Recession "RED SEA WRECKS"
(Läst 3 948 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Fullständig titel: "Diving Guide To The Red Sea Wrecks"
Författare: Andrea Ghisotti / Kurt Amsler / Roberto Rinaldi / Massimo Bicciato / Vincenzo Paollillo / Paolo Rossetti, 2002
Fakta: 140 sidor, 151x209x9 mm, ISBN 88-8095-852-6.
Bild på omslaget:
https://www.dykarna.nu/fotoalbum/1471/268435.html
Allmänt:
Boken är en dykguide för några av de mest välbesökta vraken i norra Röda Havet, men eftersom männen bakom boken i huvudsak är italienare, så är finns även några vrak med italienskt ursprung längre söder ut i Röda Havet med i boken.
Boken är liten och smidig och utgör ett bra hjälpmedel för den som vill ha en smidig vrakguide med sig, eller som vill planera en vrakresa till Röda Havet.
Boken är en sammanställning av dykplatsbeskrivningar av de sex olika författarna.
Andrea Ghisotti – har även varit med och skrivt andra välkända dykguider som "The Red Sea" och "Mediterranean Wrecks", båda utgivna i olika upplagor.
Kurt Amsler - har skrivit delar i flera andra dykguider (varav flera har getts ut i olika utgåvor med olika omslag) "Maldives", "Caribbean", "Wrecks of the Mediterranean", "Corsica", "Maldives", "The French Polynesian", samt böckerna "The Best Dive Sites of the World", "Kurt Fototips", "Tauchpraxis" och "Dive The World".
Roberto Rinaldi - har även skrivit bidrag till dykguiderna "The Great Barrier Reef Dive Guide", och "Honduras And Belize ", samt till boken "Engineers of the Sea: 50 Years of Coral Reef Expeditions".
Massimo Bicciato - har även bidragit till dykguiden "Hurghada" och till boken "The Sea".
Vincenzo Paollillo - har inte lämnat några större spår efter sig inom dyklitteraturen.
Paolo Rossetti - har inte lämnat några större spår efter sig inom dyklitteraturen.
Innehållet:
Boken inleds med ett introduktionskapitel, där det kort på 13 sidor gås igenom lite om Röda Havets historia, förhållanden, efterforskning kring vrak, faunan på vrak, samt tips för dykning och fotografering på vrak.
Bokens huvuddel består av välbearbetade dykplatsbeskrivningarna.
Varje vrakbeskrivning består av flera delar:
- Ett uppslag med en färgskiss över vraket där man får en överblick över dykplatsen och vraket,
- en gradering på hur svårt det är att lokalisera vraket, siktförhållanden, strömförhållanden, svårighetsgrad, historiskt värde, fotomotiv och biologisk rikedom,
- en kort faktalista över fartygstyp, nationalitet, byggår, tonnage, förlisningsdatum, förlisningsorsak, plats, avstånd från land, min- och maxdjup.
- ett flertal foton på vraket (och eventuellt även på fartyget innan förlisningen) – alla med bildtext,
- historien om vrakets förlisning, lokalisering och identifiering när sådan finns, samt
- en dyktursbeskrivning (förslag).
I omfång är varje beskrivning minst ett uppslag med färgskissen och ett uppslag med text och bilder, vissa är flera uppslag text och bilder.
Vissa av beskrivningarna innehåller mer än så, Thistlegorm har exempelvis inte mindre än två vrakskisser (varav den ena är en stor utvikningsbild) och dessutom en mindre bild på varvets översiktsritningen.
En nackdelen med boken är att vraken är ganska utspridda geografiskt och ganska få av det faktiska utbudet, varför den knappast är heltäckande på en vraksafari eller inför planerandet av en resa. Däremot så är den föredömlig avseende upplägget för de vrak som faktiskt finns med.
Ingående vrak:
Nedan listan vraken i boken, oidentifierade vrak under platsens namn:
Abu Galawa (The Tug At Abu Galawa) – Abu Galawa, Egypten
Blue Bell – Sha'ab Su'adi, Sudan
Bluff Point (The Wreck At Bluff Point) – Gubal, Gubalsundet, Egypten
Carnatic – Sha'ab Abu Nuhâs, Gubalsundet, Egypten
Chrisoula K – Sha'ab Abu Nuhâs, Gubalsundet, Egypten
Cedar Pride – Aqaba, Jordanien
Dunraven – Beacon Rock, Sinai, Egypten
Fury Shoal (The Amphorae At Fury Shoal) * – Fury Shoal, Egypten
Ghiannis D – Sha'ab Abu Nuhâs, Gubalsundet, Egypten
Gobal Shaghir (The Cargo Boat At Gobal Shaghir) – Gubal, Gubalsundet, Egypten
Nazario Sauro – Dahlak Kebir, Eritrea
Precontinent II ** – Sha'ab Rumi, Sudan
Salem Express – Safaga, Egypten
Seastar *** – Sha'ab Abu Nuhâs, Gubalsundet
Thistlegorm – Gubalsundet, Egypten
Umbria – Wingate, Sudan
Urania – Dahlak Kebir, Eritrea
Zabargad (The Cargo Boat At Zabargad) – Zabargad, Egypten (vid Sudans gräns)
* Är ett gammal antikt trävrak, vars enda synliga rester är amforor som sticket upp
** Jacque-Yves Cousteau's andra försök med undervattens habitat
*** En felaktig identifiering av vraket Kimon M, se vidare nedan
Smakprov ur boken:
För att ge exempel textinnehållet i boken så kommer nedan några utdrag från vrakets historia, författarens egna dykningar, bildtext och dyktursbeskrivningen från avsnittet om vraket Umbria som ligger vid Wingate Reef utanför Port Sudan, Sudan, sida 112-121:
"The British, informed of Italy's imminent entry into the war and well aware of what the ship was carrying, were anxious to get their hands on the cargo. Two days passed before the 'guests' disembarked and only on 6 June was the Umbria able to continue south, at speed. But the Royal Navy sloop Grimsby was close behind. Muiesan telegraphed ahead to Massaua: 'There's a ship on my trail, be prepared'."
"He called Danilo, his twenty-year-old orderly, and handed him a bundle of secret documents and confidential papers: 'Burn them, in the galley stove and send the first officer to me right away.' When Zarli arrived, he told him of the turn of events and instructed him to tell Costa, the chief engineer, to do his best to sink the ship, naturally without letting the British realize what was going on."
"I was nearing the end of my dive and my lamp had practically run out. A small torch lent by a co-diver produced a dim light and with this, I ventured into a hold which I had not yet explored, squeezing past part of the cargo which partly blocked the entrance. As I tried to find my way in the dark the light from the torch suddenly caught a huge steel eye, staring in my direction: it was the headlamp of a car or truck, I could not make out which because at that very moment the torch went out too and I was left in semi-darkness, struggling to find my way out."
"Caught in the beam of divers torches are just a few of the 360,000 bombs stowed in the holds; they were the main component of the ship's cargo."
"Equipped with scuba gear, start your dive from the stern, first fining back a few metres to get a panoramic view. The stern is almost vertical and completely intact."
"You can also go down to the engine room, where there is a workshop with a lathe as well – of course – as the huge engines. But this visit is only for people who do not suffer from claustrophobia and are not likely to be frightened by the dark and the murky water."
Felaktigheter i boken:
Det förekommer felaktigheter i boken! Mycket förvirrande när man som läsare tittar på bilderna i boken, där det finns motsägelsefulla uppgifter, faktiskt märkbara även för den som inte känner till vraken sedan tidigare. Detta kommer av att man har blandat in bilder på "fel" vrak under några avsnitt. Bland annat så förekommer det motsägelser på vraket Seastar där bland annat vrakskissen visar hur vraket ligger på sidan, medan bilder visar hur delar av vraket står kölrätt…och är det verkligen Seastar...?
Nedan följer en sammanställning på påstådda och uppenbara fel som har uppmärksammat (bland annat av författaren Ned Middleton som också skrivit vrakguider för Röda Havet (läs hans sågning av boken i en recension på brittiska Amazon under en av länkarna nedan):
• Sida 74, bild C: Aktern föreställer Kimon M (inte Chrisoula K)
• Sida 75, bild D: Aktern föreställer Kimon M (inte Chrisoula K)
• Sida 76, bild A: Aktern föreställer Kimon M (inte Chrisoula K)
• Sida 78-83: Vraket som i boken heter Seastar är en kontrovers, där och olika uppgifter förekommer 1)gick på grund på Sha'ab Abu Nuhâs men sjönk på annan plats, 2) sjönk vid Sha'ab Abu Nuhâs men ligger betydligt djupare, eller 3) det finns inget vrak alls i Röda Havet som heter Seastar. Det vrak som man i boken beskriver som Seastar verkar vara Kimon M (se dock punkterna nedan).
• Sida 80, bild A: Vraket till vänster är fören på Chrisoula K, inte Seastar/Kimon M (jämför bild A sida 74), det oidentifierad vraket i mitten är San Juan (bärgad), och vraket till höger är Seastar / Kimon M (jämför bild B)
• Sida 80, bild C: Vraket är Chrisoula K, inte Seastar / Kimon M.
• Sida 80, bild D: Vraket är Chrisoula K, inte Seastar / Kimon M.
• Sida 81, bild F: Vraket är Kingston, inte Seastar / Kimon M.
• Sida 85: Salem Express är avbildad med en tvärplatt för (vilket även faktiskt har skett av andra tecknare i andra källor), men antagligen är en förväxling med aktern där det finns en oskyddad ramp (Salem Express var ett ro-ro-fartyg), medan fören har kvar sitt bogvisir som täcker rampen
Kommentarer:
Boken har en enkel innehållsförteckning, men saknar register, vilket gör det lite svårare om man söker efter information.
Hela boken är i färg, med undantag för vissa gamla fotografier (exempelvis på fartyg före förlisningen), och vrakskisserna är relativt bra gjorda, dock inte perfekta eller särskilt deltaljrika.
Boken är ganska lättläst och använder metriska måttenheter.
I boken finns det en klar motsägelse – på flera ställen i texten så propageras mot bärgning, men samtidigt så förekommer det flitigt bilder associerade med bärgning, på bärgade föremål och även en dykare med lyftsäck.
Boken är utgiven i flera olika omgångar, med aningen varierande omslag, dock alltid med samma titel, även om vissa tillägg ibland förekommer.
För intresserade så finns boken även på andra språk, på italienska heter den "Relitti Del Mar Rosso" (ISBN 88-540-0048-5) och på tyska heter den "Wracks im Roten Meer" (ISBN 978-3861321675).
Betyg: tre av fem, för att den är en inspirerande och lockande bok med bakgrundsfakta, vrakskisser, personliga berättelser och snygga bilder, där dock en del felaktigheter smugit sig in och dykplatserna dessutom är för utspridda för att vara lämpliga för en och samma dykresa.
Relaterade länkar:
Förlaget som ger ut boken:
http://www.whitestar.it
Förlagets sida om boken:
http://shop.whitestar.it/root/scheda.asp?libro=1436
Brittiska Amazon's sida om boken (dock en tidigare utgåva):
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1853107840
Aqua Press sida om boken (kort):
http://www.aquapress.co.uk/bookDetail.asp?id=443&cat=33
Saxo.com (skandinavisk återförsäljare):
http://se.saxo.com/shop/item.asp?id=540122
Kurt Amsler's (en av författarna och fotograferna i boken) webbsida:
http://www.photosub.com
Google Books två (dåliga) sidor om olika upplagor av boken:
http://books.google.se/books?id=a00QAQAAIAAJ&q=red+sea+wreck&dq=red+sea+wreck&cd=2
http://books.google.se/books?id=uUZ8AAAACAAJ&dq=red+sea+wreck&source=gbs_book_other_versions_r&cad=6
Recension.se’s sida om boken:
http://www.bokrecension.se/1853107840
Vrak- och andra dykplatslänkar till Röda Havet:
http://touregypt.net/vdc/shipwrec.htm
http://www.james-mac.com/jm/Wracks_Tauchgebiete/Tauchgebiete-Sinai.html
http://www.taucher.net/edb/sinaik.html
http://www.bori-online.de/index.php/tauchen/aegypten/wracks/
http://www.divesitedirectory.com/red_sea.html
http://www.diversintl.com/di_wreckds.php
http://www.kingsnefro.de/index.php?lang=en&pageid=880&level1=Diving%20Boats&level2=Dive%20Sites&level3=Wrecks#
http://www.emperordivers.com/divesites.html
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: