Namn: Lösen:

Recension "PÅ BOTTEN AV VIKEN"

(Läst 4012 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Fullständig titel: "På Botten Av Viken – Berättelser Om Norrlandskustens Dramatiska 1900-tal"

Författare: Tommy Lundmark, 2006

Fakta: 192 sidor, 153x217x15 mm, ISBN-13: 978-91-976520-0-1

Omslag på boken:
http://www.dykarna.nu/fotoalbum/1471/258327.html

http://www.dykarna.nu/photos/2009/499420090904084934.jpg



Allmänt:

Detta är ytterligare en bok som berättar en del av Sveriges historia genom att utgå från vrak längs vår kust. I denna bok så behandlas bara händelser på 1900-talet längs norrlandskusten. Boken skall därför inte ses som en ren vrakbok, utan snarare som en historiebok med historier som kretsar kring marina händelser längs Norrlandskusten (med vissa små avstickare till andra platser).
Bokens målgrupp kan vara både dykare som vill veta mer kring historien runt vraken längs norrlandskusten, men också för övriga som är rent intresserade av svensk 1900-tals historia.

Författaren Tommy Lundmark blev som liten fascinerad av dykning och vrak, vilket i vuxen ålder ledde till dykarcertifikat och att han nu slutligen även skrivit boken om ämnet. Yrkesmässigt är han frilandsjournalist och har fått åtskilliga artiklar publicerade i norrländska tidningar.


Innehållet:

Boken är framförallt en historiebok, som dock hela tiden utgår från vrak på Bottenvikens botten, men utsvävningarna i internationell och nationell politik, flygkränkningar, ryska revolutionen, andra världshav, situationen för överlevande och diverse incidenter som inte genererat några vrak utgör dock en stor del av boken. Så även om boken inte bara handlar om vrak, så finns innehåller den gott om spännande och intressanta berättelser, och ger en mycket god insikt i förhållandena under de tider då några av vraken längs vår kust kommit till.

För dykare som vill läsa mer om historien kring vraken S/S Syria, S/S Friedrich Carow och M/S Grauten, så innehåller boken gott om uppgifter kring händelse, det politiska läget och efterspelen.
Även för flyghistoriskt intresserade, så finns en del av intresse i boken då ett helt kapitel har tillägnats tyska flygkränkningar, kurirflygningar, nödlandningar och haverier under andra världskriget.

I slutet av boken finns en uppföljning, där författaren återkopplar till en del personer och fartyg och deras öden efter de händelser som tas upp i boken.


Ingående kapitel:

Förord
S/S Worms och S/S Lissabon
S/S Syria
S/S Friedrich Carow
Tåmeplanet
M/S Grauten
Detta Hände Sedan
Epilog


Smakprov ut boken:

Utdrag från kapitel "S/S Worms och S/S Lissabon" om ryssarna låga respekten för svensk neutralitet när den tyska ångaren Lissabon blir uppbringad på svenskt vatten, s 16:
"Meyers påpekade att ryska flottans skepp inte hade någonting att göra på svenskt territorium möttes av ett torrt konstaterande från en rysk officer: 'Det struntar vi i.'
Efter kanonskottet och den nu uppenbara likgiltigheten inför neutralitetsbrott bestämmer sig besättningen ombord på Lissabon för att fly skeppet och männen rusar till babords livbåt eftersom de då får Lissabon mellan sig och ryssarna som håller på att borda lastångaren på styrbordsida.
"

Utdrag från kapitel "S/S Worms och S/S Lissabon" om det politiska läget under inledningen av första världskriget, s 24:
"1914 rådde trots allt någon form av terrorbalans men från rysk sida var man ytterst orolig för att Sverige skulle gå med i kriget. Faktiskt så till den grad att ett förebyggande slag mot svenska flottan övervägdes varpå chefen för ryska östersjöstyrkorna, amiral von Essen, i augusti 1914 var ytterst nära att överge diplomatin för krassare åtgärder. På grund av Sveriges dröjsmål med att utropa sin neutralitet vid den engelska krigsförklaringen mot Tyskland ansåg sig von Essen nödgad att spärra in alternativt sänka svenska flottan, lite beroende på hur ultimatumet mottogs. Med sig hade von Essen tillräckligt med fartyg för att genomföra sitt hot, eller i alla fall åstadkomma ett väldigt rabalder försökandes. Lyckligtvis hann ryska högkvarteret stoppa honom innan armadan kom i kontakt med svenska örlogsmän efter att svensk neutralitetsförklaring i elfte timmen avlagts, men utfallet visar hur skör relationen mellan länderna vid denna tid var."

Utdrag från "S/S Syria" om ett ryskt kapningsförsök inne på svenskt vatten 1916 när svenska marinen ingriper, s 76:
"Virgos kanoner var bemannade och pekade mot vardera av de flyende skeppen, medan det på jagarnas däck syntes hukande ryssar som kika upp bakom diverse mynningar redo för olika nyanser av skottlossning. I detta tillstånd av terrorbalans rusade skeppen fram tills de befann mellan Rödkallen och Nordströmsgrund, då löjtnanten Angelin valde att dra av på farten och vars båt nu dansade i svallvågorna efter fartygen."

Utdrag från "S/S Friedrich Carow" om sänkning av en lastångare 1917, s 96:
"Från torpedträffen var allt över på mindre än fyra minuter. Fartyget vred sig allt brantare åt babord och den vattenfyllda aktern lyfte fören högt över ytan. Från sin plats vid periskopet hade Kondrasjov en ytterst god utsikt över fartygets undergång och männens flykt. Allt utspelades bara några hundra meter framanför ubåtens för. På det här korta avståndet hade explosionen skakat om även Vepr, vars besättning fick en vag fingervisning om vad tyskarna upplevt i torpederingsögonblicket, med skillnaden att dessa inte varit beredda när plötsligt fartygsskrovet slitits itu av tryckvågen."

Utdrag från "Tåmeplanet" om censuren i Sverige under andra världskriget, s 127:
"Informationsstyrelsen duperade även landets tidningar att publicera rena fabrikationer, som när ett tyskt transportflygplan blir nedskjutet utanför Uddevalla den 14 april 1940. Av rädsla för den tyska reaktionen på nedskjutningen lyder den officiella förklaringen till haveriet att flygplanet kraschat mot en bergvägg. Dessvärre för UD fanns många vittnen till nedskjutningen och det inledande telegrammet fick därför följas upp av en lapp som beordrade tidningarna att inte ytterligare kommentera händelse, och framför allt inte publicera några bilder av flygplansvraket – eftersom dessa skulle påvisa en tydlig brist på bergväggar."


Kommentarer:

Stiftelsen Konung Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur gav 2005 en donation på 20.000 SEK till arbetet med boken. Vidare så har Skellefteå Marinarkeologiska Sällskap bidragit med mycket hjälp till boken.

Boken är svår att få tag på, men finns fortfarande att köpa som ny, dock inte i några butiker på nätet, men exempelvis från Skellefteå Museum som skickar mot faktura.

Det finns endast en högst spartansk innehållsförteckning och register saknas helt, varför de som söker information i boken får föga hjälp.

Boken är sparsamt illustrerad med några få svart-vita bilder och kartskisser.
Det finns i boken inget register där man kan söka information.

För den som vill läsa mer, så finns det sist i boken en referensförteckning över andra böcker.


Betyg: fyra av fem, för att den på ett intressant och spännande sätt återger delar av den marina kusten längs Bottenhavets kust, dock mer ur ett historiskt perspektiv, snarare än ett dykarperspektiv (men likväl med intressant information för vrakdykare).


Relaterade länkar:
En artikel i Norrbottens-Kuriren om boken och författaren:
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=1434185
En artikel i Västerbottens Mellanbygd på sida 4 om författaren och hans bok:
http://www.mellanbygden.nu/2007/vm_9.pdf
Förlagets sida:
http://tolforlag.se/indx.php?sida=2
Skellefteå Museum, ett av få ställen man kan få tag på boken:
http://museet.skelleftea.se/index97/index/bildv/start/book/booklist.htm



Pär Ahlgren
Pär Ahlgren
2009-09-04 08:52:17
2 606 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

 Visa alla svar

Huvudinlägg Recension "PÅ BOTTEN AV VIKEN" Pär Ahlgren 2009-09-04 08:52
svara I boken förekommande fartyg & flygplanPär Ahlgren2009-09-04 08:56
svara Sv: I boken förekommande fartyg & flygplanAnders Ståhl2009-09-04 10:13
svara Thuntank IV''s mycket lilla roll i bokenPär Ahlgren2009-09-05 11:19
svara Sv: Thuntank IV''''s mycket lilla roll i bokenGöran Nilsson2009-09-05 11:35

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: