Recension "DEN TYSTA VÄRLDEN"
(Läst 5 379 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Fullständig titel: "Den Tysta Världen"
Författare: Jacques-Yves Cousteau (& Frédéric Dumas), 1954
Fakta: 270 (206) sidor, 168x242x30 mm, ISBN saknas
Omslag på boken:
https://www.dykarna.nu/fotoalbum/1471/273081.html
Allmänt:
Boken är en översättning av den klassiska "Le Monde du Silence" (Eng. "The Silent World") som Cousteau gav ut på franska 1952 och engelska 1953, och den svenska utgåvan är en översättning av Pelle Fritz-Crone från 1954. Boken handlar om författarens arbete med att ta fram och pröva ut den första kommersiellt framgångsrika öppna andningsapparaten för frisimmande dykare under andra världskriget och de första åren efter kriget så han var med och skapade G.R.S (senare G.E.R.S) som en dykenhet inom franska marinen som använda Aqualungen som redskap för sina utforskningar av världshavet.
När boken kom ut blev det en av faktorerna som gav skjuts åt sportdykningen, men kan idag nog mest ses som ett klassiskt verk och ett i högsta grad intressant dykerihistoriskt dokument – full av spännande och intressanta historier från Cousteaus tidiga karriär.
Författaren Jacques-Yves Cousteau föddes 1910 i södra Frankrike, började vid flottakademin 1930, och arbetade med en öppen andningsutrustning (Aqualungan) i det ockuperade Frankrike mitt under andra världskriget. Efter andra världskriget så var man med och grundade G.R.S som en dykcell inom den franska marinen, och som ett resultat av det arbetet skrev han boken "Den Tysta Världen" som tillsammans med filmen med samma namn och Aqualungan var det som spred sportdykningen som sport över världen. 1949 slutade författaren i franska marinen och började istället sin civila karriär, och åkte sedan världen runt med fartyget Calypso och gjorde 43 böcker, 5 filmer och 7 TV-serier. 1956 vann han Guldpalmen i Cannes filmfestival för filmen "Den Tysta Världen", och han belönades under sin livstid med flera andra utmärkelser. Han var engagerad i flera miljöorganisationer med koppling till havet, och blev 1988 invald han in i franska akademin. Han avled 1997.
Frédéric Dumas föddes 1913 i södra Frankrike, och lärde känna Cousteau i ett undre 1940-talet och fick bli modell i flera av hans filmer, och var med och skapade manus till flera av Cousteaus filmer och böcker, han blev även anställd som civil kontraktör i G.R.S. Han avled 1991.
Innehållet:
Innehållet handlar till stora delar om Cousteau’s tid i Groupe de Recherches Sous-Marines (G.R.S), senare även kallad Groupe d'Études et de Recherches Sous-Marines (G.E.R.S) men även andra avsnitt som tiden under andra världskriget då han var med och prövade den första framgångsrika öppna andningsapparaten, Aqualungan, mitt i det ockuperade Frankrike mitt framför näsan på ockupationsmakterna Tyskland och Italien.
Bland de saker som man får läsa om är möten med olika djur (exempelvis att rida sköldpadda), utforskning av olika vrak, experiment kring djupberusning och undervattendetonationers effekt på människor, dykningar i grottan Fountain de Vaucluse, första försöken med batyskapen, minröjningsuppdrag, filmning av ubåt under vattnet, bärgning av döda, framtagning av undervattensvapen, mm under Cousteaus dykningar i Frankrike, Tunisien, (nuvarande) Senegal och Cap Verdeöarna, men mindre referenser görs även till dykningar i Röda Havet och vid Bermuda. Boken utspelar sig dock innan tiden då han blev civil och började kryssa runt med fartyget Calypso, så i boken får läsarna istället främst möte fartyget Élie Monnier, men även L’Esquillade, VP8 och Albatross.
Tidsperioden som boken beskriver präglas med dagens ögon av okunskap och pionjäranda där männen kring Cousteau använder sig själva som försökskaniner och exempelvis gör livsfarliga dyk i ren okunskap. Man anser exempelvis att arbetsdyk till 40 m är helt normalt, att djupberusningen börjar vid 63 meter, och att dykning på luft till 90 m är acceptabelt. Man är initialt även livrädd för många av de havsdjur som man idag vet är relativt harmlösa, exempelvis den ofarliga djävulsrockan.
Tidsepoken som boken beskriver är i sportdykningens barndom, där författaren och hans kollegor genom trial-and-error-metoden skapar nya kunskaper om dykning och livet i havet. Dagens dykare kommer inte känna igen sig i boken där förståelsen för havet och dykfysiologi är ganska liten, och beteende med dagens etik skulle betecknas som oetiskt och farligt. Det är dock intressant och underhållande skrivet, så boken bör nog kunna tilltala de flesta av dagens dykare genom de spännande upplevelser i dykningens pionjärålder som beskrivs i boken.
Ingående kapitel:
Människofiskar
Djupberusning
Sjunkna Fartyg
Gruppen För Undervattensforskning
Grottdykning
Skatter På Djupet
Undervattensmuseet
På Femti Famnars Djup
Den Styrbara Dykarklockan
Kamrater I Havet
Våra Möten Med Vidunder
Närbild Av Hajen
Den Tysta Världen
Där Blodet Flyter Grönt
Epilog
Smakprov ur boken:
Utdrag från kapitlet "Människofiskar" om när Cousteau fick den första dykapparaten, tillika bokens inledning, s 7:
"En morgon i juni 1943 gick jag till järnvägsstationen i Bandol på franska Rivieran och hämtade en trälåda som hade skickats från Paris. I den låg en ny och löftesrik uppfinning som var resultatet av många års mödor och drömmar — en automatisk tryckluftslunga för dykning som Émile Gagnan och jag hade uppfunnit. Jag rusade i väg med den till Villa Barry där mina dykarkamrater Philippe Tailliez och Frédéric Dumas väntade. Inga barn kunde ha öppnat en julklapp med större spänning än vår när vi packade upp den första 'vattenlungan'. Den kunde ju revolutionera dykarkonsten.
Vi hittade tre stycken medelstora cylindrar med tryckluft, kopplade till en luftregulator av en väckarklockas storlek. Lufttrycket i cylindrarna uppgick till 150 atmosfärer. Från regulatorn gick det två slangar som var fästa vid ett munstycke. Med den utrustningen fastspänd på ryggen, en vattentät glasmask över ögon och näsa och simfenor av gummi på fötterna, hoppades vi kunna dyka obehindrat."
Utdrag från kapitlet "Gruppen För Undervattensforskning" om när man Cousteau skall filma en minläggning från ubåten Rubis under vattnet, s 67-69:
"Problemet var hur Rubis skulle kunna lägga ut flera minor inom skotthåll för min kamera så att jag kunde filma hela händelseförloppet. Vi rådslog med löjtnant Ricoul. Dumas sade: – Jag vet hur vi ska få minorna att falla ner framför kameran. Jag följer med ubåten ner och ger order när minorna ska fällas så att de kommer på rätt plats. Ricoul och jag tittade frågande på honom. Didi tillade: Ni förstår visst inte vad jag menar. Jag ska förstås sitta utanpå båten. Ricoul teg diplomatiskt men log ett skeptiskt leende. – Ska vi låta honom försöka? Sade jag."
(Not: Didi = Frédéric Dumas)
Utdrag från kapitlet "På Femti Famnars Djup" om när Cousteau själv sätter ett djuprekord med Aqualungan, s 118-119:
"Botten var ödslig och kal och där fanns bara musselskal och sjöborrar. Jag hade tillräckligt mycket kontroll över mig själv för att kunna komma ihåg att varje överdriven, fysisk ansträngning i detta tryck som var tio gånger så stort som vid ytan var ytterst farlig. Jag fyllde lungorna långsamt och skrev sedan mitt namn på brädan. Jag kunde inte skriva hur jag kände mig där nere på 50 famnar.
Jag var den fridykare som hade kommit djupast. I min förvirrade hjärna motvägdes tillfredsställelsen över detta av ett satiriskt självförakt.
Jag släppte järnstycket och for som en lossnad fjäder förbi de två nedersta bräderna innan farten saktade. När jag kom till 80 m djup försvann plötsligt djupberusningen helt och hållet på något oförklarligt sätt. Jag kände mig lätt och klar i hjärnan och njöt av att kunna andas obehindrat igen. Jag steg upp genom skymningsområdet med hög fart och såg ytan i ett mönster av blänkande platinabubblor och dansande prismor. Det var precis som att flyga till himlen."
(Not: 50 famnar = 90 meter, "fridykare" avser inte dykning genom andhållning utan apparatdykning i jämförelse med tungdykning med slang från ytan).
Utdrag från kapitlet "Våra Möten Med Vidunder" om möten med olika djur i havet, s 157:
"Vid ön Brava upptäckte Dumas en stor havssköldpadda som försökte camouflera sig på en klippa. Han närmade sig den bakifrån och tog tag i kanterna på skölden. Den förvånade sköldpaddan sprattlade med benen. Didi lyfte upp djuret och sparkade sig långsamt framåt. Den ilskna sköldpaddan följde med i tandemritten och drog Didi med sig i en looping. Dumas experimenterade med flera flygkonster, däribland en värdig immelmansväng, och släppte sedan sin bogserbåt. Sköldpaddan fattade inte att den plötsligt var fri. Den upprepade den sista loopingen som en komiker som tar om sitt nummer innan den paddlade i väg."
(Not: Didi = Frédéric Dumas, immelmansväng = en halvroll som avslutas på toppen och kombineras med en halv roll för att utövaren skall hamna med rätt sida upp i slutet)
Kommentarer:
Originalboken skrevs 1952 på franska under titeln "Le Monde du Silence" och översattes 1953 på engelska med titeln "The Silent World", och utöver den första svenska utgåvan 1954, så gavs den även ut igen 1956. I Sverige är boken numera antikvarisk och kan bara köpas begagnad, men den finns i nyutgåva på engelska (ISBN-13: 9780792267966). Boken är översatt till flera olika språk. Det finns även en film av Cousteau med samma namn.
Språket i boken är ganska enkelt, men dock en aning ålderdomligt, och det märks att översättaren inte riktigt har vetat hur olika ord skulle översättas och att det varit brist på svenska ord för vissa saker. Precis som i den engelska versionen så finns det en del uttryck på franska då ordet fått ha kvar sitt franska orginalord, främst avseende djurarter, men även en del annat. Texten är relativt lättläst, men möjligtvis kan en som inte har svenska som modersmål ha svårare att läsa boken. Skulle boken ges ut i nytryck, så kanske inte en ny översättning vore fel.
Boken använder främst meter som måttenhet, men det förekommer även famnar (1 famn = 1.8288 m) i vissa enstaka fall.
Bokens sidantal kan variera mellan olika källor, då den har 206 numrerade textblad, men har dessutom även 64 onumrerade sidor bilder uppdelade i fyra grupper, vilket totalt gör 270 sidor.
Boken innehåller 102 bilder från både över och under ytan, varav 20 i färg.
Boken har en enkel innehållsförteckning, men saknar register, så endast innehållsförteckningen kan vara en ledtråd för den som söker efter information i boken.
Betyg: fyra av fem, för att det är en intressant och klassiskt verk om dykningens pionjärålder, där man ständigt gjorde nya erfarenheter som frisimmande apparatdykare i en ständig utforskning av havets gåtor och mystik – en bok som varje dykentusiast borde läsa.
Relaterade länkar:
Engelska wikipedia om boken:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Silent_World_(book)
Google Books tre sidor om de olika engelska utgåvorna 1953, 1955 & 2004:
http://books.google.se/books?id=toYeAAAAMAAJ
http://books.google.se/books?id=IhISHAAACAAJ&dq=the+silent+world
http://books.google.se/books?id=UZ8SAQAAIAAJ
Engelska wikipedia om författaren:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques-Yves_Cousteau
Svenska wikipedia om författaren:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jacques-Yves_Cousteau
Engelska wikipedia om Frédéric Dumas:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A9d%C3%A9ric_Dumas
Amazon (US) om den engelska utgåvan från 2004:
http://www.amazon.com/Silent-National-Geographic-Adventure-Classics/dp/0792267966
Recension av den engelska boken:
http://www.scubadiverinfo.com/3_book_review_silent_world.html
Recension "DEN TYSTA VÄRLDEN" | Pär Ahlgren | 2010-04-03 20:59 |
Recension "THE SILENT WORLD" (engelska versionen) | Pär Ahlgren | 2010-04-03 21:02 |
Vrak och grottor som nämns i böckerna | Pär Ahlgren | 2010-04-03 21:08 |
Sv: Ingen översättning? | Sten Meyer | 2010-04-03 22:12 |
Sv: Sv: Ingen översättning? | Pär Ahlgren | 2010-04-03 23:44 |
Sv: Recension "DEN TYSTA VÄRLDEN" | Göran Nilsson | 2010-04-13 01:52 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: