Namn: Lösen:

Recension - Scubasigns

(Läst 5 143 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Fullständig titel
Scubasigns the guide to all scuba diving hand signals

Omslag:

http://www.wellstream.se/wp-content/uploads/2011/07/aboutbook_cover_large.jpg

Exempel på sida:

http://www.wellstream.se/wp-content/uploads/2011/07/page_exempel1.jpg

Kort fakta om boken
Författare: Dave Van Stijn och Mike Harterink
Förlag: Scubasigns foundation
Utgiven: 30/7-2009
Antal sidor: 288
Språk: Engelska
Format: Häftad

De olika kapitlen
Surface, 6.  Visar signaler för bl.a ok, hjälp, hämta mig och olika dykflaggor.

Basics, 14. Beskriver hur du bl.a signalerar okej, någonting är fel och fara, under ytan.

Night, 60. T.ex lampsignaler både på och under ytan.

Marine life basics, 66. Hur du bl.a signalerar ett djurs kön och beteende.

Marine life, 84. Tecken för djurarter i havet, t.ex olika hajar.

Numbers, 184. Handsignaler för siffror och hur du visar längre tal med händerna.

Teaching & guiding, 188. Tecken för instruktörer bl.a andas in/ut och blås bubblor.

Problem (solving), 204. Tecken för t.ex jag är hungrig och slut på luft.

Environment, 222. Visar hur du signalerar bl.a pir, sten och strömmar.

Wreck, 238. Är handsignaler för skeppsklockan, mast och propeller etc.

Tech, 250. Signaler för tekniska dykare med tecken som: byt gas och jag är under deco.

Fun, 260. Är en samling roliga tecken som t.ex LOL, jag älskar dig och Ta-daah.

Alternative, 278. Är alternativa sätt att signalera som bl.a linsignaler och tankbanger.

Contents. Är ett lättletat och välorganiserat register över alla signaler i boken.

Innehållet
Boken är en väldigt färgrik sammanfattning över de flesta handsignalerna som används vid vanlig sportdykning men även vid teknisk dykning. Sidorna är välarbetade med mycket bilder på hur du säger allt från små ord till hela meningar. Utöver handsignaler går den igenom dykflaggor, linsignaler och övriga sätt att kommunicera som med en spegel eller visselpipa. Bilderna är välgjorda med effekter som gör att du kan se en hel rörelse, som exempel när du signalerar ”vilket håll?”. En annan rolig detalj är att när du tror du kan alla signaler är det bara att surfa in på scubasigns.com och göra testet som de lagt upp där.

Egna kommentarer och betyg
Jag gillar boken starkt både för att den är färgglad och lättläst men även för att bilderna är väldigt bra tagna. Jag tror också att jag kommer kunna använda boken för fiskidentifiering i framtiden. Nu är då frågan om den leder någon vart och på den frågan måste jag ändå få svara ett högt JA! Iallafall om man tar sig tid att lära sig signalerna som står med i boken. Märkte att jag inte kan så många signaler trots allt men de få jag ändå kunde kände jag igen i boken. Utan tvekan kan jag sätta betyget 5/5 men jag skulle kanske tro att den kan utvecklas, med mer ingående signaler för bl.a teknisk dykning.  Slutorden får iallafall bli, jag bubblar vidare... men nu på ett säkrare och mer lättsignalerat sätt!

Recensionen tillhör mig Tobias Källström och får inte kopieras utan mitt tillstånd!
Alla bilder är hämtade från och tillhör http://www.scubasigns.com.

Foto saknas
Tobias K 2011-07-02 18:49:36
56 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det finns inga svar på detta meddelande
«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: