoritet som från första början berättat det för oss, när vi går vidare i utbildninggsstegen skaffar vi nya auktoriteter och de säger samma sak. Varför? $$$ och givetvis risken att bli stämd.
Någon trodde att vi skulle få komma ut ur garderoben när de tekniska organisationerna bildades, bullshit! Några av oss fick komma ut, de som ville betala för sig.
Jag vill inte uppmana någon att dyka utanför sina gränser, däremot skulle jag vilja peka på att det är inte lappen i plånboken som bestämmer gränserna."Certified doesn´t mean qualified". Jag dyker hellre med någon som har ett sportdykarcert från -73 och dyker en dag i veckan än med någon som har ett Normhypoxic Neohydroelioxargon eSCCR från -06 och en tom loggbok.
Det är skitkul att alla med dubbelpaket och dingelflaskor som dyker djupt nu kan berätta om det utan att bli utpekade som dårar, men en ny generation dykare växer inne i garderoben, det är alla hembyggen, KISS-Dolphins och andrahandsmaskiner från e-bay. Marknaden måste hitta ett sätt att fånga upp dem också, innan myndigheter börjar att knorra, frågan är bara hur. Av inlägget ovan så framgår ju med all önskvärd tydlighet att dagens koncept inte duger.
Det här blev långt, hoppas det blev förståeligt oxå...
Dyk med hövvet
/Daniel
|
Fredrik Astlid | 2007-07-25 17:04 |
![]() | Fredrik Astlid | 2007-07-25 17:19 |
![]() | Fredrik Astlid | 2007-07-25 17:26 |
![]() | Daniel Larsson | 2007-07-25 23:24 |
![]() | Roger Ingebo | 2007-07-26 08:11 |
![]() | Fredrik Astlid | 2007-08-02 21:29 |
![]() | Fredrik Jönsson | 2007-07-26 23:10 |
![]() | Roger Ingebo | 2007-07-27 14:04 |
«TILLBAKA