Recen. "SHIPWRECKS FROM THE EGYPTIAN RED SEA"
(Läst 8 151 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Fullständig titel: "Shipwrecks From The Egyptian Red Sea"
Författare: Ned Middleton, 2007, första utgåvan
Fakta: 160 sidor, 276x223x20 mm, ISBN 1-898162-71-9
Omslag på boken:
https://www.dykarna.nu/photoAlbum/showPhoto.asp?albumId=1471&photoId=183137
Allmänt:
SÅ HÄR SKALL EN VRAKGUIDE SE UT!
Denna bok skapar en ny klass för vrakguideböcker. Den är väl genomarbetad, väl utformad, väl illustrerad, har riklig med information kring vraken och är ganska väl strukturerad. Den här boken är så långt ifrån rafsigt ihopslängda böcker med bristfällig information, dåliga foton, felaktiga och slarviga skisser, etc, som är så vanliga i övrigt. Den här boken har nästan allt man kan begära – den är till och med så fint gjord att många säkert kommer tveka inför att ta den med sig på resan för att man inte vill skada den.
Författaren har uppenbart haft intentionen att öppna upp för andra dykare och göra en föredömlig bok som leder till nya dyk och vrakfynd, och för läsaren så blir det uppenbart att det har lagts mycket möda på att göra det och det har lyckats. Här är en bok som har potential att försätta båtkaptenerna i Röda Havet i en situation där kunder kommer och talar om för dem var de vill dyka, vad som finns att se på vraket och hur man kan hitta dit.
Boken är en klar hjälp för dem som planerar en resa till norra Röda Havet, likväl som att den är utmärkt hjälp för dykplanering strax innan man hoppar i vattnet eller kan vara till nytta för den som sysslar med vrakletning.
Författaren Ned Middleton började dyka 1976 och är sedan 1980 dykinstruktör inom BS-AC. Han är en före detta major i brittiska armén som vid 43 års ålder bytt karriär till UV-journalist och tillika UV-fotograf. Under sina drygt tio år långa karriär som dykjournalist har han skrivit flera artiklar om dykning i Röda Havet. Utöver “Shipwrecks from the Egyptian Red Sea” (2006) har han även skrivit böckerna “Maltese Islands Diving Guide” (1997), ”Diving Belize” (1994) och ”Ten Years Underwater” (1988).
Ned har en uppenbar passion för Röda Havet och vrak. Hans passion för vrak kommer tydligt fram då han beskriver vrak som blivit berövade på föremål eller vandaliserade, eller vrak som faktiskt inte blivit utsatta för detsamma. Ned lägger mycket egen tid på efterforskningar kring vrakens identitet och historia – något som kommer fram väl i boken.
Innehållet:
Boken är nästan helt inriktad på att beskriva de arton vrakplatser (tjugo vrak) som författaren valt att fokusera på, uppdelade på de två områdena Na’ama Bay – Hurghada och Hurghada – Rocky Island. Dessa arton vrakplatser utgör drygt 75% av boken. Utöver dessa finns tre appendix som dock utgör ytterligare drygt 10% av boken som också handlar om vrak. De tre appendixen omfattar per appendix:
1) - uppgifter kring 20 andra mindre vrak och andra sjunkna föremål (exempelvis bogserbåt, oljerigg, etc) – se vidare nedan,
2) - lista över andra vrak i Röda Havet (exempelvis Sudan) och alternativa namn på vrak (ex tidigare eller felaktiga namn) – se vidare nedan, samt
3) - en kort utläggning om ej lokaliserade vrak och vrakmarkeringar på sjökort över området.
Vrakinformationen i huvuddelen är mycket riklig med både information om fartygets historia innan förlisning, men även information om hur det hittades och vad som eventuellt har hänt sedan man började dyka på det. Informationen omfattar även en mycket fin vrakskiss, bilder på fartyget innan det sjönk, undervattensbilder, 3-decimalers GPS-position, markerat på en översiktskarta över norra Röda Havet (undantag för Zealot och Maidan som saknar vrakskisser då de lokaliserades strax innan boken färdigställdes). Texten är uppdelad på olika rubrikerna som exempelvis: The Ship, Historical Context, Who Was First, The Loss Of The…, The Ship Today, Diving The …, Postscript och andra beroende på vad som passar det aktuella vraket. Det enda som egentligen saknas är en kartskiss i ”närbild” som visar hur vraket ligger i förhållande till rev eller strand (där så är fallet), samt däcksplaner för de som planerar att penetrera vraken.
Informationen i appendixen kan vara nog så detaljerad för att man skall kunna dyka på vraken med en blandad förekomst av historia, vrakuppgifter, fotografier och positioner – i vissa fall fullt jämförbart med vad man kan hitta om en del vrak i vissa andra mindre välgjorda vrakguider.
Ingående kapitel:
Foreword
Introduction
From Na’ama Bay – South To Hurghada
Agia Varvara
Million Hope & Hey Daroma
Zingara
Thistlegorm
Kingston
Dunraven
Ulysses
Rosalie Moller
Kimon M
Chrisoula K
Carnatic
Giannis D
Miniya
From Hurghada – South To Rocky Island
Salem Express
Numidia
Aïda
Turbo
Zealot & Maidan
Appendix
Part 1: Miscellaneous Minor Wrecks
Part 2: Miscellaneous Ships and Names
Part 3: Missing Ships in the Gulf of Suez
Acknowledgements
Bibliography
Dykmål angivna i appendix 1:
För samtliga 20 listade dykplatser så anges en kortare information bestående av för författaren tillgängliga delar av historik, positioner, bilder, etc.
Adamantia K, Al Kahfain, The Barge At Bluff Point, The Brick Wreck, Endymion, Excalibur, Minya, The Fishing Boat, Hadia, Hamada, Hebat Allah, Jolanda, Lars, Oil Rig, Somaya II, Tank Site, Tien Hsing, Tugboat at Sharm El Sheikh, Zabargad Freighter, Zarbargad Tugboat.
Dykmål angivna i appendix 2:
Bland de drygt 230 listade namnen finns både vrak, felaktiga namn, fartyg som INTE ligger i Röda Havet, och namn som aldrig funnits – den mesta informationen är mycket kortfattad och i många fall bara en referens (exempelvis till rätt namn eller annat avsnitt i boken), även om vissa har lite mer information och några bilder förekommer.
Aboudy, Adamastos, Africa, Afroditi H, Aghia Barbara, Aïda II, Ala Eddin, Alaska II, Alita, Al Kahera, Allaguash, Al-Qamar Al-Saudi II, Al-Qamar Al-Saudi Al-Misri, Al-Salam Boccaccio 98, Al Tahra, Aminah II, An Anne, Anatoli, Angela, Anna B, Antonia, Antonios III, Archon Michael, Athenia, Atlantic Trader, Atlas, Attiki, Avocet, Avra, Aya Varvara, Ayia Varvara, Bacchis, Bahia Blanca, Bakr, Bastion, Belkis I, Belmore, Big Orange XII, Birte Jensen, Bito, Blue Bell, Blue Belt, Blue Sea, Bola No 1, Boleslaw Krzywousty, Borealis, Bosnia, British Lantern, Brunsbüttel, Cape Clear, Carlisle, Cedar Pride, Cedar Star, Centurion, C. Eregli, Chieh Lung, Cuidad De Cucuta, Colona IV, Crest Lion, Cristobal, Crown Of Galicia, Dacca, Dai Hong Dan, Dana Corona, Dana Sirena, Daren Vitis, Despina, Dora Oldendorff, Dupetit Thoars, Egyptian Patrol Boat, Elliot, Emil, Ermioni, Este, Etha Rickmers, Eurocarrier, Europa, Fengshun, Fin, Frangestan, Fred Scamaroni, Genova, Georg Schumann, Gismatallah, Gladys Moller, Glentara, Gulf Fleet No 31, Half Wreck At Fury Shoal, Hamata, Harmen Oldendorff, Hawk, Hazim, Helme Park, Henry Dearborn, Hey Daroma, Hong Kong, Hope, Hui Yang, Hungaria, Ike, Iona, Ioullia, Irene, Isola Di Levanzo, Jasmine, Jersey, Jolande, Jork, Jozef Wybicki, Kapitan Kissa, Karin Vatis, Kastoria, Khartoum, Kimon, Knud Jesperson, Koholyt, Kormoran, Komsomolets Byelorussii, Kosti, Kriti Coral, Krohn Trader, Labanzo, Laeicz, Lairds Loch, Latif, Levanzo, Linera, Linngsbon, Lord Sinai, Lori R, Louilla, Loullia, Magna, Maldive Transport, Marathon, Marcus, Maria Schröder, Marienburg, Mariner II, Marko, Markos, Marko Tasilo, Markus, Marseillais 9, Mataura, Medi Sea, MedSea, Meiyo Maru, Milverton, Morgul, Mushteri, Mastapha Bey, Nahed, Nazario Sauro, Neptuna, Nicolaos A Mastrandreas, Nimos, Nina, Nopal Trader, Nuits Saint George, Olav Ringdal Jr, Olden, Oligarch, Orpheus, Orreholm, Pacific Royal, Palamcotta, Paramatta, Pat 4, Pera Alma, Perra Alma, Peruvian Reefer, Petros, Pine, Plastic Wreck, Poliagos, Poseidonia, Purfina Congo, Rolf Jarl, Ronaldshay, Rosario, Rygja, Ryusei Maru, Sach, Sadaka, Sad El Furat, Safir, Salamaua, Samah, Samarah, Sao Thomé, Sahara H, Scalaria, Scol Valiant, Schildturm, Seastar, Severn, Sheikh Berkhud, Shillong, Shiqma, Shovo Maru, Siris, Smit-Lloyd 10, Soela, Star of Rawiah, Steel Seafarer, Sumatra, Taiwan, Talita, Tamara II, Tamim I, Tang He, Taroba, Taseer, Tatiangela, Teti Nomicos, Theoupolis, Tiensin, Tienstin, Tile Wreck, Timalexandria, Tirrenia, Trader, Trawler, Trekroner, Turc, Ulster Queen, Umbria, Urania, Valencia, Viki K, Warwickshire, Wine Wreck, Winner, Wood Wreck & Zschopau.
Smakprov ut boken:
Utdrag från kapitlet “Dunraven”, och avsnittet “The Loss Of Dunraven”, s 53:
”Steam pumps were set to work and a fruitless attempt was made to heave her off by means of a kedge anchor. By 07.00 hrs, however, the water had reached the engine room and put out the fires. By midday the starboard side upper deck was under water and the master and crew took to the lifeboats. They remained with their doomed vessel until 16.00 hrs when a dhow came alongside and took the shipwrecked mariners on board. It was only now that the master of the Dunraven was made aware if his actual position – off the southern tip of the Sinai Penisular.”
Utdrag från kapitlet “Chrisoula K”, och avsnittet “But Is This The Chrisouls K?” där förvirringen med andra skeppsnamn som Seastar och Olden reds ut, s 76:
“Another factor is also quite intriguing. With their true names being unimportant and often not known, local Egyptian seafarers and fishermen have developed their own excellent way of identifying each wrecked ship amongst themselves. They simply call each vessel by the cargo it was carrying. Thus, the Giannis D became the Wood Wreck on account of her cargo of sawn timber, the Carnatic the Wine Wreck after various bottles were recovered, the Chrisoula K the Tile Wreck and the Kimon M the Lentil Wreck. Confusing? Not really. At least not until one reads a so-called authentic published account of the SS Lentil – a vessel which, like the Sarah H, never existed.”
Utdrag från kapitlet “Carnatic”, och avsnittet “Diving The Carnatic”, s 86-87;
”From the bows, the ship gently widens to the main body where, on both sides, lifeboat davits are swung out. These are, however, usually missed by divers because the preferred route from stem to stern is to enter the vessel and swim between the two levels of iron framework. This is a fascinating encounter with something built 1862! On one of my many visits to this wreck, I even found a small brass porthole which I immediately covered with debris in the vain hope it would remain where it was for a while longer. Emerging from this forward section, the diver then encounters the most severely damaged part of the wreck. Whilst some might describe this as nothing more than a pile of scrap metal, it does, nevertheless, still provide plenty of scope for exploration and investigation. After all, that 4-cylinder vertical, inverted tandem compound steam engine is still there, somewhere.”
Utdrag med tre på varandra följande exempel från Appendix 2, s 147:
”DORA OLDENDORFF – Original name of the Chrisoula K.
DUPETIT THOARS – French destroyer which rescued the crew of Cypriot freighter Trader on 7 November 1987.
EGYPTIAN PATROL BOAT – Discovered by Lawson Wood at a depth of 38m southeast of Umm Qamar Island at GPS position 27°20×100N, 33°54×850E, this 25m Patrol Boat ran aground in the summer of 1962 and was lost. The vessel is now reduced to a tangle of pipes and debris.”
Kommentarer:
Boken har en innehållsförteckning över de vrak som i huvudsak tas upp i boken, dock så går det där inte att utläsa vilka vrak som finns upptagna i appendix. Tyvärr saknar boken register där man kan söka på uppgifter (ex fartygsnamn som inte finns i innehållsförteckningen, platser, eller liknande), och det får väl ses som en av boken få brister.
De vrak som boken handlar om har alla fått en tecknad illustration, gjord av Rico Oldfield, som ger en mycket bra översiktbild av vraket. De bidrar starkt till det goda helheltsintryck som boken ger och utgör ett bra underlag för dykplanering.
Underlaget till beskrivningarna är i huvudsak gjorda före 2003, varför nyare information är tillgänglig (exempelvis rörande vrakens status).
Det indikeras i boken att det kommer komma nya uppdaterade utgåvor i framtiden, så den som köper boken senare kan fundera på att kolla om det finns i senare uppdaterade upplagor.
Språket i boken är inte svårt, och huvudtexten är uppblandad med intressanta historiska anekdoter och annat som gör det mer lättläst, appendix dock är mer kompakt rådata och därmed mer tungläst. Författaren slänger sig dock med en hel del skeppstermer när han beskriver vraket, vilket kan göra vissa mindre detaljer svårare att förstå om man inte är van.
Boken använder det metriska systemet och nautiska enheter (knop, sjömil), och engelska måttenheter (fot, pounds, etc) finns inte ens angivet vid sidan av.
Boken finns även utgiven på tyska, och heter då ”Schlafende Schiffe. Die Wracks im Roten Meer“ och har ett annat omslag.
Betyg: fem av fem, en föredömligt välgjord bok med en uppbar välvilja att sprida information till andra dykare, som både ger relevant information inför dykplaneringen, likväl som den ger information för aktiva vrakletare i området.
Relaterade länkar:
Amerikanska Amazon’s sida om boken:
http://www.amazon.com/Shipwrecks-Egyptian-Red-Sea-Middleton/dp/1898162719
Brittiska Amazon’z sida om boken:
http://www.amazon.co.uk/Shipwrecks-Egyptian-Red-Sea-Middleton/dp/1898162719
Tyska Amazon’s sida om den tyska versionen av boken:
http://www.amazon.de/Schlafende-Schiffe-Wracks-Roten-Meer/dp/3440107272
Oxbow Books om boken:
http://www.oxbowbooks.com/bookinfo.cfm/ID/44306
En sida för Red Sea Divers där Ned Middleton gjort några vrakbeskrivningar:
http://www.redseadivers.com/Itinery.htm#wrecks
Recen. "SHIPWRECKS FROM THE EGYPTIAN RED SEA" | Pär Ahlgren | 2007-12-21 08:25 |
Sv: Recen. "SHIPWRECKS FROM THE EGYPTIAN RED SEA" | Andrej Hoffmann | 2007-12-21 08:38 |
Sv: Recen. "SHIPWRECKS FROM THE EGYPTIAN RED SEA" | Anders Jälmsjö | 2007-12-21 10:05 |
40 Most Popular Dive Sites Around Hurghada–Red Sea | Pär Ahlgren | 2007-12-21 15:44 |
Sv: Recen. "SHIPWRECKS FROM THE EGYPTIAN RED SEA" | Håkan Jakobsson | 2007-12-23 10:26 |
Sv: Sv: Recen. "SHIPWRECKS FROM THE EGYPTIAN RED SEA" | Monica Löfgren | 2007-12-23 11:40 |
Amazon exempelvis | Pär Ahlgren | 2007-12-23 20:06 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: