Namn: Lösen:

Recension "THE TIN OPENERS"

(Läst 4 804 gånger.)


Du måste vara inloggad för att skicka mail!


Fullständig titel: "The Tin Openers – the Secret Underwater War Against The U-boats 1914-1918"

Författare: Kendell McDonald, 2003

Förlag: Historic Military Press

Fakta: 33 sidor, 148x210x3 mm, ISBN 1-901313-19-0

Omslag på boken:
https://www.dykarna.nu/fotoalbum/1471/299338.html

https://www.dykarna.nu/photos/2011/499420110723140753.jpg



Allmänt:

Boken, eller snarare häftet, beskriver det arbete som utfördes inom brittiska flottan under första världskriget, där tungdykare gick ner på sänkta tyska ubåtar för att försöka lokalisera kodböcker, sjökort och annan relevant information.
Målgruppen för boken får nog anses vara en militärhistoriskt intresserad publik, och även om boken blir extra intressant för dykande läsare, så måste man inte vara dykare för att uppskatta bokens innehåll. Boken lägger dock inte allt för mycket möda på att förklara dykeritekniska detaljer, så det underlättar klart om man som läsare har en viss grundläggande kunskap om dykning eftersom författaren verka ha haft det.
Boken saknar större utbildnings- eller nyttovärde, och får nog främst ses som underhållande läsning.

Författaren Kendall McDonald är före detta militär och senare journalist (bland annat för London Evening News). Hans hobby är sportdykning och han började snorkla 1949 och sportdyka 1953. han har tjänstgjort i olika funktioner inom det brittiska sportdykarförbundet BS-AC, bland annat som ordförande. Han har skrivit över 30 böcker relaterade till dykning och även regelbundet skrivit i brittiska tidningen Diver, bland annat om vrakdykning, samt även deltagit i TV-inslag och radioprogram.


Innehållet:

Boken inleds med kort bakgrundsfakta kring det tyska ubåtskriget mot Storbritannien och dykaren Ernest Charles "Dusty" Miller som blev en central figur i verksamheten efter den första lyckade dykningen på en tysk ubåt som sjunkigt. Resultaten av dykningarna blev så framgångsrika att det hela hemlighölls i nästan tio år innan man offentligt talade om vad man hade gjort, och hur brittiska flottan kunde sitta med så bra underrättelse under första världskriget.

Den dykning som skildras är ganska otrevlig och farlig, och knappast barnvänligt. Även om den är beskriven på ett ganska enkelt sätt utan allt för mycket målande detaljer, så är det mycket traumatiska öden, fasa och död som beskrivs i boken.
Utöver själva dykningarna så får man också läsa en del om det tyska ubåtsvapnet och självklart om bokens huvudperson: Dusty Miller. Dusty dök på 50 olika ubåtar under kriget, och boken beskriver 10 av dem, samt ett dyk på en tysk ubåt som gjorts av andra dykare. Även dykningar på fartyget Laurentic som sjönk under en guldtransport på väg till USA beskrivs kort i boken.

Innehållet i boken är ganska kortfattat och varje vrak får bara ett par sidor som helhet. Det som egentligen skulle kunnat ha blivit en tjock bok, blir istället ganska komprimerat där man kort berättar om några av de dykningar som genomfördes och de vrak som man dykt på.
Även om boken är ganska trevlig och intressant, så känns den inte helt välskriven, och seriösa vrakfantaster önskar säkert mer information än vad som står i boken.

För oss dykare så är det dock intressant att aktuell status och position redovisas på flera av vraken. Informationen är dock alldeles för kort för att utgöra en fullvärdig dykplatsbeskrivning, men kan ändå vara intressant för att hjälpa intresserade dykare vidare i informationssökandet. Det skall dock påpekas att uppgifterna kring en del av ubåtarna som nämns i boken inte överenstämmer helt med andra källor, exempelvis kan förlisningsdatum variera någon dag, och rörande UC-78 så verkar uppgifterna stämma bättre med UB-31 (som inte nämns i boken).


Ingående kapitel:

The 'Tin Openers' – (introduktion)
Dusty Was Here - (kort om uppföljningsinformation om vrak i boken)
The Underwater War - (kort om ubåtskriget 1914-1918)
The First Tin Opener - (om personen Dusty Miller)
The First Opening - (den första undersökningen och dess effect)
The Second Opening - (den andra ubåten som undersöktes)
Panic Down Below - (när det höll på att gå riktigt illa och Miller fick bråttom till ytan)
Dusty Goes for Gold - (bärgning av en guldlast avsedd för USA)
Back to Tin Opening - (undersökning av flera olika ubåtsvrak)
The Bombers Join In - (om hur flygvapnet stöttade ubåtsjakten)
The Fastest Dive - (om när dykare hinner in i vraket innan det ens hunnit kallna)
Lost and Found - (ett fall där det man sökte redan hade spolats ut ur vraket)
A Boat Full of Suitcases - (mystiskt fynd av resväskor i en tysk ubåt)


Smakprov ur boken:

Utdrag från kapitlet "First Opening" om när man ser resultatet av det första försöket, avsnittet ger även exempel på militära uttryck, s 11:
"As soon as the trawler docked at Yarmouth, a fast car took Commander Damant and Diver Miller straight to the Admiralty. Dusty later recalled that he 'had never seen so much 'scrambled egg' together in one room.' Captains and commanders listened intently as Damant reported on the dive, and then studied Dusty's sketches before cross-examining him closely.
What they learned from Dusty was to have huge effects on the war against the U-boats. Soon all in the Fleet, who needed to know, were told the latest German codes. Only a very, very few knew where the information came from. Most thought that British Intelligence was doing a grand job!
Dusty’s description of the mine-chutes also led to the Admiralty deciding that the German mine-laying technique had possibilities and that their equipment should be adapted for use in the British E-class submarines. To do this, more divers were sent down to examine the UC-2 and within a month the U-boat wreck had been raised and brought ashore.
"

Utdrag från kapitlet "Panic Down Below" om när man ser resultatet av det första försöket, s 17:
"The fact that there were survivors should have meant that the conning tower escape hatch was open, but it wasn't and Dusty moved swiftly into the routine of blowing it open. Once he entered the boat, he was surprised at the number of bodies which crowded around him, seeming to want to attach themselves to him at his every movement. Later he said that though he knew it was the currents he made that pulled the bodies in to him, the sheer number of them (19 of the crew were trapped inside the flooded boat) which made him feel 'a bit twitchy'. Pushing his way past the bodies he found the code box on the floor of the control room without much difficulty and dragged it towards the hatch ladder. He was about to hoist it upwards when he suddenly heard the U-boat’s engines start up.
It was impossible! The submarine had been sunk over a week ago! Mental pictures of crazed engineers trapped for all that time in the engine room flashed into his mind. It says a lot for his strength of will that instead of making a hasty exit, Dusty hauled more line and air pipe into the control room and, with only his torch to light the way, set off towards the engine noise. It was with huge relief that he found the engine room’s watertight door was ajar and, shoving it wider, he could see that the engines were still and the compartment completely flooded. His 'mad engineers' were dead, their bodies floating up in the pipe work at the top of the hull. But the sound of running engines still vibrated through the boat!
"

Utdrag från kapitlet "First Opening" om när man ser resultatet av det första försöket, s 22-23:
"Dusty dived UB-56 after she had been down for three days. At first, the dive went well. He found her on the seabed at 121 feet. The visibility was good, with light reflecting well from the grey-white sand of the seabed. He landed near the stern which was badly damaged when she had hit a mine of the deep nets. He noted that she still had net and mine wire wound round one prop shaft and that this had obviously pulled a mine into her. As he moved forward towards the conning tower, he was frightened by the sight of a second mine streaming out in the tide and swaying back and forth within an inch of the submarine's hull.
Any diver would have been forgiven for abandoning the dive at once, but not Dusty. He pulled the mine away from the U-boat by its mooring wire and, holding the mine to him with one hand, ever so gently, removed the detonating trigger with the other. He was cool enough to note the number on the mine casing and to phone it back to his attendant, so that the number could be matched to the minefield plans.
"

Utdrag från kapitlet "The Fastest Dive" med stycket som avslutar kapitlet och ger exempel på lite dykrelevant information, s 29:
"Amateur divers found this wreck in 1983 at 51 03.68N; 01 14.23E. She was almost blown in two with the stern section swung 30 feet to the west of the main part of the wreck. Her hatches are open and her periscope fully extended. Her props have been salvaged. One bore the number UB-109; the other was marked UB-104. This shows that the Germans were so short of spares by this late stage of the war that they were replacing damaged propellers with any which would fit."


Kommentarer:

Språket i boken är inte allt för komplicerat, men det är fullt av facktermer, varför det underlättar om man är bekant med militära uttryck och dykeritermer. Är man ovan att läsa engelska så kan bokens relativt lilla textomfång göra att det kan vara en bra bok på engelska, men har man även problem med att förstå facktermer så kan det bli lite knepigt att ta sig igenom boken, då de ovanliga orden inte är de lättaste att återfinna i ett lexikon.

Boken är ganska väl illustrerad med 22 st bilder, dock främst på de ubåtsmodeller som diskuteras i texten, men även någon vrakskiss, samt bilder på personer och utrustning förekommer. Allt dock i svart-vit, och inga undervattensbilder. Den målade omslagsbilden är den enda färgbilden, och också den enda bilden som illustrerar dykning.

Boken saknar både innehållsförteckning och register, så för den som vill söka information i boken, så får man helt enkelt bläddra för att försöka hitta den man vill finna.

Måttenheterna i boken är främst engelska, det vill säga fot och miles eftersom informationen bygger på gamla uppgifter. Så det underlättar om läsaren har viss kunskap om dessa måttenheter för att bättre förstå det som beskrivs. Enstaka exempel finns dock där djup anges i meter när man refererar till modern dykning.


Betyg: fyra av fem, för en enkel men intressant läsning om en historisk intressant dykepok unik i dess slag, dock mycket kort.


Relaterade länkar:
Boken kommenteras på Divernet:
http://www.divernet.com/other_diving_topics/160223/uboat_hunters_by_robert_m_grant_the_tin_openers_by_kendall_mcdonald.html
Boken kommenteras på Subchaser:
http://www.subchaser.org/book-mcdonald
Boken kommenteras kort på Grat War Forum:
http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=53120
Scuba Hall of Fame om bokens författare:
http://www.scubahalloffame.com/hallmembers/2004/kendallmcdonald.html




Pär Ahlgren
Pär Ahlgren 2011-07-23 14:12:35
2 606 postningar

mail 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

 Visa alla svar

Huvudinlägg Recension "THE TIN OPENERS" Pär Ahlgren 2011-07-23 14:12
svara I boken förekommande vrakPär Ahlgren2011-07-23 14:14
svara Sv: Recension "THE TIN OPENERS"Rikard Bremer2011-07-23 18:21

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: