Namn: Lösen:

Recension "THE ART OF DIVING"

(Läst 2 647 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Fullständig titel: "The Art of Diving – and Adventure In the Underwater World"

Författare: Nick Hanna, 2006

Fakta: 272 sidor, 221x280x17 mm, ISBN 978-0-9545199-2-6

Omslag på boken:

http://www.dykarna.nu/photos/2011/499420110216232225.jpg

http://www.dykarna.nu/fotoalbum/1471/292822.html


Allmänt:

Boken är ett försök att beskriva känslan med dykning och vad det är som lockar människor till världen under ytan. Målgruppen för boken är bred, och den lämpar sig både för dykare och icke-dykare. Kanske en prefekt present till vänner som inte ännu dyker, men som är nyfikna på dykning och undervattensvärlden, och som genom boken kan få få inspiration att ta steget att bli dykare. För de som redan är dykare så är det kanske mer tjusningen att genom boken drömma sig bort från den torra landbacken och kanske även fascinationen över att kunna läsa om hur dykupplevelser kan beskrivas i ord. Boken är ingen lärobok, men innehåller i alla fall en hel del historik, marinbiologi och praktiska dykerfarenheter som både erfarna och oerfarna dykare kan ha nytta av.

Författaren Nick Hanna är britt och skaffade sig efter skolan erfarenhet som journalist och globetrotter, vilket sedan kombinerades till hans livsstil som sedan dess består i att skriva reseskildringar och reseguider. Han skrev sin första dykguide 1989 ("Tropical Beach Handbook") och har sedan skrivit bidrag till flera dyk- och snorklingsguider, bland annat tillsammans med välkända namn som Jack Jackson och LawsonWood. Alla hans böcker rör dock inte dykning.

Fotografen Dr Alexander Mustard föddes 1975 och är utbildad marinbiolog, men också författare och prisbelönt undervattensfotograf och har sedan 2004 ägnat sig på heltid åt författarskap och undervattensbilder. Han har vunnit flera priser som undervattensfotograf, bland annat BBC Wildlife Photographer of the Year och vid World Festival of Underwater Photography i Antibes. Han är Digital Officer för British Society of Underwater Photographers, administratör för Wetpixel.com och driver sitt eget bolag BlueeyeFX Production. Han har skrivit bidrag till flera andra böcker om fotografi, bland annat Martin Edge's "The Underwater Photographer" (2010) och Michael Aw's & Matthieu Meur's "An Advanced Guide To Digital Underwater Photography" (2007), samt bidragit med bilder till flera andra böcker om dykning och uv-foto.


Innehållet:

Boken lyckas på ett fantastiskt sätt att fånga varför vi dykare älskar den akvatiska miljön och de upplevelser man kan få under ytan. Att det sedan kompletteras med fantastiska bilder gör ju inte helheten sämre. Kort sagt kan man säga att det är men bok om och med känsla av dykning, som även bjuder på kunskap om den marina miljön och dykning. En bok att njuta sig igenom.

Författen Nick inleder med att beskriv hur dykningen har utvecklas som sport och de insatser som några av dykningens pionjärer gjorde (exempelvis Cousteau, men även en del forskare).
Därefter så övergår boken till miljön vi dyker i och vad som gör den så fantastisk, för att sedan fortsätta med varför och hur vi dyker, samt hur vi kan lära oss att uppleva mer när vi dyker. Fiskar har fått ett helt eget kapitel där författaren berättar om vilka möten man kan ha som dykare under vatten och man bäst skapar förutsättningar för dessa intressanta och spännande möten. Nästa kapitel handlar om farliga och udda djur som blåringad bläckfisk och hajar. Därefter fortsätter nästa kapitel med hur man som dykare kan göra dykningen till en ännu bättre upplevelse, och en rent av spirituell upplevelse för att skänka själen inre frid och i högre grad njuta av dykningen genom enkla medel innan boken går in på fridykning i jämförelse med apparatdykning och kort berättar hur den har utvecklas och vilka möjligheter som fridykning medför. Sist i boken så tas riskerna för de marina ekosystemen och en del moraliska dilemman tas upp till diskussion och även förslag på vad man själv kan göra för att hjälpa utvecklingen till ett hållbart samhälle.

UV-fotografer kan i boken finna stor inspiration, men för den tekniskt fotointresserade så saknas tyvärr teknisk information om de tagna bilderna, så man får snarare se det som inspiration än som en vägledning till bättre bilder.
För den som vill utvecklas som dykare, så finns det också en del inspiration att hämta i boken. Det finns dock inte handledningar i hur man praktiskt går till väga, men väl dock en hel del uppslag som man kan använda för att söka ytterligare information om man finner dem intressanta. Dock så finns en hel del för den som vill lära sig mer om havet och dess innevånare.

Hela boken är skriven med en skön avslappnad stil som hela tiden varvas med olika citat från andra personer och böcker, vilka är ett mycket viktigt inslag i boken och som används som språngbrädor i författarens berättelse om dykning. Citaten kommer från många kända, men även en del mindre kända personer, och för den som söker intressant litteratur så ges många smakprov i boken.

Något som absolut inte får förringas i boken är så klart alla fantastiska bilder som på ett briljant sätt fångar känslan, upplevelsen och visar på den fantastiska värld som finns under ytan. Bilderna bjuder båda på vackra undervattensvyer, undervattensdjur, möten mellan människa och djur, dykare i härliga dyksituationer, fina korallrev, läckra vrakbilder och fotografiska experiment, samt även några få bilder från ovan vattenytan. Bilder som nog får de flesta att bli dyksugna och säkert mycket säljande för de som ännu inte själva har upptäckt undervattensvärlden.


Ingående kapitel:

Introduction
(Författaren förklarar hur boken kom till och varför)
1 – The Lure of the Underwater World
(Om hur forskare och drivna pionjärer bygger upp dykningen till vad den är idag)
2 – Underwater Landscapes Where We Dive
(Beskriver undervattensmiljön, främst korallrev, men även isdykning och vrak)
3 – Going Underwater How We Dive
(Handlar om hur vi dyker, både bättre avvägning och att ta det lugnt för att njuta mer)
4 – The Art of Fish Watching
(Om ur intressanta fiskar kan vara om man vet var och hur man skall titta efter dom)
5 – Meetings with Remarkable Creatures
(Om hajar, mantor, muränor, bläckfiskar och däggdjur som kan fascinera)
6 – The Spirit of the Seas
(Hur människan kan förhålla sig till dykning och föra den roligare eller mer rofylld)
7 – The Art of Freediving
(Om fridykning och vad det kan erbjuda i jämförelse med apparatdykning)
8 – The Fate of the Oceans
(Om hur havet påverkas av människan och hur man kan skydda undervattensmiljöerna)


Smakprov ur boken:

Utdrag från kapitel "Underwater Landscapes – Were We Dive" och avsnittet "The Reef by Night" om upplevelsen av nattdykning, 66:
"Some people still can’t bear the thought of being underwater in the dark, Hans Hass among them. 'I admit frankly that diving by night fills me with fear,' he confesses inConquest of the Underwater World. 'We made our first such descent in 1954 in the Caribbean, where we dived on a reef with five-kilowatt floodlights,' he wrote. 'I knew this reef like the back of my hand, but at night everything was changed; we saw only the narrow cone illuminated by the floodlights and were completely surrounded by pitch black.' The darkness became menacing: 'We knew how sharks behave by day, but who could know what came out of the depths by night?'
But Hans and Lotte found nothing more threatening than snoozing parrotfish: 'We swam through the reef with the floodlights and looked at fish sleeping peacefully on the seabed. We got so close to many of them that we could touch them with our hands,' recalled Hass. 'Other denizens of the sea which we hardly ever saw by day had now left their hiding places and were moving busily about the seabed,' he observed. Despite emerging from this ordeal-by-parrotfish unscathed, Hass could not overcome his unease with night diving: 'Unless I can see around me clearly my imagination tends to run wild,' he admitted.
"

Utdrag från kapitel "Going Underwater – How We Dive" och avsnittet "Best of Buddies" med ett citat av John Bantin om hur lite skämt med en buddy kan slå fel, s 109:
"I was all ready to get this marvellous picture, and everything was lined up for the shot. The guy's swimming along, oblivious to what's happening, the elephant seal is hovering above him getting ready to grab him and do his best, I'm ready with my camera – and then, to my amazement, the elephant seal open sits mouth. I'm watching, mesmerised, as it then proceeds to swallow my buddy's head. I attacked the elephant seal to get him to let go – it was a bit like attacking a sofa, but the elephant seal got the idea and swam off. My buddy said to me afterwards 'what happened down there? I was swimming along and it suddenly went dark'. I was at a loss to explain…and the worst thing was, I didn't get the picture either."

Utdrag från kapitel "The Art of Fish Watching" och avsnittet "Getting Closer to Fishes" om hur man kan få kontakt med fiskar, s 145:
"Film-makers Guy and Anita Chaumette believe that we don't give enough credit to fishes. Their films explore the possibilities of interacting with marine life in a non-threatening manner to gain new insights into their behaviour. If fish enjoy visits to the cleaning station, they argue, perhaps they will also enjoy being caressed by a human. In their award-winning film Talking with Fishes, Guy sets out to prove this by gently approaching a Nassau Grouper, which allows itself to be stroked under the chin and, eventually, all over its body. He then repeats the performance with first a small Spotted Moray and then a large Green Moray. After initial hostility, the large moray eventually accepts him: 'She appears to be really enjoying herself,' he says. He even manages to tickle a venomous scorpionfish under its chin, and beguile a nurse shark into having its back stroked."

Utdrag från kapitel "The Spirit of the Seas" och avsnittet "Holistic Diving" om hur dykning kan vara en spritituell upplevelse, s 199:
"You don’t have to be into new-age spirituality to enjoy the benefits of super-relaxed diving. Many divers are already practicing this kind of diving, despite having never heard of anasana. The best divers are already in a Zen-like state: calm, controlled and centred on the experience. The idea of yoga diving is to increase your quotient of the here-and-now, and to move from a linear approach – pursuing a set route around the reef, for instance – to a more holistic consciousness of the ocean.
Try it for yourself. Look for a spot on the seabed that you can return to repeatedly. Nere you can observe or meditate on what's going on around you, and the seabed becomes like an underwater temple or shrine. You will soon relax and feel the focus shift to your inner world.
"


Kommentarer:

Boken finns utgiven i två varianter, en som hardcover (ISBN 9781599212272) och en som paperback (ISBN 9780954519926). Omslaget på hardcover-versionen är ljusblått med en dykare försedd med monofena sedd underifrån, medan paperback-versionen har ett omslag som är mörkare och visar en apparatdykare framifrån när ett fiskstim passerar förbi.
Boken finns även översatt till tyska och heter då "Tauchen Ultimativ" (ISBN 978-3980960717).

Boken använder främst metriska enheter, men skriver parallellt inom parentes engelska måttenheter (exempelvis fot) för att passa en global publik.

Språkmässigt så behöver man nog inte tveka om man tidigare klarat av att läsa litteratur på engelska. Självklart kommer en bok om dykning och undervattensvärlden alltid att bjuda på en del ovanliga ord, men är man beredd att slå upp några ord på vägen eller om man redan är bekant med dyk- och marinbiologiska termer på engelska så finns inget skäl att tveka. Även om man inte skulle kunna ett ord engelska så har boken fortfarande mycket att bjuda på med sina läckra bilder.

Bilderna är tagna av den världsberömde fotografen Alex Mustard, och boken är fullständigt överöst med läckra bilder på nästintill varenda uppslag. Det finns inte mindre än 40 uppslag som bara täcks av en enda bild. Till förtret för hängivna fotografer så finns dock ingen fotografisk information (exempelvis slutartid, lins, kameramodell, mm) angående bilderna i boken.

Boken har innehållsförteckning över huvudkapitlens rubriker och ett register på 360 sökord, tillräckligt för att vägleda läsare till rätt avsnitt, men kanske inte tillräckligt för den som söker olika detaljer i boken.

Betyg: fem av fem, en underbart härlig bok om dykning som försöker visa känslan kring dykning mer än något annat, en bok som kan få dykaren att drömma sig bort från en trist vardag och en ännu oinvigde att bli nyfiken, kort sagt ett försök att förmedla dykupplevelsen i bokform.


Relaterade länkar:
Webbsidan som kompletterar boken:
www.artofdiving.com
Amazon.com om bokens hardcover-version:
http://www.amazon.com/Art-Diving-Adventure-Underwater-Ultimate/dp/1599212277
Google Books sida om boken:
http://books.google.se/books?id=1uMjeIBjxO0C
Bokrecension.se om boken:
http://www.bokrecension.se/1599212277 (hardcover)
http://www.bokrecension.se/0954519922 (paperback)
Författarens Nick Hannas egen webbsida:
http://www.nickhanna.co.uk
Fotografen Dr Alexander Mustards egen webbsida:
http://www.amustard.com
Fotografen Dr Alexander Mustards eget företag:
http://www.blueeyefx.com/news/dr-alexander-mustard.html



Pär Ahlgren
Pär Ahlgren
2011-02-16 23:28:44
2 606 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

 Visa alla svar

Huvudinlägg Recension "THE ART OF DIVING" Pär Ahlgren 2011-02-16 23:28
svara Fullständig innehållsförteckning för intresseradePär Ahlgren2011-02-16 23:29
svara Sv: Recension "THE ART OF DIVING"Nick Bonnedahl2011-02-28 16:00

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: