Namn: Lösen:

Recension "UNDERWATER DIGITAL PHOTOGRAPHY"

(Läst 2 103 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer

Fullständig titel: "The Beginner's Guide to Underwater Digital Photography"

Författare: Larry Gates, 2010, 1:a utgåvan

Förlag: Amherst Media

Fakta: 128 sidor, 217x278x9 mm, ISBN 978-1-58428-274-7

Omslag på boken:

http://www.dykarna.nu/photos/2012/499420121118214915.jpg

http://www.dykarna.nu/fotoalbum/1471/316713.html


Allmänt:

Boken är avsedd för relativa nybörjare inom undervattensfotografering och förklarar grunder och ger tips som skall hjälpa läsaren i sin personliga utveckling. Som författaren uttrycker det "a book for the 'regular guy' ". Kameramässigt kan bokens beskrivas täcka från enkla kompaktkameror i uv-hus till kamerariggar med olika linsalternativ och en blixtarm, dock inte riktigt till kameror med makrolins, fisheye-lins eller multipla blixtarmar. Boken är skriven för att fungera för självstudier.

Författaren är amerikan bosatt i Florida där han är verksam som dykinstruktör sedan två decennier och bland annat håller kurser i uv-foto. Han har även jobbat som säkerhetsdykare och assistent vid stora modeproduktion och filminspelning. Han fotograferar främst i tropiska vatten, främst i Karibien. Han är tidigare publicerad i Skin Diver, Florida Scuba News och Water Line, samt även skrivit uppföljaren inom uv-foto "Advanced Underwater Photography – Techniques for Digital Photographers" (2011) och varit medförfattare till "Eco-Touring the Florida Keys" (2005).


Innehållet:

Boken fokuserar på grunderna för undervattensfotografi och börjar med att poängtera vikten av att vara en bra dykare och avslappnade i vattnet innan man kan ta bra bilder, och följer upp det med värdet av att ta bilder (exempelvis möjligheten att visa omvärlden livet i havet eller ta egna minnen med sig hem) och tittar på utrustning för undervattensfotografering (både enkla kompaktkameror i uv-hus och kamerariggar med systemkameror och blixtarmar).
Boken fortsätter sedan med hur man tar bra bilder (bland annat komposition), vilket är bokens största kapitel och ger bland annat flera exempel på olika bilder av samma motiv som visar vad som gör en bild bättre än en annan. Avsnittet är nog en av bokens stora behållningar för läsarna, men innehåller mest generella saker som kan återfinnas i andra fotoböcker.
Vård av utrustning har fått ett eget avsnitt innan författar med att beskriva olika tekniker för hur man fångar djurliv på bild. Det senare ett avsnitt som säkert har behållning för de som saknar större erfarenhet av att fotografera djurmotiv i vatten.
Det sista kapitlet handlar om efterbehandling av bilder.
Boken avslutas med en sammanfattning, referenslisa och innehållsförteckning.

Boken har få rent tekniska detaljer, och berör inte val av linser, kamera eller visar olika tabeller eller tittar på optik och ljus. Det ges enkla råd och riktlinjer för att välja inställning av bländare och slutar i kombination med ISO-inställning. Fokus ligger mer på att lära sig jobba med den utrustning man har och göra det enkelt för sig.
Boken berör knappt extrem vidvinkel (fisheye) och har mycket lite om extremt små motiv (marko), utan ligger mer fokuserad kring vad som kan vara vanliga motiv för de flesta nybörjare inom uv-fotografi som fiskar, koraller, leddjur och andra dykare. Även om boken har ett kort avsnitt om fotografering av vrak, är det mest bilder och mycket lite text.

Författaren blandar in personliga kommentarer och humor i texten, vilket dels förmedlar en del personliga erfarenheter och en känsla av författaren som person.

Boken har sin stora förtjänst om man vill komma igång och utvecklas som relativ nybörjare, framförallt om man intresserar sig för komposition och fotografering av fiskar. Vill man däremot lära sig mer om de tekniska funktionerna på sin kamera, lära sig mer om efterbehandling av bilder eller vill fördjupa sig inom antingen extrem vidvinkel eller makrofotografering bör man se sig om efter en annan bok.

Boken har inga tips på självövningar.


Ingående kapitel:

1. The Scuba Diver
2. The Value of Underwater Photography
3. Equipment
4. The Four Elements of an Acceptable Image
5. Camera Care and Maintenance
6. Practice Good Technique
7. Postproduction

(Se separat inlägg nedan för fullständig innehållsförteckning)


Smakprov ur boken:

Utdrag från kapitel 1 "The Scuba Diver" och hela avsnittet "Become A Skilled Diver First" som exempel på jordnära råd och nivå på boken, sida 13:
"You must become a certified scuba diver before you can become an underwater photographer. (Okay, I’ve just stated the obvious – I know someone out there is thinking, “But Larry, I can hold my breath for a very, very long time!” If that is the case, I will happily grant an exception to the rule.) It doesn’t hurt if scuba diving is second nature to you so that you can focus on your photography. Remember, in underwater photography you are trying to do two things at once: scuba dive and take pictures. If you are having trouble with one, it follows that you will have trouble with the other.
An underwater photographer should always be aware of their limits with respect to depth, decompression status, air consumption, and navigation skills. More than one professional underwater photographer has come up “bent” as a result of staying underwater too long in pursuit of that last great image. Even a once-in-a-lifetime shot of the blackcap fairy basslet is not worth a trip to the recompression chamber, running low on (or out of) air, or risking your life. The goal of a good underwater photographer is not just to take the photograph, it’s to come back with it!
"

Utdrag från kapitel 4 "The Four Elements of an Acceptable Image" och sista stycket i avsnittet "Fixed, Manual, and/or Automatic Focus" som exempel på att hålla det enkelt, sida 35:
"I keep things simple most of the time. When I am using autofocus, I use the center-of-the-frame focal point. I press and hold the shutter button halfway down, allow the lens to achieve focus on the subject, then compose the shot as I wish – because, with the focus locked, I can move the camera to the side to place the subject off center if I wish.
Once I’ve composed the shot, I fully depress the shutter to take the photograph. Concurrently, I can also use aperture size to determine how much of the foreground and background I want in focus. Simple, right? (Note: This technique – especially depressing the shutter button only halfway when your camera is in its underwater housing – requires some practice. Fortunately, this can be done on land.)
"


Utdrag från kapitel 4 "The Four Elements of an Acceptable Image", avsnittet "Subject" och första halvan av underavsnittet "Wrecks" om fotografering av vrak, sida 72:
"I included wrecks as one of the six subject categories photographed by underwater photographers, so some discussion of the subject is in order. Wrecks are challenging to photograph because it is difficult to show just how big the wreck is. To rectify this, I try to include a secondary subject (such as another diver) to provide viewers with a reference point that will help them put the size of the wreck in perspective.
Typically, wrecks are photographed in a similar manner to reefs and corals. Starting out using a wide-angle lens to give a panoramic (and usually monochromatic) view of the wreck, then use a lens with a narrower angle of view to photograph the wheelhouse or portholes, companionways or hatches. Finally, use a macro lens to photograph the small coral polyps encrusting the wreck and the marine life inhabiting it. The fish can serve as your primary subject, and the wreck can be cast in the role of secondary subject.
"

Utdrag från kapitel 6 "Practice Good Technique", avsnittet "The 'Head 'Em off at the Pass' Technique" och andra halvan av underavsnittet "Avoid Spooking the Fish" som exempel på personliga praktiska tips, sida 101:
"Some years ago, I was talking to a friend who is very active in spear fishing. He told me that if he looked a fish in the eye, it often seemed to spook it and he would not get his shot. As an experiment, I tried the same thing (with my camera, not a spear gun) and had similar results. Now, when I am photographing any aquatic or marine life with eyes, I try to avoid making eye contact; it seems to make the fish uncomfortable.
Instead, I try to give the fish the impression that I really am not interested in it. My belief is that if I demonstrate any overt interest, the fish is likely to interpret it as predatory— which will, naturally, make the fish uncomfortable. Eye contact or not, it is my belief that when a fish becomes aware of my presence it instinctively determines whether I am its predator, and its first reaction is to avoid predation. This may cause the fish to relocate someplace safer—and certainly away from me.
If we want to photograph fish, nothing in our diving or photographic technique should cause the fish to interpret us as predators. When I have witnessed predation, there is normally a sudden, lightning-fast movement on the part of the predator. This is why our technique, both in diving and photography, needs to be void of any rapid movements as we approach marine life.
"

Utdrag från kapitel 6 "Practice Good Technique", avsnittet "Some Common Techniques To Avoid" och del av underavsnittet "The 'Barge Right In' Technique" som exempel på personlighet och humor i författarens skrivsätt, sida 104:
"When imagery of that fish is viewed, the photographer’s description may sound kind of like this, 'See? Look there – just above the center! There's that fish! Look closer – you can see it! There's its tail! That fish was moving so fast I was lucky to get even this shot of it! Whadda
ya think?' My straight-faced reply to that question varies, but usually sounds something like, 'I think that is one of the best captures of how fast a fish can swim that I have seen for some time,' or, 'That is the nicest - I'd even suggest classic – shot of a fish butt I’ve ever seen taken at this dive site. What kind of camera did you use to take that picture?'
Whether or not the photographer takes my tongue-incheek reply seriously (it's all great fun), I try to suggest a technique that would work better and regardless of what kind of camera is used. One suggestion would be to use a bit of patience.
"


Kommentarer:

Författaren har skrivit en uppföljare till boken foto som heter "Advanced Underwater Photography – Techniques for Digital Photographers" (2011).

Språket i boken är inte allt för svårt om man redan är bekant med termer inom dykning, fotografi, kamerateknik en del vanliga namn på djur i havet. Eftersom boken är amerikansk skiljer sig viss stavning från den brittiska stavning som lärs ut i svenska skolan (exempelvis "color" istället för "colour").

Boken har 174 fotoillustration, varav de allra flesta är undervattensbilder kompletterade med en del bilder på utrustning eller landbilder som exempel för att illustrera vad som beskrivs i texten. Författaren visar även flera bilder som inte blivit helt bra som jämförelse vid exempel på vad som gör bilder bra (exempelvis oskärpa, motivet hamnat fel, med mera). Generellt håller dock inte alla bilder i boken den toppenkvalité som man kanske skulle förvänta sig i en lärobok för uv-foto, framförallt när motiven är vrak eller skall visa hur andra uv-fotografer beter sig under vattnet. Illustrationerna i boken saknar tekniska kommentarer kring hur de var tagna (inställningar, blixtar, kamera, med mera) vilket gör att tekniskt intresserade fotografer inte kan dra samma lärdom från bilderna som hade varit möjligt med dessa kommentarer.

Boken har en mycket detaljerad innehållsförteckning på flera sidor, dock uppdelad av mellanliggande bilder som gör den lite svåröverskådlig, samt ett sökregister på drygt 350 sökbegrepp.


Betyg: tre av fem, en bok som fokuserar på hur nybörjare kan komma igång med uv-foto och håller det ganska enkelt och tekniskt enligt principen att jobba med vad du har.


Relaterade länkar:
Amazon (US) sida om boken:
http://www.amazon.com/Beginners-Guide-Underwater-Digital-Photography/dp/1584282746
Amazon (UK) sida om boken:
http://www.amazon.co.uk/Beginners-Guide-Underwater-Digital-Photography/dp/1584282746
Google Books sida om boken:
http://books.google.se/books?id=wpbzjnC57DgC
Bokrecension.se om boken:
http://www.bokrecension.se/1584282746
Författarens egen webbsida:
http://www.larrygates.com
Recension av boken på Good Reads:
http://www.goodreads.com/book/show/7933571-the-beginner-s-guide-to-underwater-digital-photography



Pär Ahlgren
Pär Ahlgren
2012-11-18 21:59:42
2 606 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

 Visa alla svar

Huvudinlägg Recension "UNDERWATER DIGITAL PHOTOGRAPHY" Pär Ahlgren 2012-11-18 21:59
svara Fullständig innehållsförteckningPär Ahlgren2012-11-18 22:00
svara Sv: Recension "UNDERWATER DIGITAL PHOTOGRAPHY"Michael Olin2012-11-19 02:32

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: