Jag har fått bends med konservativ dator
(Läst 772 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag tror att Per och Mikael har en något större tro på mänskligheten och dess produkter än vad jag har. Att "lita" på en dykdator är att be om problem. Om man planerar sina dyk själv enligt det kunnande man förhoppningsvis har, är dykdatorn ett smidigt redskap att hantera enklare dykning och de mindre avvikelser från planeringen som kan uppstå under ytan. Men det är inget magiskt skydd mot bends.
Jag har använt dykdator på ett mer än konservativt sätt enligt ert resonemang. Jag ställde datorn på luft (eg. nitrox 21%) och dök omväxlande med 32% och 36%. Jag är frisk, hyffsat vältränad, alltid nykter under dykresor och följer regler för uppstigningshastighet och liknande. Vad jag inte gjorde var att ta en dykfri dag lite då och då. Det står i instruktionsboken, men datorn säger inte till om det. Datorn säger heller inte ifrån om man dyker ett antal timmar per dag på rätt grunt vatten mellan de "riktiga" dyken, men det lurar dess sätt att räkna tydligen.
Mitt beteende är inte unikt på något sätt. Många betalar dyrt för resor och skippar dykfria dagar. Många andra fotografer lägger också en massa dyktid på husrev med makrorigg i handen. Inte bara jag har väl trott att den extra säkerhet som nitroxdykning med luftdator ger, räcker gott och väl.
Hur som helst har det beteendet gett mig bends. Felet är mitt då jag inte lydde allt som stod i manualen, utan litade på själva datorn. Jag tror dock inte att jag är ensam och att andra skulle kunna lära sig av mina misstag.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: