Sv: Recension "CAVE DIVING – ARTICLES & OPINIONS"
(Läst 695 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Personligen ser jag manualen som ett alldeles ypperligt komplement till kurslitteraturen alldeles oavsett utbildningsorganisation. Det man ska ha klart för sig är att oavsett vilken utbildningsorganisation du väljer kommer garanterat din instruktör att ha synpunkter på olika delar av bokens innehåll.
Antagligen tillför boken allra mest till dykaren som redan har erfarenhet av grottdykning eftersom det då är lättare med begrepp etc, men framförallt för att man kan fånga upp skillnaden i *detaljer* mellan hur man själv är utbildad och/eller dyker idag.
Det finns åtminstone ett par argument för att vidga sina vyer bortanför den egna instruktörens/utbildningsorganisationens kunskaper:
Vissa områden är sanslöst mycket mer detaljerade än vad du troligtvis kommer att komma i kontakt med under din formella utbildning. Som exempel kan vi nämna biologidelarna där som jag förstått ingen i min omgivning har mer än möjligtvis skrapat på ytan under sina kurser ("Jorå, det finns faktiskt liv här inne" *ler*) och då pratar vi ändå ett tiotal olika instruktörer från i huvudsak Florida, men även andra delar av världen.
Allt är inte svart eller vitt, det viktiga är att ha en stor verktygslåda att ösa ur den dagen man behöver. Vissa rutiner fungerar oavsett miljö, andra fungerar enbart i varmvatten. Att ha förståelse för varför andra dykare gör annorlunda än du själv är bra mycket mer tilltalande än att i oförstånd garva åt att andra "gör fel". Detaljer som i våra kalla vatten är helt underkända kan vara minst lika väl motiverade i andra miljöer.
Även om du och dina dykkamrater gör *exakt* som ni har blivit utbildade att göra kommer ni garanterat att träffa på andra dykare som inte alls gör som er i samband med resor. Så länge som vi pratar skillnader i andra teams beteenden som faktiskt påverkar *dig* handlar det i huvudsak om skillnader på detaljnivå, men som vi alla vet är det detaljer som fäller avgörandet i svåra situationer. Att redan i förväg veta så mycket som möjligt om hur andra grottdykare gör kan potentiellt rädda ditt liv i framtiden.
Kort summerat:
Är du intresserad av grottdykning är det här en bok du i mina ögon borde ha i din bokhylla.
/Dragan
Recension "CAVE DIVING – ARTICLES & OPINIONS" | Pär Ahlgren | 2009-03-13 08:54 |
Kort beskrivning av författarna i Cave Diving | Pär Ahlgren | 2009-03-13 08:56 |
Fullständig innehållsförteckning för intresserade | Pär Ahlgren | 2009-03-13 08:59 |
Sv: Recension "CAVE DIVING – ARTICLES & OPINIONS" | Jonas Pavletic | 2009-03-22 13:08 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: