Namn: Lösen:

Reseberättelse, Karibien, Tobago samt Bequia

(Läst 1 452 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Reseberättelse
Vi (min fru och jag och vår tio månaders dotter) var i Karibien i två månader. Vi var på Tobago i fem veckor sedan 2 veckor på Bequia för att avsluta med 10 dagar på Barbados. Vi var borta från 17 feb till 17 april.
Lite bakgrund om oss så ni vet vad ni kan ta med er av denna berättelse. Vi är båda strax över 30 och har dykt i några år. Vi har ca 400 dyk tillsammans vilka har gjorts både i Sverige, Filippinerna, Egypten, Karibien, Thailand osv. Vi jobbar båda två som ingenjörer så vi behövde inte leva budget i Karibien (så som jag gjorde när jag var 22år och reste). Generellt så kostade dyken ca 50US per dyk utan utrustning (vi tog med egen). Det var 26-28 grader varmt i vattnet och jag hade en 3mm heldräkt samt en neoprenhuva (samma som jag har i Sverige). Jag tyckte det var kallt efter en timmas dyk. Speciellt när man skulle i vattnet igen för andra dyket. Det var nämligen så att de allra flesta dykfirmor gjorde så kallade ”2 tank dives” vilket betyder att efter första dyket är klart så stannar man kvar på båten för ytintervall ca 1h och sen kör man andra dyket. Och då ska ni veta att båtarna är relativt små, inte som de större lyxvarianterna som man ofta anväder i Egypten.
I Tobago så dök vi i Crown Point samt Speyside. Crown Point är turistmagneten på Tobago, där har man tillgång till det mesta så som restauranger och barer, mataffärer samt bad. Vi var också väldigt nöjda med dykningen i Crown Point där vi gjorde ca 8 dyk var. Det fina med Crown Point är att man både har tillgång till Atlant samt karibien sidan. Dessa två vatten skiljer sig lite åt i artrikedom men framför allt i förhållanden där Karibiensidan är lungnare medans Atlantsidan ofta är strömdyk där man kanske behöver ta 3 fentag på en timma . Jag uppskatta Karibiensidan mer då jag fick se mer spännande saker där (bläckfisk, highat juv, batfish, ett vrak som man kunde simma igenom,....). Gällande Atlantensidan så tyckte jag nog att Speyside som vi besökte senare var snäppet bättre. I Crown Point så dök vi med UnderSea Tobago. Vi valde dessa för att det var det enda bolaget som hade båten direkt vid dykcentret. Som vi förstod det behövde de andra dykcentren först lasta alla saker på en pick-up för att sedan åka till en pir (kallas jetty på Tobago) och där ladda båten. Vi valde det andra alternativet för då tog inte två dyk hela dagen utan man var ofta klar vid 12:30 med utfärd kl.9. Detta passade oss bra då den ena föräldern hela tiden fick vara hemma själv med vår dotter så man ville skynda sig tillbaka till dom. Att dyka med UnderSea Tobago var kanon. Derek, som ägde stället, var en bra guide under vattnet samt hans kompanjon Elis var bra han med. UnderSea Tobago är beläget på den privata stranden till lyxhotellet Cocco Reef. För vissa är det kanske lite roligt att samtidigt som man promenerar till dyket så får man passa på att spana in ett fint hotel. Nersidan med detta är dock att det kanske är mer prova på dyk samt nybörjare på ett ställe där alla turister har mycket pengar. Fast så var det inte alltid för oss. Bästa dykplatsen för mig var Mt Irwin. Inte djupt men mycket att se, eller så hade vi bara tur där.
Efter Crown Point så tog vi en bil till Speyside. Ca. 1-1.5 h körning. Betalade runt 300 skr för det. Innan vi åkte hade jag läst på nätet att Speyside skulle ha överlägset de bästa dykplatserna på Tobago och kanke även Karibien. Och det var fint. Dock vet jag inte om det var så himmla mycket bättre än Crown Point. Kanske hade jag för stora förväntningar men jag tror även bara det beror på vad man råkar se på de olika dyken. Något som man i vilket fall med säkerhet kan säga är att det var mer färgglatt rev i Speyside, helt enkelt mer variation av koraller vilket för mig kan betyda en del. I speyside bodde vi först på Top Ranking. UNDERBAR utsikt men alldeles för långt att gå till dykcenterna. Alltså det är inte så långt i sträcka men det är väldigt brant. Med barnvagn var det bara för jobbigt. Vi bodde där en vecka sendan flytade vi till 10 cents guesthouse. Nyöppnat superfrächt och nära till dykfirmorna. Vi valde att dyka med ExtraDivers. Det kostade ungefär som alla andra ställen men hade den största båten med gött häng. Dom var superbra i vattnet. Jag tror att ExtraDivers är ett tyskt bolag som finns lite varstans i världen och det var även tyskar som hade detta stället. Mitt favoritdyk var Bookends där man fick se massa stora Tarpons och även en nurseshark. Detta är ett ”not to miss” dyk!
Det fanns även en lokal kille som hetter Spencers Diveshop. Han kunde man förhandla med och hade de bästa priserna men hans båt var väldigt liten samt inte lika flexibel som ExtraDivers.
Annars är Speyside dött! Det är så slött, finns inget annat att göra än att dyka. Man kan iof ta en vadring på ca 20 min till Indien beach och ta ett dopp eller så tar man en taxi 15 min till grannbyn Charlottville som var en mysig fiskby.
Efter Tobago så flög vi vidae till Bequia där vi bodde på Starfish. Jösses vilket ställe! Super bra pris och jösses vilken utsikt. Boka övervåningen. Det är värt de extra pengarna för den utsikten!
På Bequia så finns det två dykfirmor, Dive Bequia och DiveAdventure. Vi dök med Dive Bequia. De verkade med proffesionella samt mer ”mjuka”(Inte så macho). Det var även dom som skötte om alla bojsystem vid samtliga dykplatser och faktiskt verkade ta mest ansvar för dykningen runt ön. Deras båtar var också större och bättre skötta än deras konkurenter.
På Bequia fick vi många härliga dyk. Boulders samt Robins Reef var väldigt fina. Det fanns även flera vrak. Min favorit var moon hole wreck, där fick vi se 10 st Southern sting rays samtidigt.
Efter Bequia åkte vi vidare till Barbados. Vi kollade runt lite på dykfirmor men efter en del fundering skippade vi dykningen där och bara gjorde andra saker istället.
Hoppas detta var till någon hjälp för andra.

David Elmdahl
David Elmdahl
2014-08-11 22:10:34
29 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Reseberättelse, Karibien, Tobago samt Bequia David Elmdahl 2014-08-11 22:10
svara Sv: Reseberättelse, Karibien, Tobago samt BequiaJacob Schmidt2014-08-12 09:10
svara Sv: Sv: Reseberättelse, Karibien, Tobago samt BequiaDavid Elmdahl2014-08-17 19:17
svara Sv: Sv: Reseberättelse, Karibien, Tobago samt BequiaDavid Elmdahl2014-08-17 19:19
svara Sv: Reseberättelse, Karibien, Tobago samt BequiaEmil Ekeroth2014-08-12 09:12
svara Sv: Sv: Reseberättelse, Karibien, Tobago samt BequiaDavid Elmdahl2014-08-17 19:18
svara Sv: Reseberättelse, Karibien, Tobago samt BequiaSvante Hildesson2014-08-13 14:11
svara Sv: Sv: Reseberättelse, Karibien, Tobago samt BequiaDavid Elmdahl2014-08-17 19:18

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: