34 - Västra Götalandsregionen (Västarvet)

(Läst 506 gånger.)


Du måste vara inloggad för att skicka mail!


Diarienummer NOK 628-2009

Sammanfattning
Den föreslagna ändringen i lagen (1988:950) om kulturminnen m.m., vars syfte är att möjliggöra skydd av vissa skeppsvrak yngre än 100 år, harmoniserar dåligt med annan lagstiftning på området vilken verkar i motsatt riktning. Västarvet bedömer att en lagändring i enlighet med förslaget visserligen är bättre än att inte göra något alls, men att den inte innebär någon långsiktigt hållbar lösning på frågan om skyddet av kulturhistoriskt värdefulla yngre vrak. Lagförslaget bedöms därtill som verkningslöst om det inte samtidigt införs bestämmelser som innebär att nyupptäckta vrak per automatik beläggs med anmälningsplikt och förbud mot bärgning och exploatering. Västarvet anser därför att en översyn av hela det regelverk som omgärdar skeppsvrak och bärgning av sjunket gods i första hand bör göras.

I stället för den föreslagna ändringen föreslår Västarvet att riksdagen lagstiftar om att äganderätten till alla vrak som kan betraktas som övergivna eller ägarlösa överförs till staten. Vidare föreslår Västarvet att den 100årsgräns som idag gäller som kriterium för när ett skeppsvrak räknas som fast fornlämning avskaffas, och att vraken i stället hanteras inom ramen för ett selektivt fornminnesbegrepp. Slutligen anser Västarvet att beslutanderätten kring skeppsvrak bör ligga hos länsstyrelserna och inte hos Riksantikvarieämbetet.

Synpunkter på lagförslaget
Västarvet instämmer i Riksantikvarieämbetets uppfattning att skyddet av kulturhistoriskt värdefulla skeppsvrak yngre än 100 år är problematiskt och att frågan är i behov av en mycket snar lösning. Vrak efter fartyg som kan antas ha förlist för mer än 100 år sedan skyddas genom lagen (1988:950) om kulturminnen m.m., medan lämningar efter fartyg som förlist för mindre än 100 år sedan i dagsläget helt saknar antikvariskt skydd. Likväl representerar också många av de yngre vraken betydande vetenskapliga och publika värden. Västarvet välkomnar därför en översyn av kulturminneslagstiftningen i denna fråga.

Möjligheten att skydda yngre vrak motverkas emellertid även av annan befintlig lagstiftning, i synnerhet lagen (1918:163) med vissa bestämmelser om sjöfynd, lagen (1938:121) om hittegods, samt lagen (1984:983) om ensamrätt till bärgning, vilka samtliga uppmuntrar bärgning av vrak och sjunket gods oavsett eventuellt kulturhistoriskt värde. Som den föreslagna lagändringen är formulerad blir det snarast frågan om att skydda vissa utvalda vrak mot annan lagstiftning på området, vilket ter sig något märkligt.

Problemet ligger som framgått dels i att lagstiftningen kring vrak och sjunket gods inte är harmoniserad, dels i att synen på vad som är kulturhistoriskt värdefullt har förändrats sedan lagtillägget om skydd för skeppsvrak äldre än 100 år infördes i den dåvarande fornminneslagen år 1967 (SFS 1961:11). En lagändring i enlighet med förslaget är visserligen bättre än att inget görs alls, men innebär inte någon långsiktigt hållbar lösning på frågan om skyddet av kulturhistoriskt värdefulla yngre vrak. Västarvet anser i stället att en översyn och genomlysning bör göras av hela det regelverk som omgärdar skeppsvrak och bärgning av sjunket gods.

Av Riksantikvarieämbetets promemoria kan man visserligen utläsa att det föreslagna tillägget till kulturminneslagen närmast är tänkt som en temporär åtgärd till dess en översyn av nämnda slag kommer till stånd. Man säger sig också vara medveten om att ”någon omfattande krets av skepp: vrak” inte kommer att kunna skyddas på detta sätt, men menar att även ett selektivt skydd ändå kan komma att resultera i ett större hänsynstagande mera allmänt, liksom en ökad medvetenhet om de yngre vrakens kulturhistoriska värde.

Västarvet befarar dock att konsekvensen av en lagändring kan komma att bli den rakt motsatta än den önskade. Risken är stor att det bland allmänheten kan komma att uppfattas som att de yngre vrak som inte getts särskilt skydd helt saknar kulturhistoriskt värde och därför är ointressanta ur antikvarisk synvinkel.

Lagförslaget bedöms därtill som verkningslöst om det inte samtidigt införs bestämmelser som innebär att nyupptäckta vrak per automatik beläggs med anmälningsplikt och förbud mot bärgning och exploatering. I annat fall kan bärgning liksom tidigare ske med hänvisning till rådande sjöfynds- och hittegodslagstiftning, utan antikvariska myndigheters vetskap och möjlighet att agera. Det skisserade lagförslaget ter sig mot denna bakgrund som ofärdigt och illa genomtänkt.

Västarvet anser att den bästa långsiktiga lösningen på problemet med skyddet av yngre vrak vore att, såsom föreslagits i flera tidigare motioner till riksdagen (se t.ex. motion 2004/05:Kr217), lagstifta om att äganderätten till alla vrak som kan betraktas som övergivna eller ägarlösa skall överföras till staten. En sådan lösning ter sig i sammanhanget naturlig, då det är staten som i slutänden ändå tvingas svara för de kostnader som är förknippade med exempelvis sanering av läckande olja och andra miljöfarliga ämnen från dessa vrak (jfr utredningen Vrak och ägarlösa båtar. Statskontorets rapport 2008:6).

Vidare föreslår Västarvet att den 100-årsgräns som idag gäller som kriterium för när ett skeppsvrak räknas som fast fornlämning helt avskaffas, och att vraken i stället hanteras inom ramen för ett selektivt fornminnesbegrepp. Den antikvariska hanteringen av skeppsvraken skulle därmed ligga i linje med hur man valt att bedöma vissa kategorier av lämningar på land, exempelvis torplämningar. 1 klartext skulle det innebära att en bedömning av eventuell fornlämningsstatus måste göras i varje enskilt fall utifrån ett antal på förhand uppställda värderingskriterier. Härigenom skulle troligen en stor del av de vrak som idag utgör fornlämningar kunna bibehålla sitt lagskydd, samtidigt som ett större antal yngre vrak än vad som medges i lagförslaget kunde få skydd.

Om lagtillägget ändå införs i sin nuvarande form anser Västarvet att beslutanderätten bör ligga på regional nivå, det vill säga hos länsstyrelserna och inte hos Riksantikvarieämbetet, i likhet med hur övriga typer av fornlämningar hanteras inom kulturmiljövården. Som Riksantikvarieämbetets förslag är formulerat skulle skeppsvraken vara den enda fornlämningskategori där beslutsfattandet sker på central, statlig nivå. Genom en decentraliserad beslutsordning skulle större hänsyn kunna tas till faktorer som regional särart och regionala kunskapsbehov. En sådan lösning kräver dock att en omfördelning av resurser görs, från de centrala kulturmiljö vårdande myndigheterna till länsstyrelserna ute i landet.




Pär Ahlgren
Pär Ahlgren 2009-09-28 22:35:44
2 606 postningar

mail 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

 Visa alla svar

Huvudinlägg REMISSVAREN rörande lagskyddet för yngre vrak Pär Ahlgren 2009-09-28 22:16
svara 1 - RiksrevisionenPär Ahlgren2009-09-28 22:17
svara 2 - Göta HovrättPär Ahlgren2009-09-28 22:18
svara 3 - Kammarrätten I StockholmPär Ahlgren2009-09-28 22:18
svara 4 - RikspolisstyrelsenPär Ahlgren2009-09-28 22:19
svara 5 - Försvarsmakten HögkvarteretPär Ahlgren2009-09-28 22:19
svara 6 - KustbevakningenPär Ahlgren2009-09-28 22:19
svara 7 - Statens FastighetsverkPär Ahlgren2009-09-28 22:20
svara 8 - KammarkollegietPär Ahlgren2009-09-28 22:20
svara 9 - StatskontoretPär Ahlgren2009-09-28 22:21
svara Sv: 9 - StatskontoretPär Ahlgren2009-09-28 22:49
svara 10 - Länsstyrelsen I Stockholms LänPär Ahlgren2009-09-28 22:22
svara 11 - Länsstyrelsen I Uppsala LänPär Ahlgren2009-09-28 22:22
svara 12 - Länsstyrelsen I Södermanlands LänPär Ahlgren2009-09-28 22:23
svara 13 - Länsstyrelsen I Jönköpings LänPär Ahlgren2009-09-28 22:23
svara Intressant kommentar från JönköpingPär Ahlgren2009-09-29 00:19
svara 14 - Länsstyrelsen I Kalmar länPär Ahlgren2009-09-28 22:23
svara 15 - Länsstyrelsen I Gotlands LänPär Ahlgren2009-09-28 22:24
svara 16 – Länsstyrelsen I Blekinge Län [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:24
svara 17 - Länsstyrelsen I Skåne LänPär Ahlgren2009-09-28 22:25
svara 18 – Länsstyrelsen I Västra Götalands Län [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:25
svara 19 - Länsstyrelsen I Värmlands LänPär Ahlgren2009-09-28 22:26
svara 20 - Länsstyrelsen I Gävleborgs LänPär Ahlgren2009-09-28 22:26
svara 21 - Länsstyrelsen I Västernorrlands LänPär Ahlgren2009-09-28 22:27
svara Sv: 21 - Länsstyrelsen I Västernorrlands LänStaffan von Arbin2009-09-29 20:07
svara 22 - Södertörns HögskolaPär Ahlgren2009-09-28 22:27
svara 23 - Havsmiljöinstitutet [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:27
svara 24 - FiskeriverketPär Ahlgren2009-09-28 22:28
svara 25 - Naturvårdsverket [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:28
svara 26 - SjöfartsverketPär Ahlgren2009-09-28 22:29
svara Flera intressanta kommentarer från SjöfartsverketPär Ahlgren2009-09-29 00:36
svara Sv: 26 - SjöfartsverketStaffan von Arbin2009-09-29 20:15
svara 27 – EnergimyndighetenPär Ahlgren2009-09-28 22:29
svara 28 - TransportstyrelsenPär Ahlgren2009-09-28 22:30
svara 29 - Stockholms Läns Museum [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:30
svara 30 - Sörmlands Museum [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:31
svara 31 - Kalmar Läns MuseumPär Ahlgren2009-09-28 22:33
svara 32 - Malmö Museer [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:34
svara 33 - Regionmuseet Kristianstad [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:34
svara 34 - Västra Götalandsregionen (Västarvet)Pär Ahlgren2009-09-28 22:35
svara Intressant kommentar från VästarvetPär Ahlgren2009-09-29 00:46
svara Sv: Intressant kommentar från VästarvetStaffan von Arbin2009-09-29 19:59
svara 35 - Sjöfartsmuseet Göteborg [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:36
svara Sv: 35 - Sjöfartsmuseet Göteborg [NT]Martin Quensel2009-09-28 22:37
svara Varför då? (ang. Sjöfartsmuseet Göteborg)Pär Ahlgren2009-09-29 00:51
svara Sv: Varför då? (ang. Sjöfartsmuseet Göteborg)Martin Quensel2009-09-29 15:45
svara 36 - Murberget (Länsmuseet Västernorrland)Pär Ahlgren2009-09-28 22:36
svara 37 - Västerbottens MuseumPär Ahlgren2009-09-28 22:36
svara 38 - Sveriges Kommuner och LandstingPär Ahlgren2009-09-28 22:37
svara 39 - Båtdokgruppen [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:37
svara 40 - Marinarkeologiska SällskapetPär Ahlgren2009-09-28 22:37
svara Sv: 40 - Marinarkeologiska SällskapetStaffan von Arbin2009-09-29 21:10
svara 41 - P2 – Svenskt Vrakskydd (P2)Pär Ahlgren2009-09-28 22:38
svara 43 - Svenska Sportdykarförbundet (SSDF)Pär Ahlgren2009-09-28 22:40
svara Sv: 43 - Svenska Sportdykarförbundet (SSDF)Carl Ziegler2009-09-30 09:06
svara Sv: Sv: 43 - TvivlarSten Meyer2009-09-30 22:07
svara Sv: Sv: Sv: 43 - TvivlarSten Meyer2009-10-01 22:57
svara 44 - Svenska TuristföreningenPär Ahlgren2009-09-28 22:41
svara Sv: 44 - Svenska TuristföreningenStaffan von Arbin2009-09-29 20:31
svara 45 - Sveriges Hembygdsförbund [NT]Pär Ahlgren2009-09-28 22:41
svara 46 - Dykarna.nu /Tilja (spontant inkommen)Pär Ahlgren2009-09-28 22:42
svara Sv: 46 - Dykarna.nu /Tilja (spontant inkommen)Carl Ziegler2009-09-28 23:15
svara Sv: Sv: 46 - Dykarna.nu /Tilja (spontant inkommen)Lars Carlsson2009-09-29 07:30
svara Hur skall man ta fram ett remissvar?Pär Ahlgren2009-09-30 09:38
svara Sv: Hur skall man ta fram ett remissvar?Carl Ziegler2009-09-30 10:14
svara Vem ger dig rätt att prata för 20000 medlemmar?Henry Blom2009-09-29 21:44
svara Sv: Vem ger dig rätt att prata för 20000 medlemmar?Kristoffer Andersson2009-09-30 12:08
svara Sv: Sv: Vem ger dig rätt att prata för 20000 medlemmar?Martin Quensel2009-09-30 12:34
svara Sv: Sv: Sv: Vem ger dig rätt att prata för 20000 medlemmar?Kristoffer Andersson2009-10-01 12:21
svara Som svar till Carl och Henry.Micke Tilja2009-09-29 22:04
svara Sv: Som svar till Carl och Henry.Carl Ziegler2009-09-30 09:00
svara Appropå "..olika personers åsikter i tråden.."Pär Ahlgren2009-09-30 10:24
svara Sv: Appropå "..olika personers åsikter i tråden.."Carl Ziegler2009-09-30 11:20
svara Sv: Appropå "..olika personers åsikter i tråden.."Carl Ziegler2009-09-30 11:29
svara SUMMERING av intressanta remisskommentarerPär Ahlgren2009-09-28 22:43
svara Texten i LAGFÖRSLAGET för de som undrarPär Ahlgren2009-09-30 09:54

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: