40 - Marinarkeologiska Sällskapet
(Läst 617 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Marinarkeologiska sällskapet tillstyrker förslaget till lagändring, dock med nedanstående synpunkter och funderingar:
Kunskapsläget gällande kulturminnen under vattnet är idag undermålig, för att inte säga till stora delar obefintlig, medans systematiska inventeringar flertalet gånger gjorts på land. Vår uppfattning är att kunskapen som skall ligga till grund för beslutsunderlag är i nuläget för dåligt. Vi önskar att det i ett framtida perspektiv frigörs medel till inventeringar och därmed bättre kunskap om särskilda kulturlämningar som är väl värda att bevaras.
1 förslaget, under ”Former, resursanspråk och konsekvenser”, står det att förfarandet kommer att vara så att RAÄ bygger sitt beslut på det underlag som SMM lämnat. Vi anser att det finns fler institutioner som har likvärdig kompetens som SMM och kan dessutom vara bättre lämpad att lämna beslutsunderlag till RAÄ p.g.a. bättre geografiskt läge i förhållandet till det tilltänkta skyddsobjektet.
I SMM:s yttrande till förslaget gör man en bedömning att de behöver göra beslutsunderlag till fem vrak per år. Vår uppfattning är att om lagförslaget går igenom så finns det ett uppdämt behov av att skydda ”specifika” vrak de första åren. Vi vill att RAÄ betänker detta och avsätter extra medel för detta behov.
Vår önskan är att länsstyrelserna blir mer restriktiv till att bevilja ensamrätt till bärgning av vrak. Ett flertal vrak är idag totallänsade på laglig väg efter länsstyrelsebeslut, men skulle i orört tillstånd mycket väl kunna fylla kriteriet för att bli skyddade enligt förslaget.
Det vore bra om man kunde skydda vrak som ännu inte är hittade, och där man har god dokumentation om förlisningen och dess ungefärliga plats. Vrak hittas till största delen av sportdykare och de yngre vraken länsas oftast av oförstående dykare innan vraken kommer till myndigheternas kännedom.
Många yngre vrak, som kan vara tilltänkta att falla in under lagförslaget, kan innehålla miljöfarlig last eller miljöfarliga ämnen såsom bunker- och motoroljor. Sjöfartsverket utreder för närvarande, på uppdrag av regeringen, tillstånden och saneringsbehoven av dessa vrak (2009/4683/TR). Det är viktigt inför framtiden att ha en diskussion gällande aspekter på skydd av kulturlämning kontra miljöskyddande åtgärder.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: