Namn: Lösen:

Ang. dykförbud vid Abborrkroken, Sthlm.

(Läst 547 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det lustiga är att man som dykare inte har någon rätt här i samhället.

Om Abborkroken hade haft en fin sandstrand och badare börjat parkera där och kissa i buskagen är jag övertygad om att det inte skulle vara tal om något badförbud. Jag är även ganska säker på att det snart skulle finnas en parkeringsplats, ombytshytt, bajamajor och en liten glasskiosk.

Men nu är vi inte badare vi är dykare. Som dykare har man inga rättigheter utan bara skyldigheter. Jag har under de senaste femton åren dykt frekvent runt om i Sverige och det finns ingenstans man blir så illa behandlad som i Stockholms "inner" skärgård. Man är där på nåder och tvingas ständigt att gå på tå för att inte trampa på någon som kan tänkas bli sur. Jag brukar ha som regel att alltid ta med mig allt skräp som finns på en dykplats oavsett om det är mitt eller inte bara för att det inte skall finnas något efter mig. Finns det något efter dykaren så kommer dykaren att få skulden även fast skräpet har legat där i veckor.

Detta är helt sjukt och det är dags att säga stopp. Låtfrasen "First they take Manhattan, then they take New York" som Leonard Cohen sjunger far genom mitt huvud när jag läser om ännu ett "Dykförbud" Det började med Anna Maria alias Saltskutan detta underbara vrak stående på 24 meters djup på sandbotten vid Dalarö 50 meter från kiosken och Dalarö brygga. Där försökte ortsbefolkningen få dykförbud för att dykarna störde. Detta gick inte igenom så då sökte man på nytt med vinklingen att vraket förstördes av alltför frekvent dykande. Detta gick igenom och dykförbudet är ett faktum och jag har mycket svårt att tänka mig att ortsbefolkningen egentligen bryr sig om vraket. Man använde bara detta för att få bort dykarna. Efter detta har vi sett en ny dykförbudstrend växa fram. Saltskutan, Dalarö Hotell, Björkvik och nu Aborrkroken.

Detta måste stoppas nu! Även vi har rättigheter fast vi är dykare. Om det inte finns plats att parkera och detta är ett problem skall en viss grupp människor då uteslutas? Skall allemannsrätten inte gälla för det man anser vara en obekväm grupp? Nej kräv fler parkeringsplatser. Om det kissas i buskagen skall "dykarna" portförbjudas? Nej kräv bajamajor. Om båttrafiken är en risk skall vi inte få dyka där då? Jo vi skall få dyka och vi skall kräva avgränsande bojar som de sätter upp på kommunala badstränder för att förhindra båttrafik.

Om vi inte säger ifrån nu kommer vi att bli överkörda. Jag är övertygad om att vi kan hindra detta med samlad kraft.

Bra att du tar tag i det här Christian. Säg till om du behöver min hjälp och du skall veta att NAUI stöttar dig till 100%.

Stefan Hogeborn
NAUI

Stefan Hogeborn
Stefan Hogeborn 2005-02-24 08:23:38
382 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Remiss ang dykförbud vid Abborrkroken, Sthlm. Christian Hollmann 2005-02-18 07:52
svara Sv: Remiss ang dykförbud vid Abborrkroken, Sthlm.Martin Öhrling2005-02-18 08:34
svara Sv: Remiss ang dykförbud vid Abborrkroken, Sthlm.Raul Bäck2005-02-18 10:03
svara Sv: Remiss ang dykförbud vid Abborrkroken, Sthlm.Terese Kalinski2005-02-18 10:49
svara Sv: Sv: Remiss ang dykförbud vid Abborrkroken, SthChristopher Zell2005-02-18 11:05
svara det var väl...Therese Luthman2005-02-18 12:50
svara Ang. dykförbud vid Abborrkroken, Sthlm.Stefan Hogeborn2005-02-24 08:23
svara Sv: Ang. dykförbud vid Abborrkroken, Sthlm.Christopher Zell2005-02-25 14:26
svara ApartheidPeter Tuvesson2005-02-25 15:02
svara Sv: Remiss ang dykförbud vid Abborrkroken, Sthlm.Peter Jonsson2005-03-05 10:44

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: