Namn: Lösen:

Sv: Redigera filmer

(Läst 285 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

låt varje shot vara i ca 4-8sekunder. räkna i huvudet annars så glömmer du bort.
när du filmar så håll kameran stadigt och mot objectet hela tiden. du kan cirkla runt ett object så bakgrunden av objektet ändras men låt objectet vara i mitten hela tiden. ändrad bakgreund kan vara snyggt. filma sköldpaddan med vattenytan som bakgrund och så flyttar du din position tills du har din vän som kommer glidande i bakgrunden. med detta i tanken så är det ofta finare att ha blå bakgrund bakom sköldpaddan ist för krossade koraller eller dykare på avståd bakom. att filma en fisk nedåt med sand eller koraller bakom brukar undvikas. korallen är snygga att filma men inte neråt. filma lite uppåt. bubbler från andra dykare kan passera bakom och kan se riktigt coolt ut. gå riktigt nära. placer kameran 20 cm ifrån en hornkorall och för kameran sakta sakte åt sidan men lensen riktad direkt mot föremålet. ser snyggt ut. innan du tar den dar shoten påa 4-8sekunder så räkna dessa 4-8 oxå innan men tänk ut hur du kan göra det bra. närma dig fisken, sköldpaddan avslappnat. ta den tid du behöver. skrämmer du objectet så är det bara arslen du får med dig i dina shots och dom redegerar man ofta bort automatiskt senare. en eagle ray som kommer förbi då är juag inte efter honom. jag simmar bort och runt honom så att han kommer mot mig. simmar jag efter så är det röven framför mig och det vill jag inte. har styva fenor och så använder jag mig av delfinspark så en längre sträck kan göras utan att det tar kraft. i början när man filmar och man har massvis med sköldpaddor så blir det en sköldpadde film. och med precis samma typ av shot. undvik fisk fisk fisk fisk. dykare dykare dykare dykare. blanda för mera action. fisk. dykare, sköldpadda. eller så kan man filma en fisk som rör sig och låta kameran "landa" på en korall i bakgrunden. vrida kameran tills en dykare kommer up och liksom följa med honom.

redegera
lägg över dina clips i programmet. dra musen över och kolla igenom alla shots efter misstag. misstag kan vara arslen, mixat på och av så när du tror att du filmar så stänger du av ist och vise verse. någon som passerar förbi olämpligt. du skakar till eller får en fena framför. det snabbkollar du igenom och trimmar bort snabbt. lägg in den musik som önskas. kolla igenom med music i bakgrunden och tänk igenom vad som kan vara snyggt tillsammans med musiken. du kan flytta omkring clipsen så dom liksom passar in i takt med musiken. har du en adrenalin frekvens av musik så kopiera clipsen lägg dom vid sidan och trimma ner dom till kasnke en halv sekund där du har lite action. handsignal, någon pekar, den sekund muränan öppnar sin mun, trigger fish tar en tuga från en korall. släng in dom i det område där du vill. du har lite olika transitions. typ övergång mellan olika clips. fade in fade out använder jag ofta. nästan allti mellan mina shots. dessa kan du kort ner eller förlänga. mellan vanliga shots (fisk,sköldpadda) så är dom väldigt korta. mellan kritiska(båt på ytan,dykare under vatten) lite längre. släng in en text. eller kasnke en bild

program för mac. använd dig av finalcut. finns att ladda ner

jag vill jätte gärna veta mera så om u själv kommer över något så dela gärna med dig. vet att et finns riktigt erfarna här men jag tror inte att dom kommer att dela med sig i detta forum

Michael Olin
Michael Olin 2013-01-07 20:51:29
552 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Redigera filmer Fredrik Jacobsson 2013-01-05 00:50
svara Sv: Redigera filmerMartin Holmberg2013-01-05 01:36
svara Sv: Sv: Redigera filmerFredrik Jacobsson2013-01-05 02:24
svara Sv: Redigera filmerMattias Robertsson2013-01-05 11:31
svara Sv: Redigera filmerAndre Gerlitz2013-01-05 18:27
svara Sv: Sv: Redigera filmerFredrik Jacobsson2013-01-06 22:47
svara Sv: Redigera filmerAndre Gerlitz2013-01-07 17:20
svara Sv: Redigera filmerMichael Olin2013-01-07 20:51

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: