Namn: Lösen:

Varför boken fick ett lägre generellt betyg

(Läst 601 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Nej Fredrik, inslag av vrak hade inte kunnat ökat betyget, men inslag från östkusten hade kunna gjort det – jag skall förklara varför:

En generell titel som "Marinbiologi artkännedom" tolkas av de flesta nog som en bok om marinbiologi i hela Sverige, framförallt om den ges ut av en rikstäckande organisation. En lokal koppling till (ex Havets Hus eller Universeum) hade kanske väckt andra förväntningar.

Dessutom är bokens fokus mer artidentifiering än att exempelvis beskriva biotoper, kretslopp eller ens mer omfattande artfakta.

En titel som tydligt hade visat att den handlar om artidentifiering på västkusten hade gjort att jag hade betygssatt boken mot de förväntningarna. Som det nu är uppskattade jag boken som snygg, välgjord, praktisk och intressant, den var dock inte alls vad jag hade förväntat mig utifrån titeln.

Läser man min motivering, skriver jag dock att boken faktiskt förtjänar ett högre betyg för personer inom den tänkte målgruppen, dvs västkustdykare med intresse för djur- och växtliv, som dock inte är intresserade av mer omfattade artfakta.
Med en tydligare inriktning hade jag nog gett boken betyget 4, för att den enligt min uppfattning är riktigt bra för sin tänkta målgrupp.

Det kan säkert uppfattas som hårt att betyget dras ner av titelvalet, men det är faktiskt den viktigaste beskrivningen av en bok för potentiella läsare.
Även tidigare har i övrigt fantastiska böcker fått ett neddraget betyg för att titeln är missvisande, exempel:
https://www.dykarna.nu/forum/recension-technical-diving-in-depth-207494
(Just i det fallet har jag pratat med flera läsare som trodde att boken skulle vara något annat än den är)

Mitt betyg är dock min personliga åsikt och inte en obestridlig fakta. Jag sätter betyg och tillhörande förklaring för att det skall vara vägledande för andra utifrån hur jag bedömer boken.
Delge gärna din egen åsikt om boken genom att skriva ett svarsinlägg om vad du tycker om boken så att potentiella läsare kan ta del av även dina åsikter också. (Detta gäller självklart även alla andra)

Dyk Väl!
Pär Ahlgren

Pär Ahlgren
Pär Ahlgren 2012-11-03 22:16:48
2 606 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Recension "MARINBIOLOGI ARTKÄNNEDOM" Pär Ahlgren 2012-11-01 22:08
svara Fullständig innehållförteckningPär Ahlgren2012-11-01 22:09
svara Sv: Fullständig innehållförteckningMikael Andersson2012-11-02 09:09
svara Sv: Sv: Fullständig innehållförteckningFredrik Astlid2012-11-02 09:19
svara Varför boken fick ett lägre generellt betygPär Ahlgren2012-11-03 22:16
svara Sv: Recension "MARINBIOLOGI ARTKÄNNEDOM"Oskar Sander2012-11-02 13:52
svara För ostkustdykarePär Ahlgren2012-11-03 22:32
svara Sv: För ostkustdykareAlex Norden2012-11-04 21:03
svara Angående "Innanhav" av Inge LennmarkPär Ahlgren2012-11-04 22:27
svara Sv: För ostkustdykarePeter Segerdahl2012-11-07 16:52
svara "Marin" och ÖstersjönPär Ahlgren2012-11-07 21:42
svara Sv: Recension "MARINBIOLOGI ARTKÄNNEDOM"Ulf Meyer2012-11-04 21:16
svara Ny version "Livet under ytan – en marin artguide"Pär Ahlgren2013-03-21 21:42

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: